Podstawy ergonomii
czynniki
ergonomiczne w projektowaniu procesu pracy.
Ergonomiczna ocena maszyn, urządzeń i warunków pracy
Ergonomia
może być określona jako: interdyscyplinarna nauka, zajmująca się przystosowaniem
narzędzi, maszyn, środowiska i warunków pracy do autonomicznych i
psychofizycznych cech i możliwości człowieka, zapewniając sprawne, wydajne i
bezpieczne wykonanie przez niego pracy, przy stosunkowo niskim koszcie
biologicznym.
Ergonomia zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, urządzeń i stanowisk pracy
oraz metod pracy i materialnego środowiska pracy do człowieka, do jego
możliwości oraz potrzeb biologicznych i psychicznych. Celem tego przystosowania
jest zapewnienie dużej sprawności działania z jednoczesnym optymalizowaniem
wysiłku fizycznego i psychicznego człowieka oraz zagwarantowaniem zdrowych i
bezpiecznych warunków pracy.
Ergonomia a bezpieczeństwo.
Kolejny
etap rozwoju ergonomii następuje gdy zaczynamy rozważać wpływ projektowania
systemowego na społeczeństwo jako całość.
Jednym
z najważniejszych celów ergonomii jest zwiększenie bezpieczeństwa.
Zwiększenie
bezpieczeństwa, lub odwrotnie, eliminacja wypadków jest sprawą zasadniczą dla
interesu publicznego, bowiem powodują one poważne straty ekonomiczne i
społeczne.
Urządzenia
i środowiska, które gwałcą zasadę ergonomii należy uważać obecnie za ukryte
niebezpieczeństwa na podstawie tego, że od zwykłych ludzi nie można oczekiwać
pełnej świadomości ryzyka połączonego z używaniem takich urządzeń lub
przebywaniem w takich środowiskach.
Zastosowanie zasad ergonomicznych może znacznie zwiększyć bezpieczeństwo.
Ergonomia
również analizuje m.in. zagrożenia powstające w relacji
człowiek-technika-otoczenie oraz optymalizuje te relacje.
Prowadzone
prace badawcze teoretycznie i praktycznie jasno określiły cele ergonomii,
przedmiot badań, problematykę badawczą, przy czym występują trudności w
sprecyzowaniu metodologicznych zasad i kryteriów ergonomicznych w
projektowaniu.
W
ergonomii dominującym elementem jest człowiek, stąd powyższe założenie stanowi
podstawę podziału dyscyplin składowych ergonomii na dwie grupy nauk:
A. dotyczących człowieka: społecznych i medycznych,
B. dotyczących techniki: technicznych i
ekonomiczno-organizacyjnych.
Dyscypliny
grupy A badają i przystosowują "człon ludzki", dyscypliny grupy B
badają i dostosowują "człon techniczny". Wspólnym ich celem jest
zrównoważony stan układu człowiek - maszyna i niezawodność jego funkcjonowania,
a zasadą metodologiczną kompleksowość i komplementarność działań.
Najważniejsze dyscypliny
kształtujące dorobek współczesnej ergonomii to:
•
fizjologia
pracy,
•
psychologia
pracy,
•
antropologia,
•
organizacja pracy,
•
nauki
techniczne,
•
medycyna
pracy,
•
ochrona
środowiska,
•
bionika,
•
pedagogika
pracy,
•
socjologia
pracy,
•
estetyka,
•
prawo ergonomiczne.
Często
określa się cel ergonomii jako zapewnienie człowiekowi dobrego życia,
zadowolenia, poczucia bezpieczeństwa i komfortu psychicznego, jakie może on
doznawać z chwilą stworzenia mu optymalnych warunków do pracy, wypoczynku i w
ogóle życia.
Ergonomia
może uczynić wiele dla poprawy "jakości życia" człowieka poprzez
permanentne
i sterowane przez naukę stwarzanie najkorzystniejszych warunków do niezawodnego
funkcjonowania układu człowiek-technika poprzez obustronne przystosowanie jego
elementów.
Zadania
ergonomii można najogólniej ująć w dwóch punktach:
•
opracowanie
planów i programów działań dla nauk technicznych, aby dostosować technikę nie
tylko do możliwości psychofizycznych człowieka, lecz także do jego potrzeb i
oczekiwań,
•
opracowanie
planów i programów działań dla nauk społecznych, aby przygotować człowieka do
roli nie tylko twórcy techniki (ergonomicznej) ale także do roli konsumenta,
umiejącego z niej korzystać i doceniać jej wartości.
Konsekwentne
wdrażanie wyników badań ergonomicznych przy projektowaniu maszyn, urządzeń i
narzędzi oraz urządzaniu stanowisk pracy i kształtowaniu materialnego
środowiska pracy przynosi istotne i konkretne efekty :
•
zmniejszenie
znaczenia różnic indywidualnych, tzn. im bardziej cechy maszyn, urządzeń i
narzędzi są przystosowane do przeciętnych możliwości człowieka, tym większa
jest liczba osób, które maszyny te mogą obsługiwać i tym mniejsza jest potrzeba
badań selekcyjnych, eliminujących osobników o mniejszej sprawności fizycznej i
psychicznej,
•
zmniejszenie
znaczenia czynnika szkolenia zawodowego, tzn. krótsze szkolenie umożliwia
osiągnięcie niezbędnej sprawności zawodowej,
•
zmniejszenie zmęczenia pracą,
•
zwiększenie
wydajności pracy,
•
zapobieganie patologicznym skutkom wykonywania
pracy, ograniczenie ilości chorób zawodowych,
•
zmniejszenie liczby wypadków przy pracy - szacuje
się, że około 85% wypadków wiąże się z działalnością człowieka, a przede
wszystkim z nieodpowiednim zsynchronizowaniem maszyn z możliwościami
psychofizycznymi człowieka.
Główne kierunki działania
ergonomii.
Stan
wdrożeń ergonomii do praktyki jest jeszcze niezadowalający. Jednym ze źródeł
kłopotów, jakie przechodzi współczesna ergonomia, jest brak dokładnego
rozróżnienia pomiędzy:
•
badaniami
podstawowymi, badaniami stosowanymi i zastosowaniem ergonomii, ergonomią
korekcyjną i koncepcyjną,
•
ergonomią
warunków pracy i ergonomią wyrobów.
Ergonomia
korekcyjna - zajmuje się analizą już istniejących
stanowisk pracy z punktu widzenia ich dostosowania do psychofizycznych
możliwości pracowników oraz formułowaniem zaleceń mających na celu polepszenie
warunków pracy, zmniejszenie istniejących obciążeń oraz poprawą wydajności i
jakości pracy.
Ergonomia koncepcyjna - celem jej jest takie zaprojektowanie
narzędzia, urządzenia, maszyny czy wreszcie całego obiektu przemysłowego, aby
spełniał on podstawowe wymagania ergonomii.
Układ
człowiek - praca.
W celu prowadzenia rozwiązań ergonomicznych
najlepiej używać pojęcia układu człowiek - praca jako najbardziej szeroko
pojętego.
Przedstawiony na rysunku układ jest typowym układem
cybernetycznym.
Zadaniem
tego układu jest wykonanie jakiejś pracy, przy czym względna wartość obu stron
tego układu (człowieka i maszyny) może być bardzo różna. Rysunek pozwala też
dokładniej zorientować się w zakresie problematyki ergonomicznej do której
należą cztery grupy zagadnień:
•
odbiór
informacji od maszyny do człowieka,
•
oddziaływanie
człowieka na maszynę poprzez urządzenia sterujące,
•
czynniki
materialnego środowiska pracy,
•
czynnik
antropotechniczny i organizatorski na stanowisku roboczym.
W
dowolnym procesie pracy problem ergonomiczny sprowadza się do optymalnego
skojarzenia czynnika ludzkiego z maszyną.
Ergonomia
podejmuje się rozwiązywać kompleksowo systemy człowiek - maszyna, człowiek -
praca.
Urządzenia sygnalizacyjne
Ogólne
zasady sygnałów urządzenia sygnalizacyjnego:
a)
dostrzeganie
sygnałów zależne jest głównie od ich siły. Należy stosować bodźce wyraźnie
przekazujące wartości progowe. Ważne są nie tylko wartości bezwzględne bodźców
lecz także ich kontrast z tłem.
b)
rozróżnianie
sygnałów - oprócz czynników warunkujących dostrzeganie sygnałów (wzroko-wych,
słuchowych) istnieje cały szereg czynników warunkujących rozróżnienie
(identyfikację).
W
przypadku konieczności przekazania informacji o charakterze ilościowym, muszą
być zastosowane przyrządy wychyłkowe.
Tu rozróżnienie zależy od szeregu czynników:
•
kształt
tarczy,
•
wielkość
tarczy,
•
wielkość
działek podziałkowych,
•
wielkość
kresek podziałkowych,
•
wielkość
i rozmieszczenie liter na tarczach.
Zasady
rozmieszczania większej liczby urządzeń sygnalizacyjnych na jednym stanowisku
roboczym prezentuje McCormick:
•
zasada
optymalnego umiejscowienia z punktu widzenia przyjętych kryteriów,
•
zasada
ważności - urządzenia grupuje się zgodnie z ich znaczeniem dla danego
działania,
•
zasada
spełnianej funkcji - grupuje się urządzenia, których działanie jest
podporządkowane wspólnej funkcji,
•
zasada
kolejności używania - umieszcza się w miarę możliwości urządzenia używane
bezpośrednio po sobie,
•
zasada
częstotliwości użycia - urządzenia używane najczęściej należy umieszczać
w najlepszych miejscach.
•
dla
przycisków ręcznych istnieją następujące zalecenia:
o
opór
powinien być elastyczny, początkowo słaby, potem szybko rosnący z nagłym spadkiem sygnalizującym uruchomienie przycisku,
o
wierzch
przycisku powinien być lekko wklęsły (kształt zakończenia palca) lub o
rowkowanej powierzchni przycisku;
•
pożyteczne
jest wprowadzenie sygnału słuchowo (szczęknięcia) wskazującego na moment
uruchomienia przycisku,
•
ustawienie
wskazówki na skali liniowej za pomocą dźwigni przebiega najszybciej, o ile
koniec dźwigni wykonuje ruchy do czterech razy dłuższe od ruchów końca
wskazówki,
•
w
wielu rodzajach czynności ruchowych istnieją przedziały warunków optymalnych, w
których wydajność jest największa. Zjawisko to znane jest pod nazwą hipotezy
„U”,
•
urządzenia
sterownicze mające jedno lub więcej ustalonych położeń są pewniejsze w
eksploatacji, jeżeli wyposażone zostaną w zapadki, które same wskazują, wskutek
naciągu sprężyny, w odpowiednie położenie i wydają przy tym charakterystyczny
dźwięk,
•
rozróżnianie
elementów sterowniczych następuje zwykle na podstawie:
o
kształtu,
o
rozmiaru,
o
umiejscowienia,
o
barwy.
Podstawowym
zadaniem organizacji pracy w procesie produkcji jest:
•
wybór
optymalnych metod pracy,
•
zapewnienie
bezpieczeństwa pracy,
•
zapewnienie
odpowiednich warunków środowiska materialnego pracy,
•
właściwy
dobór pracowników,
•
zapewnienie
najdogodniejszej organizacji czasu pracy,
•
zapewnienie
właściwej przemienności wysiłku i odpoczynku.
Aby
zapewnić optymalną metodę pracy, należy przestrzegać następujących zasad:
•
stanowisko
robocze musi zapewniać wygodny i bezpieczny dostęp obsługującym pracownikom,
•
należy
ustalić stałe miejsce na materiały i narzędzia,
•
materiały
i narzędzia winny być umieszczone w funkcjonalnym polu pracownika, przedmioty
ciężkie i najczęściej używane w polu optymalnym i na wysokość powierzchni
roboczej,
•
materiały
i narzędzia muszą być rozmieszczone w taki sposób, aby zapewniały ustaloną
kolejność ruchów,
•
odległości
między przedmiotami na stanowisku roboczym winny być jak najmniejsze,
•
ułożenie
przedmiotu powinno pozwalać na szybkiei łatwe uchwycenie,
•
należy
używać pojemników stołowych, przenośników grawitacyjnych, uchwytów itp.
•
w
celu ułatwienia pracy i odciążenia rąk.
Fizjologiczny aspekt procesu
pracy.
•
Fizjologię
można zdefiniować jako naukę o funkcjach żywych organizmów, ich częściach
strukturalnych oraz zachodzących w nich procesach fizykochemicznych.
•
Fizjologia
pracy wchodzi w skład fizjologii człowieka i zajmuje się badaniem wpływu pracy
wykonywanej przez człowieka na jego ustrój jako całość, a także na
funkcjonowanie poszczególnych jego organów i układów oraz bioenergetykę.
Różne rodzaje pracy można klasyfikować z
punktu widzenia fizjologii, określając:
•
wielkość
wysiłku mięśniowego dynamicznego - związany jest z kurczeniem i rozkurczaniem
się mięśni szkieletowych, co prowadzi do przemieszczania się ciała lub jego
części w przestrzeni,
•
wielkość
wysiłku mięśniowego statycznego - związany jest z długotrwałym skurczem
(napięciem) niektórych mięśni szkieletowych,
•
stopień
zaangażowania procesów poznawczych - określa złożoność mechanizmów
przetwarzania informacji zachodzących w mózgu w trakcie wykonywania pracy.
•
W organizmie ludzkim zachodzi ciągły proces
przemiany materii. Podstawowa przemiana materii jest to najmniejsza ilość energii zużywana przez człowieka w
stanie spoczynku.
•
U osób dorosłych norma w zakresie podstawowej
przemiany materii wynosi
w granicach 1.400 - 1.700 kcal/dobę i jest wyższa u mężczyzn niż u kobiet.
Klasyfikacja rodzajów pracy fizycznej według
całkowitego dobowego wydatku energetycznego (przy 8-godzinnym dniu pracy)
Stopień ciężkości
|
Wydatek
energetyczny
[kcal/dobę]
|
Lekka
|
2300 – 2800
|
Umiarkowana
|
2801 – 3300
|
Średnia
|
3301 – 3800
|
Ciężka
|
3801 – 4300
|
Bardzo ciężka
|
4301 - 4800
|
Składnikami
dobowego wydatku energetycznego są:
1. podstawowa przemiana materii,
2. wydatek na pracę zawodową - w ciągu 8
godzin (patrz tabela),
3. wydatek energetyczny związany ze swoiście
dynamicznym działaniem pożywienia,
4. wydatek na czynności poza pracą.
Ocena wydatku energetycznego
na pracę zawodową
Wydatek
energetyczny na pracę stanowi jeden z elementów obciążenia człowieka pracą.
Do
innych składników zalicza się:
•
obciążenia
statyczne,
•
monotypowość
(powtarzalność) ruchów.
Oceny
obciążenia statycznego dokonuje się na podstawie określenia pozycji ciała przy
wykonywaniu danej czynności.
Postawa przy pracy.
Na
straty energii, związane z wykonywaniem pracy statycznej, składają się
następujące elementy:
•
straty
związane z koniecznością zachowania określonej pozycji ciała przy pracy;
człowiek stojąc i nie wykonuje żądnej pracy zużywa o 11 - 12 % więcej kalorii
niż siedząc,
•
straty
wywołane koniecznością przeciwdziałania ciężarowi przedmiotów utrzymywanych
siłą mięśni (podtrzymywanie, przenoszenie narzędzi),
•
wysiłek
mięśniowy związany z zachowaniem równowagi i przeciwdziałaniem przesuwania się
środka ciężkości poza podstawę stóp, wysiłek ten jest znaczny, gdyż środek ciężkości
u człowieka umieszczony jest dość wysoko (na około 57 % wysokości ciała licząc
od dołu),
•
energia
związana z przesuwaniem środka ciężkości ciała przy pochylaniu się podczas
pracy, przy podnoszeniu ciężarów z ziemi itp.
Źródła
straty energii podczas pracy można poważnie zmniejszyć przez racjonalną
organizację stanowiska roboczego z uwzględnieniem zasad ergonomii.
Siedzisko.
Najlepszym rozwiązaniem krzeseł do pracy są krzesła nastawne o zmiennej
wysokości siedziska i zaopatrzone w sprężynujące, nastawne oparcia, wspierające
ciało w okolicy krzyżowej.
Wysokość robocza. Wysokość robocza jest krytycznym parametrem
geometrii stanowiska, gdyż to ona głównie decyduje o przyjmowanej postawie
ciała. Niedostosowanie wysokości roboczej do pracownika może być przyczyną bólu
i schorzeń narządu ruchu, jak również obniżenia produkcji. Wysokość robocza
zależy przede wszystkim od charakteru pracy (precyzyjna, lekka, ciężka,
wymaganych ruchów itd.) oraz od wymiarów ciała ludzkiego.
Pomiary antropometryczne.
Polska
posiada bogaty zbiór cech antropometrycznych zebranych przez Komisję
Antropometrii PAN we Wrocławiu.
Zebrane
dane antropometryczne układają się zgodnie z normalnym prawem rozrzutu według
tzw. krzywej normalnej Gaussa (krzywa będąca wykresem rozkładu normalnego).
Do
niedawna w praktyce wykorzystywano wyłącznie pojęcia “człowiek przeciętny” z punktu widzenia cech
antropometrycznych.
Pojęcie
osoby przeciętnej
- jest zasadniczo błędne, a więc dostosowywane do takich maszyn, urządzeń,
czyli mebli nie dawałoby pożądanych rezultatów. Wprowadzono więc do
antropologii pojęcie wartości progowych (kwantyki): maksymalnych i minimalnych.
Człowiek “maxi”
ma za sobą 95 % ludzi, człowiek “mini” 5 %.
W granicach pomiędzy 5 a 95 % można zaspokoić potrzeby 90 % ludności,
odrzucając 5 % najwyższych i 5 % najniższych.
Dostosowanie
wymiarów maszyn, urządzeń i mebli do pracy dla potrzeb 90 % ludności jest
ideałem trudnym do osiągnięcia.
Wnioski.
1. Wiele niebezpieczeństw tkwiących we współczesnych urządzeniach i organizacji
pracy ma charakter ukryty, tzn. nie są one bezpośrednio i w sposób oczywisty
widoczne nawet dla osób ostrożnych.
2. Problematyka bezpieczeństwa jest wyraźnie zaznaczona w statucie
Międzynarodowego Stowarzyszenia Ergonomicznego (International Ergonomics
Association).
3. Ergonomia jest nauką, a ochrona pracy (bhp) jest praktyką.
4. Ergonomia powinna wspomagać wynikami swoich badań działania
praktyczne ochrony pracy (bhp).
5. Cele ergonomii są zbliżone do celów nauki o bezpieczeństwie.
6. Istotny aspekt społecznego zastosowania ergonomii wiąże się z
poprawą stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.
7. Inny aspekt społeczny zastosowania ergonomii to wygoda w pracy i
dobre samopoczucie oraz poprawa wydajności pracy.
8. Zastosowanie ergonomii ma również znaczenie polityczne. Znaczenie to
staje się widoczne wówczas, gdy obserwuje się reakcje załogi na starania
kierownictwa zakładu o polepszenie warunków pracy i bezpieczeństwa pracy.
Starania takie zostają natychmiast zauważone i przychylnie komentowane przez
pracowników. Wpływa to dodatnio na ocenę celów działania zakładu, na uznanie
tych celów za własne, właściwy stosunek do pracy. Jak wykazują badania
socjologiczne, ocena przez przeciętnego pracownika jego stosunku do państwa w
znacznym stopniu kształtuje się pod wpływem stosunku do zakładu, w którym
pracuje.
9. W interesie
społeczeństwa leży wprowadzenie nauczania ergonomii w szkołach.
10. Nauczanie ergonomii należy wprowadzić w szkołach zasadniczych,
technikach, liceach zawodowych i w szkołach wyższych.