Zarządzanie bezpieczeństwem pracy.
Człowiek wzbogacając cywilizacyjny poziom życia
doprowadził do stanu, w którym występujące i mogące w każdej chwili uaktywnić
się zagrożenia prowadzić mogą do poważnych w skutkach awarii, wypadków i katastrof.
Skuteczne im przeciwdziałanie na poziomie współczesnego przedsiębiorstwa zależy
przede wszystkim od sprawności zarządzania, to jest od wiedzy i umiejętności
sterowania zasobami, procesami i informacjami w celu ich optymalnego
wykorzystania dla osiągnięcia w
istniejących warunkach zamierzonych rezultatów.
Zadanie to obecnie prowadzić trzeba w zmieniających
się warunkach ekonomicznych i społecznych. Dzisiejsi pracodawcy realizując cele
produkcyjne muszą poszukiwać takich rozwiązań organizacyjnych, które
umożliwiają osiągnięcie celu produkcyjnego przy jednoczesnym uwzględnieniu
konieczności ochrony zdrowia człowieka i środowiska.
Kanon “Chcemy żyć i pracować bezpiecznie, w
stanie spokoju i pewności, w warunkach braku ryzyka lub w warunkach skutecznej
przed nim ochrony” stał się
celem społecznym. Jest także wyzwaniem dla ludności naszego kraju. Wymaga to
nowego podejścia do problematyki bezpieczeństwa pracy i ochrony człowieka w
środowisku pracy.
W naszym kraju nauka o bezpieczeństwie pracy i działania
na rzecz podniesienia bezpieczeństwa na wyższy jakościowo poziom znajdują coraz
liczniejsze grono zwolenników. Coraz więcej osób i instytucji dostrzega
korzyści jakie mogą osiągnąć przy racjonalnym podejściu do zagadnień
bezpieczeństwa.
I mimo tych pozytywnych zjawisk nadal jeszcze w
naszej gospodarce zbyt często wszechobecnym jest sposób zarządzania
bezpieczeństwem skierowany bardziej na eliminację skutków niż na kształtowanie
odpowiednich warunków pracy.
Jeszcze nadal kadra kierownicza i pracownicy wielu
zakładów nie traktuje problemów bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia jako
własnych. Nie poświęca im należytej uwagi i troski.
Przez nowoczesne, jakościowo lepsze zarządzanie
bezpieczeństwem rozumiemy takie działanie, które nastawione jest na
zredukowanie ryzyka utraty życia i zdrowia w pracy do akceptowalnego poziomu
granicznego, a następnie utrzymanie tego ryzyka na takim lub jeszcze niższym
poziomie.
Dążąc do szybkiej zmiany skuteczności zarządzania
bezpieczeństwem i higieną pracy podjęto w naszym kraju i nadal podejmuje się
szereg różnorodnych działań ukierunkowanych na stworzenie i odpowiednie
wykorzystanie narzędzi organizacyjnych.
Bezpieczne warunki pracy i bezpieczne zachowania w
pracy nie powstają samoistnie, same z siebie. Muszą one najpierw zostać
ukształtowane według
z góry przyjętego programu. Dlatego w ramach integracji z Unią Europejską
dostosowujemy przepisy naszego kraju do normatywów europejskich, w tym m.in. do
dyrektyw 82/501/EEC z dnia 24 czerwca 1982 r. (On Major Acciendent Hazards of
Certain Industrial Acciendents) znanej jako dyrektywa Post-Seveso i dyrektywy
89/391/EEC znanej jako COMAH (On Control of Major Accient Hazards).
Dyrektywy te nakładają na pracodawcę obowiązek
prowadzenia oceny ryzyka w tych dziedzinach, gdzie występuje zagrożenie dla
człowieka i środowiska.
W naszym prawodawstwie taki obowiązek został
określony w znowelizowanym 2 czerwca 1996 r. Kodeksie pracy, którego art. 226
stanowi, że pracodawca obowiązany jest informować pracowników o ryzyku zawodowym,
które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
System zarządzania bezpieczeństwem w przodujących,
rozwiniętych krajach uważany jest za warunek konieczny dla zapewnienia wysokich
standardów bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska. Rozwój tego systemu w
ciągu ostatnich 30 lat zobrazowano na poniższym rysunku:
Łącząc zasady zarządzania z zasadami bezpieczeństwa
stworzono system zarządzania bezpieczeństwem. Na jego rozwój zasadniczy wpływ wywarły wnioski systemowe powstałe
w wyniku badania wielkich katastrof - Flixborough - 1974 (Anglia), Seveso - 1976 (Włochy), Czarnobyl - 1986 (Ukraina), Bhopal - 1984 (Indie).
Wielkie katastrofy przemysłowe szczęśliwie ominęły
Polskę. Mimo to w okresie od roku 1992 do połowy 1997 r. w 55 wypadkach,
mających znamiona katastrof zginęło w naszym kraju ponad 250 osób, a blisko
tysiąc doznało obrażeń, niejednokrotnie ciężkich.
Badane katastrofy miały miejsce w zakładach o
różnorodnym profilu produkcji, w transporcie i w usługach. Na szczególną uwagę
zasługiwały wydarzenia zaistniałe w zakładach: petrochemicznych, produkujących
materiały wybuchowe i pirotechniczne, w cukrowni oraz w transporcie morskim i
kolejowym. Najbardziej znane to zatonięcie w Bałtyku promu “Heweliusz”, wybuch
przegrzewacza pary wysokoprężnej w “Petrochemii Płock”, wybuch materiałów
wybuchowych w Krupskim Młynie, katastrofa kolejowa pod Ursusem.
W naszym kraju rocznie straty materialne w wyniku
wypadków i chorób zawodowych kształtują się w granicach 5 - 7 % Krajowego
Produktu Brutto. To bardzo wiele i zdecydowanie za dużo. Do ujawnienia
okoliczności i przyczyn tych wypadków i określenia wniosków prewencyjnych
stosuje się metodykę badawczą wynikającą z teorii systemów, stosowaną w USA,
Anglii i Holandii, przyjmując założenie, że w czasie normalnej pracy urządzeń
występuje równowaga pomiędzy zagrożeniami a stosowanymi zabezpieczeniami.
Przy konstruowaniu systemów bezpieczeństwa
wykorzystuje się “filozofię jakości” wyrobów opracowaną przez amerykańskiego
naukowca Deming’a, która znalazła odzwierciedlenie w międzynarodowych normach
ISO, serii 9000, przyjęte również w Polsce jako normy PN-EN serii 29000.
“Jakość” w tym ujęciu można scharakteryzować priorytetami podanymi poniżej.
Trzeba:
-
jasno
określić cele działania przedsiębiorstwa,
-
stworzyć
nową filozofię postępowania przedsiębiorstwa,
-
odejść
od “badań sortujących wyroby”,
-
nie
sugerować się ceną wyrobów,
-
ciągle
dążyć do poprawy systemu jakości wyrobów,
-
prawidłowo
kierować zespołami ludzkimi,
-
stworzyć
nowoczesne metody szkolenia,
-
usunąć
atmosferę strachu.
-
usunąć
bariery utrudniające porozumiewania się,
-
eliminować
stosowanie kar,
-
precyzyjnie
stawiać cele i określać zadania,
-
stworzyć
atmosferę zadowolenia z wykonywanej pracy,
-
postawić
na wykształcenie i dokształcanie pracowników oraz
-
ciągle
poprawiać jakość wyrobów i efektywność produkcji, co powinno być podstawowym
zadaniem kierownictwa przedsiębiorstwa.
Poszczególne tezy filozofii Deming’a w odniesieniu
do bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie znalazły szybkie zastosowanie w
niektórych koncernach. Główne pryncypia
tzw. filozofii bezpieczeństwa amerykańskiego koncernu chemicznego DuPont przedstawiają się następująco:
-
wszystkim
wypadkom i obrażeniom można zapobiec,
-
kierownictwo
przedsiębiorstwa powinno być odpowiedzialne i rozliczane za bezpieczeństwo
pracy,
-
bezpieczne
warunki pracy są podstawą zatrudnienia,
-
pracownicy
muszą być przeszkoleni w zakresie bhp,
-
kierownictwo
przedsiębiorstwa musi dokonywać przeglądów stanu bezpieczeństwa,
-
wszelkie
uchybienia powinny być natychmiast korygowane,
-
należy
zapewnić poczucie bezpieczeństwa poza pracą,
-
wszelkie
zaistniałe obrażenia i wypadki muszą zostać przeanalizowane,
-
wysoki
poziom bezpieczeństwa jest gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa oraz
-
pracownicy
są kluczem do uzyskania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
W problematyce
bezpieczeństwo ujęto:
-
systemowe
podejście do identyfikacji zagrożeń i analiz ryzyka, kosztem odejścia od metody
prób i błędów,
-
zagadnienia
bezpieczeństwa pracowników, które powiązano z przyczynami powodującymi straty w
ujęciu materialnym,
-
wykorzystanie
technik komputerowych do analiz bezpieczeństwa.
Wymagało to
stworzenia nowych pojęć i ich zdefiniowania m.in. takich jak strata,
zagrożenie, bezpieczeństwo, ryzyko.
Podejmując te działania dążymy do tego, aby w naszym
kraju zostały stworzone podstawy prawne uwzględniające dyrektywy - Seveso i
COMAH. Bazują one na zasadzie, że “najlepsza polityka dotycząca zdrowia
społeczeństwa oraz bezpieczeństwa i higieny pracy polega na zapobieganiu
potencjalnym wypadkom u źródeł poprzez kompleksowe działania na różnych etapach
projektowania i konstrukcji”.
Dyrektywy te wprowadzają obowiązek sporządzania w
zakładach pracy:
-
raportu bezpieczeństwa - w dużych zakładach, w tym w szczególności w
zakładach wysokiego ryzyka,
-
oświadczenia o stanie bhp - w pozostałych zakładach.
Bezpieczeństwo pracy wiąże się ściśle z warunkami
produkcyjnymi, a wszelki postęp w dziedzinie techniki i organizacji produkcji
pociąga za sobą poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy i odwrotnie - każde
osiągnięcie w dziedzinie bezpieczeństwa pracy wpływa na racjonalny rozwój
stosunków produkcyjnych.
Działając zgodnie z powyższą zasadą przyjąć należy główne kierunki rozwoju w
zakresie postępu techniczno – organizacyjnego i bezpieczeństwa pracy:
-
rozpoznawanie
źródeł zagrożeń i ich przyczyn poprzez doskonalenie wiedzy,
-
ciągłe
modernizowanie i usprawnianie na drodze postępu technicznego środków produkcji,
-
stałe
i systematyczne doskonalenie predyspozycji zawodowych ogółu pracowników
zatrudnionych w zakładach górniczych poprzez:
§
racjonalny
dobór pracowników do warunków wykonywanej pracy,
§
szkolenie
zawodowe,
§
wychowanie
w dyscyplinie górniczej,
-
przestrzeganie
na codzień przepisów bhp,
-
usprawnianie
organizacji procesu produkcyjnego, systemów organizacji pracy oraz innych środków organizacyjnych, związanych z
technologią produkcji i ochroną pracy, odsuwanie ludzi od źródeł zagrożeń.
Doświadczenia międzynarodowych organizacji
górniczych w dziedzinie wdrażania własnych lub adaptowanych systemów
bezpieczeństwa w krajach o różnym poziomie rozwoju, w tym także ochrony
pracowników, pozwalają dokonać analizy stanu bezpieczeństwa pracy.
Wielka Brytania
W państwowym górnictwie brytyjskim wdrożono na
początku lat dziewięćdziesiątych system zarządzania bezpieczeństwem wzorowany
na amerykańskiej firmie DuPont. Podejście brytyjskie sprowadzało się do
skorzystania z gotowego produktu - systemu DuPonta i wprowadzeniu go własnymi
siłami w grupie kopalń z okresowym udziałem konsultantów amerykańskich.
Wprowadzenie systemu zakończyło się dobrymi
rezultatami, chociaż system ewoluje w związku z prywatyzacją brytyjskiego
górnictwa węglowego.
W celu zabezpieczenia się przed regresem w zakresie bezpieczeństwa w górnictwie
po likwidacji państwowego górnictwa, w Wielkiej Brytanii wydano w 1993 r.
"Przepisy zarządzania i egzekwowania bezpieczeństwa i zdrowia w
kopalniach". Powyższy program jest oferowany górnictwu węglowemu w Polsce
i Rosji przez firmę konsultingową. Jest on także popierany przez
Międzynarodową Organizacją Pracy
(Komitet Górnictwa Węglowego) w Genewie.
Ostatnio z DuPontem nawiązała kontakty w tym
zakresie Polska Miedź, planując wdrożenie w kopalni "Polkowice -
Sieroszowice".
Krótka
charakterystyka systemu
Program sprowadza
się do wypracowania zarządzania bezpieczeństwem przy pomocy własnych
pracowników.
Obejmuje on
następujące działania:
- Zaangażowanie
kierownictwa - jest to warunek konieczny powodzenia programu. Kierownictwo kopalni
musi być przekonane o priorytecie bezpieczeństwa nad wynikami produkcyjnymi.
-
Organizacja bezpieczeństwa
Zarządzanie bezpieczeństwem realizowane jest
identycznie jak produkcja. Organizacja nastawiona jest na wyprzedzające
rozwiązywanie problemów bezpieczeństwa.
- Polityka
bhp
Polega na pisemnym przedstawieniu przez
kierownictwo kopalni swojej polityki w zakresie bezpieczeństwa pracy -
skierowanej do pracowników.
-
Odpowiedzialność
Odpowiedzialność za bezpieczną pracę
podwładnych spoczywa na kierownictwie na równi z zadaniami produkcyjnymi.
- Cele
Wytyczone cele bezpieczeństwa muszą być
mierzalne i realnie dostosowane do możliwości kopalni.
- Standardy
Dotychczas standardy pracy sprowadzano do
jakości wykonywania robot.
W zmienionym podejściu chodzi natomiast o
standardy bezpieczeństwa prowadzenia określonych prac, co obejmuje między
innymi czynny udział pracowników w wypracowaniu właściwych rozwiązań, np.
instrukcji
- Szkolenia
Zadaniem systemu szkoleń jest wytworzenie
nastawienia na działania wyprzedzające wypadki i zagrożenia. Konsultanci z
zewnątrz szkolą kierownictwo i wyższy dozór, a ci pracowników.
- Motywacja
i komunikowanie się
Stwierdzono, że skuteczną formą motywowania
jest obdarzenie zwiększonym zaufaniem, manifestowanie przez dozór swego
zaangażowania w sprawy bezpieczeństwa, symboliczne nagrody itp. Uważa się, że
postaw "probezpiecznych" nie da się kupić.
- Ocena
(audit)
Ocena pracownika podczas wykonywania przez
niego zadania jest ważnym narzędziem wdrożonego programu bezpieczeństwa. Oceny
dokonują małe
przeszkolone zespoły złożone z członków kierownictwa i dozoru. Przedmiotem
oceny są grupy pracowników wykonujących typowe czynności. Ocenia się przede wszystkim reakcje ludzi,
pozycje przy pracy, sposób posługiwania się narzędziami, przestrzeganie
instrukcji, stosowanie ochron, porządek na stanowisku pracy. Po dokonanej
obserwacji zatrzymuje się pracę i podejmuje dyskusję eksponując pozytywne
elementy oraz określa stwierdzone błędy.
- Badania
wypadków
Są one analizowane przez zespoły w których
się wydarzyły, a służby bhp pełnią jedynie rolę wspomagającą.
Jednym z ważniejszych elementów programu
bezpieczeństwa jest identyfikacja zagrożeń i szacowanie ryzyka dla
poszczególnych operacji
i całych technologii.
R P A
W południowej Afryce w ramach ożywionych dyskusji
nad zarządzaniem bezpieczeństwem w górnictwie wykrystalizował się ostatnio
pogląd, że najważniejszymi elementami zarządzania bezpieczeństwem, koniecznymi
do szybkiego wdrożenia jest analiza i szacowanie ryzyka oraz szkolenie. Pogląd
ten popierają także władze górnicze. Specjaliści z dziedziny
zarządzania, tak z RPA jak i z zagranicy uważają, iż do podstawowych trudności
wdrożenia takiego systemu lub jego elementów należy tradycyjna hierarchiczna
struktura przemysłu wydobywczego, utrudniająca komunikowanie się międzyludzkie.
Krytykowany jest system Mine Safety Management
System (MSMS) stosowany przez Izbę Górniczą RPA do dobrowolnego rankingu
bezpieczeństwa kopalń i do wdrażania elementów systemu zarządzania w
kopalniach. Okazało się bowiem, że nie istnieje korelacja pomiędzy wysoką oceną
"potencjalnego" bezpieczeństwa w kopalni a faktycznie osiągniętym
poziomem wypadkowości.
Drugim systemem zarządzania bezpieczeństwem w RPA jest system National
Occupational Safety Association (NOSA), ktorego wprawdzie nie zastosowano w
RPA, ale został on wdrożony przez koncerny międzynarodowe Broken Hill Propriety
(BHP) między innymi w Brazylii.
Obok klasycznej tematyki górniczej, szeroko
reprezentowana jest problematyka w rodzaju: porozumiewanie się, procedury
inspekcyjne, efektywne sporządzanie raportów, rola czynnika ludzkiego,
zarządzanie bezpieczeństwem.
W programie
bezpieczeństwa MSHA, oprócz dużego nacisku na szkolenia i dokształcanie należy
wymienić dwa elementy:
-
zwalczanie
uzależnień, bez czego trudno mówić realnie o wyeliminowaniu wypadków
śmiertelnych,
-
analiza
bezpieczeństwa pracy Job Safety Analyses (JSA).
W ostatnich latach władze górnicze propagowały JSA -
nieobowiązkowy program będący w istocie zbiorem bezpiecznych procedur roboczych
w danym zakładzie. Metoda JSA polega na wyspecyfikowaniu czynności roboczych
całego cyklu produkcyjnego z wyszczególnieniem stanowisk pracowniczych, a po
rozbiciu danej czynności na zabiegi, przypisywanie im potencjalnego zagrożenia
i zaproponowanie bezpiecznej procedury postępowania.
Procedura opracowywana jest przez pracowników dozoru
i bezpośrednich wykonawców analizowanych czynności roboczych, co włącza ich w
proces tworzenia i doskonalenia zakładowego systemu bezpieczeństwa.
W Stanach Zjednoczonych działa szereg firm
zajmujących się zarządzaniem bezpieczeństwem pracy, w tym i w górnictwie.
Działają one jednak na mniejszą skalę (np. kopalni) i programy te mają charakter fragmentaryczny.
Australia
Jest to jedyny kraj, w którym formalnie uwzględniono
normy ISO 9000 w celu zarządzania bezpieczeństwem. W inspektoracie Górnictwa Węglowego
Nowej Płd. Walii opracowano system zarządzaniabezpieczeństwem w odniesieniu do
wyrzutów gazu i węgla, stosując do niego filozofię kontroli jakości wg ISO.
Stopień zaangażowania środowisk górniczych w realizację profilaktyki
bezpieczeństwa jest wysoki o czym świadczy między innymi szereg dostępnych
programów bezpieczeństwa oraz aktywna obecność firm konsultingowych na rynku.
Izba Górnicza Australii Zachodniej prowadzi np.
szkolenia zarządzania bezpieczeństwem dla górniczej kadry kierowniczej (dotychczas
przeszkolono 700 osób) we współpracy z DuPontem.
Międzynarodowe kompanie górnicze
Znaczne doświadczenie w zakresie tworzenia i
wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem w górnictwie zdobyły firmy
międzynarodowe (BHP, SHELL, ALCOA). Donoszą one o sukcesach swoich programów
realizowanych w krajach o różnych kulturach bezpieczeństwa. Ich podejście z
natury rzeczy jest bardzo praktyczne. Stosują między innymi system Top Quality
Management (TQM), w skład którego wchodzi także zarządzanie bezpieczeństwem i
ochroną środowiska.
Kierownicy ruchu zakładów (BHP) muszą zrozumieć, że
bezpieczeństwo oraz ochrona środowiska są integralnymi częściami całego systemu
zarządzania firmy - celami strategicznymi, a nie wydzielonymi zadaniami
społecznymi.
We wdrożonym ostatnio opracowaniu kompanii górniczej
BHP uznano za szczególnie ważne założenia programu bezpieczeństwa,
odpowiedzialność za bezpieczeństwo, raportowanie i dochodzenia powypadkowe,
szkolenie, ocenę ryzyka, zaangażowanie pracowników w działaniach na rzecz
bezpieczeństwa, zalecenia i instrukcje oraz atmosferę wokół zagadnień
bezpieczeństwa.
Polsko - Amerykański Program PIER
Na uwagę w przedmiotowym programie uruchamianym
przez Polsko Amerykańskie Biuro Bezpieczeństwa Pracy w Górnictwie zasługuje
rankingowy arkusz oceny (program oceny "MERIT"), pozwalający na
okresową ocenę funkcjonowania programu w trakcie jego realizacji.
Ze względu na różnorodność zadawanych pytań, których
zrozumiałość może nastręczać pewne trudności, arkusz ocen może być wypełniony
przez pracowników przy udziale osób np. dozoru lub służb bhp.
Można wymienić dwa
podstawowe podejścia do systemu zarządzania bezpieczeństwem w górnictwie:
a) naukowe -
systemowe,
b) praktyczne -
cząstkowe, nastawione na szybkie rezultaty, z wykorzystaniem gotowych elementów
i pracowników własnych górnictwa.
W Genewie podczas dyskusji nad Konwencją MOP nr 176
("Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w kopalniach") przyjęto w
postanowieniach tylko niektóre narzędzia systemu zarządzania bezpieczeństwem
(ocen ryzyka), uważając cały system za zbyt zaawansowany intelektualnie i
organizacyjnie dla większości krajów .
Jako "program minimum" zwykle wdraża się
analizę i ocenę ryzyka oraz szkolenie (w tym także kadry kierowniczej), a także
doskonali się komunikowanie międzyludzkie, po zagwarantowaniu aktywnego
zaangażowania się kierownictwa w programie. Często za ważny element uznawany
jest także auditing.
Mocno podkreślane
jest podejście trójstronne do problematyki bezpieczeństwa w górnictwie, w tym
do zarządzania.
PROPOZYCJE ZASAD SYSTEMU
ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM PRACY W GÓRNICTWIE W POLSCE
Zarządzanie bezpieczeństwem można uznać za proces
zmierzający do zapewnienia warunków pracy umożliwiających osiągnięcie założeń w
środowisku pracy w zakresie zagrożeń dla życia i zdrowia.
Celem zarządzania bezpieczeństwem jest wytworzenie
mechanizmów postępowania w procesie zarządzania w zakładzie, które pozwolą
uniknąć zagrożeń, zniszczeń i powstania strat ludzkich i materialnych.
Proces ten realizowany jest w stale powtarzającym
się cyklu czynności i decyzji planistycznych, organizatorskich, motywacyjnych
oraz kontrolnych, gwarantujących stały postęp w zakresie utrzymania i
podnoszenia ponad prawne wymogi standardów bezpieczeństwa. W takim ujęciu
stanowi on element zarządzania i powinien charakteryzować się:
-
systemowym
podejściem,
-
orientacją
na cele strategiczne,
-
zdolnością
do utrzymywania ciągłej poprawy standardów wykonań,
-
pełnym
zaangażowaniem kierownictwa,
-
aktywnym
zespołowym działaniem całej załogi,
-
promowaniem
kultury bezpieczeństwa poprzez motywacyjne oddziaływanie.
Nowoczesne górnictwo wymaga wprowadzenia systemu
zarządzania bezpieczeństwem, opartego na szeroko prowadzonej ocenie zagrożenia,
właściwie pojętym systemie informatycznym, oraz opracowanych procedurach, w
których między innymi uwzględniona byłaby rola czynnika ludzkiego.
System zarządzania bezpieczeństwem zawierać powinien
udokumentowane moduły sposobu zarządzania bezpieczeństwem w postaci działania
na wszystkich szczeblach podejmowania decyzji.
Tak więc na każdym etapie działalności zakładu górniczego całokształt
skojarzonych zagrożeń naturalnych i technicznych oraz skoordynowanej
profilaktyki będzie decydował o podejmowanych decyzjach.
System zarządzania bezpieczeństwem powinien być
ukierunkowany na zwalczanie zagrożeń powodujących wypadki przy pracy i choroby
zawodowe, składać się z wzajemnie ze sobą powiązanych i udokumentowanych
modułów postępowania, dotyczących:
-
polityki
bezpieczeństwa,
-
struktury
organizacyjnej służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo,
-
planowania
i wdrażania działań,
-
kontroli
zagrożeń,
-
przeglądów
i działań korygujących,
-
auditów
systemu.
System zarządzania powinien motywować kierownictwo
zakładów górniczych oraz wszystkich pracowników do zaniechania ryzykownych
działań na wszystkich szczeblach zarządzania, oraz wytwarzać u pracowników
mechanizm odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa.
Podejmowane decyzje o skoordynowanej profilaktyce na
każdym etapie działalności (planowanie, projektowanie, produkcja) powinny mieć
wpływ na całokształt występujących zagrożeń.
Dla osiągnięcia
tego celu należy przeprowadzać analizy ryzyka, w oparciu o:
-
zdarzenia
wypadkowe w przeszłości,
-
współzależności
i współzaistnienie zagrożeń naturalnych i technicznych,
-
najczęstsze
powody występowania awarii,
-
możliwe
do wystąpienia działania, mogące spowodować tragiczne w skutkach wydarzenia.
System ten powinien zostać udokumentowany w każdym
zakładzie górniczym w postaci "Księgi zarządzania bezpieczeństwem", w
której będzie odzwierciedlony główny nacisk systemu zarządzania, jakim jest
analiza ryzyka - która stanowić będzie wyprzedzające działania.
Integralną część systemu stanowić powinny programy
komputerowe, służące do monitoringu zagrożeń.
Po okresie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem
elementów "systemów", można wykazać ich niedociągnięcia, po
spełnieniu których analizowane "systemy" można byłoby w całości
określić systemem zarządzania bezpieczeństwem.
Dotyczy to w pełni realizacji takich elementów jak:
a)
organizacji
bezpieczeństwa,
b)
określenia
celów bezpieczeństwa,
c)
standardów
bezpieczeństwa,
d)
motywacji
i komunikowania się,
e)
analizy
ryzyka,
f)
dokumentowania
i kontroli rezultatów.
Ad.a.
Organizacja bezpieczeństwa
Zarządzanie
bezpieczeństwem powinno odbywać się na wszystkich szczeblach zarządzania.
Jednym z celów
winno być między innymi zapewnienie środków dla osiągnięcia założonego poziomu
bezpieczeństwa.
Ad.b.
Określenie celów bezpieczeństwa
Zazwyczaj celem jest określenie procentowego poziomu
zmniejszenia liczby wypadków. Założony cel jest podawany na początku roku do
wiadomości każdego członka załogi w formie apelu podpisanego przez dyrektora
kopalni, a w niektórych kopalniach dodatkowo na przygotowanych do tego celu
tablicach.
Celem nie musi być
od razu ograniczenie liczby wypadów w ogóle, lecz etapami np.:
-
o
najczęściej powtarzających się przyczynach,
-
najczęstszych
miejscach zaistnienia,
-
powodujących
najdłuższą absencję chorobową,
-
zaistniałych
przy danych urządzeniach lub z powodu narzędzi pracy.
Ad.c. Standardy
bezpieczeństwa
Przedmiotem jest
wypracowanie sposobu postępowania przy współudziale pracowników z wykorzystaniem
ich doświadczeń i praktycznych pomysłów.
Dotychczas nie
udało się tego osiągnąć.
Ad.d. Motywacja
i komunikowanie się
Do właściwego systemu motywacyjnego prowadzi długa
droga, tym bardziej, że motywacją w tym przypadku ma być przede wszystkim
bezpieczeństwo, a nie względy materialne.
Oprócz utrzymania wysokiej dyscypliny pracy należy
rozszerzyć system stosowanych motywacji i poprawić sposób kontaktowania się z
pracownikami.
Motywacją może być preferowanie bezpiecznych
zachowań poprzez np. pochwały, zwiększenie zaufania, kontaktowanie się w
miejscu pracy (spotkania z pracownikami i rozmowy na temat bezpieczeństwa),
organizowanie konkursów i quizów.Formy te powinny być wykorzystywane w celu
osiągnięcia powodzenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Ad.e. Analiza
ryzyka
Wdrożyć należy metodę szacowania i redukcji ryzyka
do poziomu akceptowanego przy planowanych zadaniach lub operacjach.
Analiza ryzyka powinna dotyczyć również analizy
zagrożeń, które wydają się być poznane i utrzymywane w stanie kontrolowanym. Wymaga
tego "zarządzanie bezpieczeństwem" a w przyszłości (po ratyfikacji)
będzie to wymóg przyjętej 22.06.1995 r. na obradach w Genewie Konwencji MPO nr
176, zobowiązującej pracodawcę do szacowania ryzyka i określenie metod
profilaktyki.
Ad.f.
Dokumentowanie i kontrola rezultatów
Dokumentowanie i kontrola rezultatów są na tyle
ważne, że bez ustalenia kryteriów oceny trudno obiektywnie ocenić efekty
wprowadzonych już elementów systemów.
Dotychczasowe doświadczenia niektórych zakładów górniczych
(Spółki Węglowe Gliwicka i Rudzka), które zastosowały tytułem prób elementy
zarządzania bezpieczeństwem pracy wskazuje na potrzebę dalszego wykorzystania.
Jednocześnie można zaadaptować "rankingowy arkusz oceny"
"Programu Oceny MERIT".
Należy wspomnieć o wynikach badań Głównego Instytutu
Górnictwa w zakresie psychologiczno-socjologicznych uwarunkowań kultury pracy
górniczej. W zakładach w których poddano analizie ankietowej znaczną liczbę
osób dozoru oraz górników, stwierdzono występowanie szeregu przeszkód,
utrudniających wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Pomimo szeregu podjętych w ramach programu działań,
poprawiających stan wiadomości wobec bezpieczeń-stwa, zauważono u badanych
nadal wysoki poziom akceptacji ryzyka. Skłania to do wniosku, ze podjęty proces
jest i będzie długotrwały niezależnie od koncepcji na jakiej ma być oparty
system zarządzania bezpieczeństwem w kopalniach.
System zarządzania bezpieczeństwem w zakładach
górniczych opracowany przez Główny Instytut Górnictwa jest w naszych warunkach
nowym podejściem do zagadnienia bezpieczeństwa pracy, w pełni wykorzystuje
znamiona systemu zarządzania.
Wskazuje również
na obowiązujące i mające obowiązywać w przyszłości akty prawne, szczególnie:
1)
Prawo
geologiczne i górnicze,
2)
Kodeks
Pracy,
3)
w
zakresie dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących minimalnych wymagań
bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
4)
konwencji
nr 176 Międzynarodowej Organizacji Pracy "Bezpieczeństwo i Zdrowie w
Kopalniach".
PROPOZYCJE WDRAŻANIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA
BEZPIECZEŃSTWEM
Potrzeba wdrażania systemu zarządzania
bezpieczeństwem wynika z celowości wprowadzenia zmian dla przyspieszenia
procesu poprawy bezpieczeństwa pracy i zdrowotności w górnictwie. Należy bowiem
przyjąć, że jest to obok elementów i skutków restrukturyzacji branży, czynnik
oddziaływujący na tą poprawę w znacznym stopniu, choć jest trudno precyzyjnie
ocenić jego udział w tym procesie.
Rozpatrując którykolwiek z istniejących systemów lub
propozycji systemów zarządzania bezpieczeństwem, celowym jest poznanie stosowanych
lub proponowanych metod i środków oddziaływania na aspekt bezpieczeństwa pracy
- jako na jeden z najważniejszych elementów procesu produkcji. Dla wyboru rozwiązań
potrzebna jest znajomość własnych uwarunkowań i własnych doświadczeń.
W toku analizy systemów zarządzania bezpieczeństwem,
stosowanych przez inne kraje, trzeba uwzględnić uwarunkowania pracy tych przemysłów
górniczych, takie jak np.:
-
inny
standard techniczny,
-
inny
poziom kultury technicznej załóg,
-
liczebność
załóg zakładów górniczych,
-
inne
poszanowanie pracy przy bardziej ustabilizowanej gospodarce,
-
zróżnicowane
nawyki i tradycje kulturowe, zawodowe i ogólnospołeczne.
System zarządzania bezpieczeństwem, wdrażany w
górnictwie, uwzględniający wyszczególnione wyżej realia, powinien przełamywać
bariery i tradycje rzutujące na istniejący poziom bezpieczeństwa pracy.
Omówione systemy
zarządzania bezpieczeństwem pracy w zakładach górniczych, w oparciu o ich
wstępne wdrożenia, a mianowicie:
-
elementy
systemu opracowanego przez Główny Instytut Górnictwa, oraz
-
elementy
systemu brytyjskiego i inne, posiadają wspólny mianownik.
Jest nim dążność do poprawy warunków pracy, jej
bezpieczeństwa i poprawy zdrowotności załóg. Wdrażanie elementów systemu
zarządzania bezpieczeństwem w zakładzie pracy, musi mieć - jak każda forma
działalności w procesie produkcji i usług - swój aspekt ekonomiczny.
Celowym jest - choć jest to zagadnienie bardzo
złożone - wypracowanie jednolitych zasad naliczania kosztów w zakresie
bezpieczeństwa pracy i efektów ekonomicznych stosowanej profilaktyki, nowych
wdrożeń w tej dziedzinie oraz skutków istniejącej wypadkowości i chorób
zawodowych.
Zarządzanie bezpieczeństwem pracy stanowi zatem nowy
element strategii w dążności do pracy bezwypadkowej i do wyeliminowania chorób
zawodowych, z uwzględnieniem niezbędnych nakładów i rozliczeniem skutków
ekonomicznych dla zakładu.
To nieco inne spojrzenie na problematykę
bezpieczeństwa pracy powinno przede wszystkim wyeliminować ryzykowne zachowania
oraz rozszerzyć stosowanie standardów bezpieczeństwa.
Zasady wdrażania
systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakładach górniczych to:
-
określenie
polityki w zakresie bezpieczeństwa pracy - w tym ogólnych i szczególnych
zamierzeń i celów, dokonywanie analizy zagrożeń występujących
w zakładzie, angażowanie kierownictwa zakładu w realizację polityki
bezpieczeństwa, prowadzenie i wkomponowanie w dokumentację zakładu "Księgi
zarządzania bezpieczeństwem” oraz wprowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem
dyspozycji zawartych w tej księdze,
-
wprowadzanie
osób kierownictwa i dozoru w problematykę zarządzania bezpieczeństwem poprzez
szkolenia omawiające istotę problemu, powoływanie grup inicjatywnych wdrażających
system i ustalanie zespołu zachęt,
-
modyfikacja
struktur zarządzających bezpieczeństwem pracy, oraz odpowiedni nadzór i
synchronizacja działania grup przez kierownictwo zakładu.
Należy opracować
harmonogram wdrażania systemu z podaniem etapów, określeniem zadań, terminów i
odpowiedzialności za ich wykonanie.
Niezbędna jest na wstępie ocena istniejącego w
zakładzie systemu kształtowania bezpieczeństwa poprzez przeprowadzenie
inwentaryzacji istniejącej organizacji oraz używanych dokumentów, instrukcji i
formularzy do wykorzystania przy tworzeniu systemu zarządzania bezpieczeństwem.
W oparciu o
przeprowadzoną inwentaryzacją winno dokonać się oceny istniejącego systemu i
podjąć dalsze działania.
W ramach istniejących struktur zarządzania zakładem i
istniejących struktur organizacyjnych zawiadujących problematyką bezpieczeństwa
i higieny pracy w zakładzie, wydzielona powinna być odpowiednio wysoko
ulokowana w strukturze zarządzania - funkcja koordynatora do spraw
zarządzania bezpieczeństwem.
Koordynator
powinien przejmować bezpośrednio lub w
trybie nadzoru wszelkie nowe zadania wynikające z wdrażania systemu, takie jak:
-
przygotowanie
załogi do wprowadzenia systemu,
-
inicjowanie
i kierowanie opracowaniem dokumentacji,
-
udział
przy opracowywaniu wszelkich dokumentacji produkcyjno-technicznych,
-
planowanie
i organizacja auditów systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Procedury postępowania i instrukcje przyporządkowane
tym postępowaniom winny być włączone do "Księgi zarządzania
bezpieczeństwem". Księga ta kompletuje całość dyspozycji i łączy struktury
kopalni w pionie, oraz zawiera ustosunkowania się do technologii, zjawisk i
zdarzeń. Treść księgi powinna zmuszać do oceny stanu bezpieczeństwa pracy w
zakładzie na wszystkich stanowiskach pracy, oraz do oceny samokontroli
poszczególnych grup lub pojedynczych pracowników.
Konieczna jest okresowa ocena wdrożenia i
skuteczności dyspozycji zawartych w "Księdze zarządzania
bezpieczeństwem", celem zapewnienia niezbędnych korekt i rozwoju systemu.
Istotną częścią
systemu zarządzania bezpieczeństwem jest analiza ryzyka elementów działalności
górniczej. Zasady takiej analizy to:
-
identyfikacja
zagrożeń,
-
określenie
poziomu ryzyka,
-
ustalenie
koniecznych działań dla obniżenia poziomu ryzyka.
W analizie ryzyka powinny zostać określone koszty
jego zmniejszania, gdyż ryzyko to jest uwzględniane przy kształtowaniu
przepisów, a analiza lub ocena ryzyka powinna być rozumiana jako dążenie do
lepszych rozwiązań w ramach obowiązujących przepisów.
Podstawą realizacji funkcji systemu zarządzania
bezpieczeństwem winna być także ocena elementów kultury pracy, pozostających w
bezpośrednim związku z poziomem bezpiecznych zachowań pracowników.
W badaniach na ten temat należałoby uwzględnić sprawdzanie wiadomości dozoru na
temat częstości i głównych przyczyn ryzykownych zachowań, podejmowanych przez
pracowników zakładu. Rozpoznanie tych elementów kultury pracy wymaga
przeprowadzenia badań wśród robotników i dozoru.
Ocena elementów
kultury pracy powinna prowadzić do poznania:
-
systemu
wartościowania pracy dozoru i przez dozór,
-
postaw
dozoru i załogi wobec możliwości ograniczenia poziomu ryzyka,
-
postaw
dozoru i załogi wobec formalnych norm bezpieczeństwa.
Wyniki wszelkich analiz prowadzonych w ramach
systemu zarządzania bezpieczeństwem, ocena zagrożeń, stan wypadkowości i chorób
zawodowych, przyczyny
i skutki tych zjawisk powinny być wprowadzone do ogólnie dostępnego systemu
informatycznego w zakładzie, w formie gwarantującej dotarcie tych informacji do
wszystkich pracowników zakładu.
Systemy szkolenia zawodowego i doszkalania powinny
być we wszystkich formach unowocześnione i zmodyfikowane, zarówno dla
pracowników fizycznych, osób dozoru jak i osób kierownictwa zakładu.
W pierwszej kolejności należy dokładnie zapoznać
osoby kierownictwa z wdrażanym systemem zarządzania bezpieczeństwem. Ich wyniki
powinny być uwzględniane przy awansach, zmianach płacowych i
przekwalifikowaniach - jako swoista forma motywacji dla podniesienia skuteczności
wdrażania zasad systemu zarządzania bezpieczeństwem.
WNIOSKI
1.
Tworzenie
bezpiecznych warunków pracy oraz motywacje do bezpiecznego działania powinny
być traktowane nie tylko jako wywiązywanie się z obowiązku nałożonego przez
prawo na pracodawcę, ale także jako źródło zwrotu zainwestowanych w
bezpieczeństwo pracy, środków. Dlatego
na bazie:
-
własnych
doświadczeń górnictwa polskiego,
-
potencjału
merytorycznego i doświadczeń ośrodków naukowych oraz praktyków,
-
znajomości
istniejącej struktury górnictwa oraz przewidywanej dalszej jego
restrukturyzacji,
-
znajomości
stanu zakładów górniczych pod względem technicznym i organizacyjnym,
-
znajomości
warunków geologiczno - górniczych,
-
znajomości
stanu finansowego zakładów górniczych i gałęzi górnictwa,
-
znajomości
uwarunkowań społecznych,
należy dokonać wyboru najkorzystniejszych elementów występujących w systemach
zarządzania bezpieczeństwem,
przystających do naszych warunków i struktur, i dopracować się własnego systemu
zarządzania bezpieczeństwem z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych gałęzi
górnictwa.
2. Zainicjowane w
niektórych spółkach i zakładach górniczych, wdrożenia systemów lub elementów
systemów zarządzania bezpieczeństwem, różnego autorstwa - jest celowe. Stwarza
to bowiem możliwość oceny ich przydatności oraz pozwala w oparciu o pilotażowe
wnioski i wyniki, wnieść merytoryczne i formalne uwagi do wybranego systemu
zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w następnym wniosku. Po dopracowaniu powinien być wdrożony raczej
jednolity w skali górnictwa polskiego system zarządzania bezpieczeństwem pracy
- gdyż stwarza to możliwość łatwego porównania nakładów i efektów.
Pilotażowe wdrożenia powinny być wdrożone
tytułem prób we wszystkich gałęziach górnictwa w Polsce - celem ustalenia tych
elementów, które w ogólnokrajowym wzorcu mogą kształtować się w sposób zróżnicowany
dla zakładów górniczych poszczególnych branż.
3. Przyjmując, że
wypracowanie systemu docelowego może być procesem kilkuletnim, należy propagować
bezzwłoczne wdrażanie takich elementów istniejących już systemów, które są wspólne lub przystające do siebie.
4. System
zarządzania bezpieczeństwem w zakładach górniczych powinien być:
-
reformowalny
i otwarty na nowe uzasadnione propozycje,
-
dostępny
dla wszystkich zakładów i ich pracowników.
5. Wdrożenie
systemu powinno następować w pierwszej kolejności w zakładach górniczych, które
same zgłoszą chęć jego wdrożenia, oraz w zakładach pilotażowych wytypowanych
przez zarządy spółek lub właściciela.
6. System
zarządzania bezpieczeństwem powinien obejmować zasady analizy ekonomicznej
zagadnienia celem umożliwienia porównywalnego planowania i oceny efektów
wdrażanych elementów systemu na tle kosztów tych wdrożeń i kosztów ogólnych zakładu.
Za możliwe do
takiego wdrożenia należy uznać:
a)
podniesienie
rangi zagadnień bezpieczeństwa pracy i zdrowotności załóg na szczebel
zarządzania w zakładzie górniczym, spółce i organach reprezentujących
właściciela,
b)
rozszerzenie,
a w niektórych dziedzinach wdrożenie, analiz ryzyka celem ustalenia działań,
metod i środków oraz kosztów obniżenia poziomu ryzyka,
c)
potrzebę
przeprowadzenia szkoleń dla osób kierownictwa i dozoru w zakresie
przewidywanych kierunków zarządzania bezpieczeństwem oraz podniesienia skuteczności
szkolenia zawodowego i dokształcania,
d)
w
wymiarze możliwym, wprowadzenie w oparciu o istniejące struktury i materiały
“Księgi zarządzania bezpieczeństwem” i funkcji koordynatora ds. zarządzania
bezpieczeństwem,
e)
rozbudowanie
lub zreorganizowanie systemów informatycznych w zakładzie umożliwiających
wszechstronne informowanie o wynikach prowadzonych analiz, wdrażaniu systemu
zarządzania bezpieczeństwem, oraz całości spraw związanych z wypadkowością,
chorobami zawodowymi, ich przyczynami i skutkami dla zakładu pracy.