REFORMA
górnictwa węgla kamiennego w Polsce w
latach 1998 - 2002
Projekt programu rządowego
WPROWADZENIE
• Program restrukturyzacji
górnictwa węgla kamiennego pt.: "Górnictwo węgla kamiennego, polityka
państwa i sektora na lata 1996-2000", przyjęty w dniu 30 kwietnia 1996
roku jako program rządowy poprzedniej koalicji rządzącej, nie przyniósł
spodziewanych rezultatów, tzn. jego realizacja nie przyniosła poprawy sytuacji
ekonomiczno-finansowej podmiotów gospodarczych w górnictwie.
• Z chwilą utworzenia nowej koalicji rządowej powstała więc potrzeba
opracowania nowego programu dla dalszego reformowania górnictwa. Ministerstwo
Gospodarki podjęło w końcu 1997 roku prace nad nowym programem. Został on w
zasadniczym stopniu oparty na założeniach programu wyborczego dla górnictwa
Akcji Wyborczej "Solidarność" pt.: "Reforma górnictwa węgla
kamiennego - problem i obowiązek
państwa, szansa dla regionów węglowych".
•
Przedkładany program reformy
górnictwa węgla kamiennego wyraża politykę państwa wobec tego sektora, tzn.
tworzy instrumenty prawne oraz wskazuje na konieczność udzielenia wsparcia
finansowego z budżetu państwa dla jego realizacji.
DIAGNOZA STANU
GÓRNICTWA
Stan górnictwa węgla kamiennego na koniec 1997 roku upoważnia do
sformułowania następujących wniosków:
1.
Istnieją
dwie podstawowe przyczyny, które powodują, że górnictwo węgla kamiennego w
Polsce od wielu lat przynosi straty i nie może wydźwignąć się ze stanu zapaści:
a.
Nadmierne
zdolności produkcyjne górnictwa na poziomie około 10-12 mln ton/rok w
odniesieniu do poziomu produkcji uzyskiwanego w latach
1993-1997. Powodowały one ponoszenie dodatkowych kosztów na utrzymanie
nieefektywnych miejsc pracy.
b.
Nadmierne
zatrudnienie w kopalniach w wysokości około 50-60 tys. osób w stosunku do
poziomu produkcji węgla w ubiegłych kilku latach. Powoduje to ponoszenie
wysokich kosztów wydobycia węgla i konieczność kształtowania cen węgla
kamiennego na rynku krajowym na poziomie zbliżonym do parytetu importowego
węgla.
2.
Z
powodu strat finansowych ponoszonych przez podmioty gospodarcze w górnictwie w
latach 1990 - 1997 gwałtownie przyrastały jego zobowiązania.
W okresie od 1990 r. do końca 1997 r. wzrosły one o 11,3 mld zł.
3.
W
aktualnej sytuacji ekonomiczno- finansowej, podmioty gospodarcze w górnictwie
węgla kamiennego nie są zdolne do wygenerowania odpowiednich środków
finansowych na rozwiązanie swoich podstawowych problemów, które dotyczą
zadłużenia z przeszłości, bieżącego regulowania zobowiązań i zmniejszania w
przyszłości nieefektywnych zdolności produkcyjnych.
4. Skala
problemu jakim jest restrukturyzacja górnictwa oraz zakres uciążliwości i szkód
w tych regionach powodują, że przerastają one znacznie możliwości samego
górnictwa. Nie można też oczekiwać, że z problemem tym poradzą sobie władze
regionalne.
5.
Dalsze
reformowanie górnictwa jest konieczne, aby:
a.
spółki
w górnictwie przestały ponosić olbrzymie straty finansowe,
b.
górnictwo
nie utrzymywało się kosztem swojego rynkowego otoczenia i nie stanowiło
zagrożenia dla podmiotów gospodarczych w regionie śląsko - zagłębiowskim,
c.
górnictwo
nie stanowiło zagrożenia dla finansów publicznych,
d.
trudna
sytuacja ekonomiczno - finansowa górnictwa i ewentualny brak wypłacalności jego
podmiotów gospodarczych nie stanowił zarzewia niepokojów społecznych.
6.
Biorąc
pod uwagę strategiczną pozycję węgla kamiennego w polskiej gospodarce, ilość
węgla sprzedawanego na rynku krajowym i w eksporcie, wielkość zatrudnienia w
kopalniach, wielkość strat finansowych generowanych przez podmioty gospodarcze
w sektorze i poziom ich zadłużenia, stwierdzić należy,
że przeprowadzenie racjonalnej restrukturyzacji sektora jest jednym z
najistotniejszych problemów w zakresie polityki gospodarczej państwa.
PROGNOZA
SPRZEDAŻY WĘGLA
Biorąc
pod uwagę aktualną i przewidywaną sytuację węgla kamiennego na rynkach
światowych, a także rolę węgla kamiennego w zaspakajaniu potrzeb energetycznych
kraju, długoterminową prognozę sprzedaży węgla w perspektywie do roku 2020
przedstawiono w tabeli.
Przewiduje się, iż w latach 1998 - 2007 nastąpi zdecydowany spadek
eksportu polskiego węgla kamiennego.
CENY ZBYTU
WĘGLA
Prognozy cen zbytu węgla do roku 2002 opracowano
przy założeniu, że będą one cenami wolnymi, kształtowanymi nie wyżej niż
parytet importowy węgla. Przyjęto, że od roku 2000 nie będą stosowane cła na
węgiel. Prognozy cen zbytu węgla w okresie 1998 - 2002 wyrażono w warunkach
roku 1998 (model bezinflacyjny).
Przy powyższych założeniach prognozy cen zbytu węgla na lata 1998 - 2002
przedstawiono w tabeli:
Przewidywany spadek
średniej ceny zbytu węgla na rynku krajowym w kolejnych latach jest wynikiem
zmiany struktury sprzedaży.
POZIOM PŁAC
Na 1998 rok
założono wzrost średnich płac w górnictwie węgla kamiennego w porównaniu do
1997 roku o 12,5%, tj. zgodnie z maksymalnym wskaźnikiem wzrostu przyjętym
przez Komisję Trójstronną ds.
Społeczno-Gospodarczych. Oznacza to osiągnięcie w roku 1998 średniej płacy w
wysokości 2 343 zł/m-c. W dalszych latach, tj. w okresie 1999-2002 realne
średnie płace będą utrzymywane na poziomie płac z 1998 roku. Tak więc nominalne
płace będą wzrastały zgodnie z inflacją, bez uwzględnienia odpraw z tytułu
osłon socjalnych.
ZATRUDNIENIE
ZAŁOŻENIA
REFORMY GÓRNICTWA
1.
Ceny
węgla kamiennego na rynku krajowym będą wolne, kształtowane poniżej parytetu
importowego. Dla dużych odbiorców ceny węgla powinny być kształtowane w umowach
wieloletnich.
2.
Fizyczna
całkowita likwidacja kopalń, osłony socjalne w górnictwie, usuwanie szkód
górniczych z powodu reaktywacji starych zrobów oraz tworzenie nowych miejsc
pracy w gminach górniczych będą finansowane w latach 1998-2002 z budżetu
państwa i z innych dostępnych źródeł finansowania.
3.
Począwszy
od roku 2003 fizyczna likwidacja kopalń będzie finansowana z funduszy
likwidacji kopalń spółek węglowych przy zmniejszającym się wsparciu z budżetu
państwa.
4.
Ustawa
dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do funkcjonowania w
warunkach gospodarki rynkowej ureguluje w dłuższym przedziale czasu podstawowe
problemy związane z restrukturyzacją górnictwa.
5.
W
programie i w realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego należy uwzględniać
aspekt socjalny w celu minimalizacji jej skutków społecznych.
6.
Reforma
górnictwa węgla kamiennego w perspektywie wieloletniej musi uwzględniać aspekt
regionalny skutków realizacji tego procesu.
CELE REALIZACJI REFORMY GÓRNICTWA
CELE OGÓLNE
1.
Dostosowanie
podmiotów gospodarczych w górnictwie węgla kamiennego do efektywnego
ekonomicznie funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej i utrzymanie
konkurencyjności polskiego węgla na rynku krajowym.
2.
Zaspokojenie
do roku 2010 krajowego zapotrzebowania na węgiel kamienny i ekonomicznie
uzasadnionego eksportu, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska i
konkurencyjności w warunkach określonych przez Unię Europejską oraz przy
otwartości rynku wszystkich nośników energii.
CELE CZĄSTKOWE
1. Spółki węglowe nie będą ponosiły strat na działalności operacyjnej począwszy od 2000 roku.
2. Po roku 2000 spółki węglowe będą uzyskiwały nadwyżki finansowe,
które będą przeznaczone na spłatę zaległych zobowiązań wobec Skarbu Państwa,
gmin górniczych oraz dostawców towarów i usług.
3. Nastąpi
zmniejszenie zdolności produkcyjnych górnictwa węgla kamiennego o ok. 25 mln
ton rocznego wydobycia do roku 2002.
4. Nastąpi
zmniejszenie zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego do poziomu ok. 126 tys
osób w końcu roku 2002, tj o ok. 118 tys. osób.
5. Realizowana
będzie rekonwersja przemysłu w gminach górniczych, co będzie stanowiło istotny
impuls dla ich ekonomicznego rozwoju.
UZASADNIENIE
KONIECZNOŚCI ODDŁUŻENIA
Stan zobowiązań na 31.12.1997 r. według aktualnych danych bilansowych
wyniósł 13 593,5 mln zł.
Struktura zobowiązań na
koniec 1997 r. wg głównych wierzycieli kształtowała się następująco:
mln
zł %
- budżet państwa 1
115,2 8,2
- w tym z tytułu VAT (388,4) (2,9)
- budżety gmin 196,4 1,4
- ZUS, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych 2
677,3 19,7
- NFOŚiGW 2 995,9 22,1
- WFOŚiGW 1 376,6 10,1
- PFRON 119,8 0,9
- z tytułu dostaw i usług 2 270,2 16,7
- z tytułu kredytów bankowych 1
412,1 10,4
- pozostałe 1 430,0 10,5
R
a z e m : 13 593,5 100%
Utrzymywanie istniejącego stanu rzeczy stwarza zagrożenie upadku
górnictwa węgla kamiennego i podmiotów z nim związanych, o groźnych skutkach
społecznych.
W
tej sytuacji nieodzownym jest
stworzenie - w drodze uregulowań ustawowych - podstaw umożliwiających umorzenie
odsetek oraz dużej części zobowiązań wobec głównych wierzycieli.
Podstawowe cele
przeprowadzonej restrukturyzacji finansowej górnictwa węgla kamiennego:
-
odzyskanie
płynności przez górnictwo węgla kamiennego rozumianej jako zdolności do regulowania
zobowiązań bieżących,
-
spłatę
w dłuższym okresie czasu części zobowiązań objętych restrukturyzacją,
-
poprawę
wyników przedsiębiorstw poprzez ograniczenie kosztów finansowych w wyniku
ograniczenia naliczania odsetek od przeterminowanych zobowiązań,
-
poprawę
współpracy z dostawcami dzięki bieżącemu regulowaniu zobowiązań.
ZAKRES, SPOSÓB
ODDŁUŻENIA
1. Restrukturyzacja zadłużenia obejmować będzie jednostki górnictwa
węgla kamiennego.
Restrukturyzacja
zadłużenia dotyczyć będzie zobowiązań wobec:
- budżetu
- gmin z tytułu opłat i kar wynikających z przepisów o ochronie środowiska,
- z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz składek na rzecz Funduszu Pracy,
Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych,
- wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
Oddłużeniem nie będą objęte zobowiązania podmiotów dostarczających
materiały oraz świadczących usługi na rzecz jednostek górnictwa węgla
kamiennego.
2. Podstawą dla otwarcia postępowania oddłużeniowego będzie wniosek
opracowany przez jednostkę górnictwa węgla kamiennego ubiegającą się o
wszczęcie tego postępowania złożony wierzycielowi.
a)
Integralna
częścią wniosku będzie program naprawczy, którego realizacja powinna najpóźniej
w 2000 r. wyeliminować generowanie strat finansowych.
b)
Program
naprawczy będzie opiniowany przez Ministra Gospodarki, Ministra Finansów i
Ministra Skarbu Państwa,
c)
W
przypadku uzyskania pozytywnej opinii proces oddłużeniowy uważa się za otwarty.
d)
Z
chwilą otwarcia postępowania oddłużeniowego zawarte dotychczas umowy,
porozumienia i podjęte decyzje oraz wszczęte egzekucje podlegają zawieszeniu.
e) Postępowanie oddłużeniowe
zostaje wszczęte na wniosek jednostki górnictwa węgla kamiennego, złożony wierzycielowi
nie później niż do 30 czerwca 2000 roku.
3. Postępowanie oddłużeniowe obejmuje zobowiązania
wg stanu na 31 marca 1998 r.
3.1. Zobowiązania wraz z odsetkami ulegają umorzeniu w 100 % wobec:
a) budżetu państwa
b) ZUS. Funduszu Pracy i Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
c) Państwowego, Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
d)
wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
3.2. Restrukturyzacja zadłużenia z tytułu podatku od towarów i usług ( VAT)
przebiegać będzie w następujący sposób:
a) spłata zobowiązań głównych
podlegać będzie odroczeniu do dnia 31 grudnia 2000 r.
b) zobowiązania z tytułu odsetek
ulegają umorzeniu w 100 %.
3.3. Restrukturyzacja zadłużenia wobec gmin przebiegać będzie w następujący
sposób:
a) spłata zobowiązań głównych i
odsetek podlega odroczeniu do dnia 31 grudnia 2000 roku
b) począwszy od 1 stycznia 2001 roku
odroczone zobowiązania będą spłacane w równych kwartalnych ratach w okresie do
31 grudnia 2005 roku.
3.4. Postępowanie oddłużeniowe realizowane będzie na podstawie porozumienia
zawartego pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem.
3.5. W okresie karencji oraz spłaty zobowiązań, odsetki nie będą naliczane i
pobierane.
4. Regulowanie zobowiązań powstałych po dniu 31 marca 1998 r.
W tym zakresie ustawa będzie
przewidywała następujące rozwiązania:
4.1.
Regulowanie stosunków finansowych następować będzie na podstawie umów
zawieranych pomiędzy dłużnikiem a wierzycielem.
4.2. Dopuszcza się by:
- zobowiązania główne i odsetki, z
wyjątkiem podatku od towarów i usług (VAT) oraz zobowiązania wobec gmin były
umarzane do 100 %,
- okres karencji nie przekraczał 31
grudnia 2000 r.
- okres spłaty był nie dłuższy niż 5
lat.
4.3. Zobowiązania główne wobec budżetu państwa z tytułu podatku od
towarów i usług (VAT) oraz wobec gmin z tytułu, opłaty eksploatacyjnej a także
zobowiązania z tytułu opłat i kar wynikających z przepisów o ochronie i
kształtowaniu środowiska i przepisów prawa wodnego w części należnej gminom nie
będą mogły być umarzane. Natomiast okresy odroczenia i spłat zobowiązań oraz
warunki tej spłaty będą przedmiotem dwustronnych uzgodnień i umów.
4.4. Jednostki likwidujące w całości lub
części kopalnie wydobywające węgiel kamienny zwolnione są od obowiązku
uiszczania bieżących opłat i kar oraz wpłat, od dnia zaprzestania wydobywania
węgla, w wysokości przypadających na likwidowaną kopalnię lub jej likwidowaną
część.
EFEKTY PROCESU
ODDŁUŻENIOWEGO
Gdyby
przyjąć - iż oddłużaniu - zostaną poddane zobowiązania wg stanu na 31.03.1998
r. to efektem tego procesu byłoby:umorzenie zobowiązań w łącznej kwocie 7,9 mld
zł,z tego zobowiązania wobec:
-
- budżetu państwa 0,4 mld zł,
-
- ZUS, FP, FGSP 3,1 mld zł,
-
- PFRON 0,1
mld zł,
-
- NFOSiGW i WFOSiGW 4,3 mld zł,
Proces fizycznej likwidacji
Głównymi przyczynami prowadzenia procesu likwidacji kopalń są:
a) wyczerpanie się udostępnionych
zasobów węgla kamiennego w kopalniach oraz wysokie koszty udostępnienia nowych
zasobów,
b) trwała nierentowność kopalń,
c) występowanie zbędnej
infrastruktury techniczno-technologicznej w części kopalni.
Pod
pojęciem całkowitej likwidacji kopalni należy rozumieć likwidację
zakładu górniczego tj. wyodrębnionego technicznie i organizacyjnie zespołu
środków służących przedsiębiorcy do bezpośredniego wydobywania kopaliny ze
złoża, w tym wyrobiska górnicze, obiekty budowlane oraz technologicznie
związane z nimi obiekty i urządzenia przeróbcze (art.6 prawa geologicznego i
górniczego).
Pod
pojęciem częściowej likwidacji kopalni należy rozumieć likwidację
oznaczonej części zakładu górniczego dla której z mocy art.81 ust.4 prawa
geologicznego i górniczego sporządzony jest plan ruchu likwidacji części
zakładu górniczego.
W
1998 r. proces całkowitej likwidacji kontynuowany będzie w Wałbrzyskich
Kopalniach Węgla Kamiennego, w kopalniach: "Nowa Ruda",
"Jowisz", "Sosnowiec", "Porąbka-Klimontów" oraz w
Zakładzie Wydobywczo-Przeróbczym Antracytu. W kopalniach: "Saturn",
"Siemianowice", "Pstrowski", "Żory" i
"Paryż" oprócz końcowych prac likwidacyjnych prowadzone będą
działania tzw. "polikwidacyjne",
W drugiej połowie 1998r. rozpoczną się działania zmierzające do uproszczenia
struktury zakładów odwadniania względnie ich likwidacji. Pozwoli na to postępujący
proces likwidacji kolejnych kopalń, tzn. "Sosnowiec",
"Porąbka-Klimontów".
Przewiduje się, iż w pierwszym półroczu 1998 r.
rozpoczęta zostanie likwidacja KWK "Morcinek" (o ile podejmowane
obecnie działania nie doprowadzą do jej sprzedaży). Kopalnie częściowo
likwidowane ukończą w 1998 r. proces likwidacji w niezbędnym zakresie tak, aby
od 1999 r likwidacja częściowa kopalni występowała tylko w przypadkach
uzyskania wymiernych efektów w zakresie zmniejszenia wydobycia węgla i poziomu
zatrudnienia.
W 1999 roku kontynuowana będzie likwidacja następujących kopalń: Wałbrzyskie
KWK, Nowa Ruda, ZWP Antracytu, "Sosnowiec",
"Porąbka-Klimontów", "Morcinek" i uruchamiany będzie proces
likwidacji w następnych kopalniach.
Zakres podejmowanych decyzji likwidacyjnych w kolejnych latach będzie
dotyczył zmniejszenia zdolności produkcyjnych górnictwa odpowiednio:
w
1998 r. o 1,0 mln ton,
w 1999 r. o 8,5 mln ton,
w 2000 r. o 9,0
mln ton,
w 2001 r. o 3,5
mln ton,
w 2002 r. o 3,5
mln ton,
razem 25,5
mln ton.
w
2003 r. o 4,5
mln ton,
w 2004 r. o 4,0 mln ton,
w 2005 r. o 4,5 mln ton,
w 2006 r. o 4,0 mln ton,
w 2007 r. o 4,5 mln ton,
w 2008 r. o 4,0 mln ton,
w 2009 r. o 3,0 mln ton,
w 2010 r. o 3,0 mln ton
razem 2003-2010 31,5 mln
ton.
Decyzje o likwidacji kopalni podejmował będzie
zarząd spółki węglowej, przy czym decyzja akceptowana musi być przez walne
zgromadzenie akcjonariuszy spółki w uzgodnieniu z Ministrem Gospodarki.
Podjęciu decyzji o
likwidacji powinno towarzyszyć opracowanie przez spółkę węglową dwóch
programów:
-
programu
likwidacji kopalni
-
programu
socjalnego likwidowanej kopalni.
Zarząd spółki węglowej każdorazowo powoła
likwidatora kopalni, który będzie nadzorował realizację programu likwidacji
kopalni oraz realizację programu socjalnego likwidowanej kopalni.
FINANSOWANIE
LIKWIDACJI KOPALŃ
W
1998 r. na restrukturyzację górnictwa węgla kamiennego w budżecie państwa
przeznaczona jest kwota 744,4 mln zł, z czego na likwidację kopalń Minister
Gospodarki przeznaczył kwotę 211,4 mln zł oraz 505 mln zł na pokrycie kosztów
społecznych restrukturyzacji górnictwa.
Dla
kontynuowania w latach 1999-2002 likwidacji kopalń oraz objęcia procesem
likwidacji dalszych kopalń, konieczne będzie wydatkowanie środków finansowych w
wysokości około 1.300 mln zł.
W poszczególnych latach potrzeby finansowe wyniosą odpowiednio:
1999 420 mln zł
2000 470 mln zł
2001 230 mln zł
2002 180 mln zł
Razem 1 300
mln zł
Finansowanie
likwidacji kopalń ze środków budżetowych w latach 1998-2002 odbywać się będzie na podstawie umowy zawartej pomiędzy
Ministrem Gospodarki a zarządem spółki węglowej.
Od
roku 2000 podmioty gospodarcze w górnictwie węgla kamiennego będą zobowiązane
tworzyć tzw. fundusz likwidacji kopalń. Począwszy od roku 2003 fizyczna
likwidacja kopalń będzie finansowana z funduszu likwidacji kopalń przy
zmniejszającym się wsparciu z budżetu państwa. Po roku 2005 fizyczna likwidacja
kopalń będzie finansowana całkowicie z funduszu likwidacji kopalń.
Program socjalny likwidowanej kopalni.
Bazą dla opracowania tego programu będą instrumenty "Górniczego
Pakietu Socjalnego".
Program
socjalny likwidowanej kopalni powinien zawierać:
-
terminy
zatrzymania wydobycia i zakończenia likwidacji,
-
opis
instrumentów socjalnych i finansowych do zastosowania w procesie likwidacji
kopalni,
-
sposób
wykorzystania instrumentów socjalnych i finansowych w odniesieniu do każdego
pracownika, który utraci miejsce pracy w likwidowanej kopalni,
-
przewidywany
koszt realizacji programu socjalnego oraz źródło jego pokrycia.
Program
socjalny powinien zostać zaopiniowany przez zarząd gminy górniczej, na terenie
której znajduje się siedziba likwidowanej kopalni oraz uzgodniony
i podpisany przez reprezentację związków zawodowych likwidowanej kopalni w
okresie do 45 dni od przedłożenia tego projektu przez zarząd spółki węglowej.
W przypadku braku uzgodnienia programu socjalnego w tym okresie wchodzi on w
życie po upływie 15 dni.
Wstrzymanie
wydobycia w kopalni powinno nastąpić najpóźniej w okresie sześciu miesięcy od
wejścia w życie programu socjalnego.
Za
realizację programu socjalnego odpowiedzialny jest likwidator kopalni.
Środki finansowe na realizację programu likwidacji kopalni i programu
socjalnego likwidowanej kopalni zobowiązany jest zapewnić zarząd spółki
węglowej w oparciu o dotacje z budżetu państwa lub inne dostępne źródła
finansowania.
Górniczy Pakiet
Socjalny
Polityka państwa w procesie rekonwersji zmierza do niedopuszczenia do
wzrostu bezrobocia poprzez:
- aktywizację na rynku pracy
pracowników kopalń odchodzących z górnictwa,
- zapewnienie osłony socjalnej,
rozumianej jako źródło utrzymania pracowników górnictwa i ich rodzin - o
najdłuższym stażu pracy, z uwagi na najmniejsze szansę aktywizacji na rynku
pracy.
Naczelną zasadą realizacji restrukturyzacji zatrudnienia w górnictwie
będzie niestosowanie tzw. "zwolnień grupowych".
W celu minimalizacji negatywnych skutków społecznych
całkowitej lub częściowej likwidacji kopalń węgla kamiennego opracowany został
tzw. "Górniczy Pakiet Socjalny", który zawiera rozwiązania
instytucjonalne, organizacyjno-prawne i finansowe.
W ramach Górniczego
Pakietu Socjalnego przewiduje się podejmowanie działań pozwalających na
zmniejszanie zatrudnienia w górnictwie w dwóch zasadniczych grupach:
I - działania osłonowe - urlopy
górnicze,
II - działania aktywizujące dla byłych
pracowników na rynku pracy - aktywne formy restrukturyzacji zatrudnienia.
DZIAŁANIA
OSŁONOWE
Wprowadza się we wszystkich kopalniach pięcioletni urlop górniczy, z
którego korzystanie będzie dobrowolne.
Urlop
górniczy
jest to uprawnienie dotyczące wyłącznie pracowników zatrudnionych pod ziemią w
jednostkach objętych Układem Zbiorowym Pracy. Urlop jest okresem zatrudnienia w
zakresie zaliczania go do stażu pracy uprawniającego do nabycia uprawienia
emerytalnych.
W okresie urlopu górniczego wypłacane jest świadczenie socjalne.
Pracownikom korzystającym z urlopu górniczego przysługuje świadczenie
socjalne, którego podstawą jest miesięczny ekwiwalent pieniny obliczony jak
wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, na następujących warunkach:
1.
Podstawą
naliczania wysokości świadczenia jest wynagrodzenia pracownika liczone jak
wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
2.
Osoba
korzystająca z urlopu otrzymuje świadczenie socjalne, deputat węglowy, nagrodę
z okazji "Dnia Górnika" i dodatkową nagrodę roczną wynikającą z
"Karty Górnika", a także uznaniowe świadczenia z funduszu świadczeń
socjalnych.
3.
Deputat
węglowy, nagroda z okazji "Dnia Górnika" i dodatkowa nagroda roczna
wynikająca z "Karty Górnika" przysługują pod warunkiem, ze osoba
korzystająca z urlopu górniczego nabyła do nich uprawnienie przed uzyskaniem
świadczenia socjalnego.
Wysokość świadczenia będzie wynosić 75 % miesięcznego ekwiwalentu
pieniężnego obliczonego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
DZIAŁANIA
AKTYWIZUJĄCE DLA BYŁYCH PRACOWNIKÓW NA RYNKU PRACY
Podstawowym działaniem w tym zakresie jest
pośrednictwo pracy, tzn. poszukiwanie ofert pracy przez "Biura Pomocy
Zawodowej", Górniczej Agencji Pracy, które będą funkcjonowały we
wszystkich kopalniach. Biura te będą współpracować z wyspecjalizowanymi
służbami i instytucjami w zakresie aktywizacji rynku pracy (biura pośrednictwa
pracy, doradztwa zawodowego, instytucje szkolące, instytucje wspierające rozwój
małej i średniej przedsiębiorczości, agencje rozwoju lokalnego).
Pracownikowi, który będzie zainteresowany zmianą miejsca pracy będzie
przysługiwać:
1.
l.
Zasiłek socjalny wypłacany dla odchodzących
z pracy pracowników kopalń na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania
nowego zatrudnienia poza górnictwem.
2.
W
okresie pobierania zasiłku socjalnego były pracownik kopalni będzie uprawniony
do bezpłatnego skorzystania z jednorazowego szkolenia, którego celem będzie
zmiana kwalifikacji zwiększających jego szansę na podjęcie nowego zatrudnienia
poza górnictwem.
3.
Jednorazowa odprawa pieniężna. W celu zintensyfikowania aktywności zawodowej,
osobom które w okresie do 24 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy
podejmą zatrudnienie poza górnictwem przysługiwać będzie jednorazowa odprawa
pieniężna.
4.
Jednorazowa odprawa pieniężna bezwarunkowa w wysokości 20-krotnego
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kopalniach węgla kamiennego z
trzeciego kwartału poprzedniego roku.
Warunkiem jej otrzymania będzie rozwiązanie umowy o pracę na wniosek
pracownika i rezygnacja pracownika ze wszystkich świadczeń.
5.
Pracownikowi,
który będzie zainteresowany podjęciem działalności gospodarczej i odejdzie z
pracy w górnictwie, a nie skorzysta z uprawnień określonych wyżej, z wyjątkiem
jednorazowego przekwalifikowania, o ile dotyczyć będzie ono kursów związanych z
podjęciem działalności gospodarczej, będzie mogła być udzielona pożyczka lub
kredyt bankowy.
6.
Pracodawcy
spoza górnictwa, który przyjmie do pracy na czas nieokreślony pracownika
kopalni węgla kamiennego i zatrudniać go będzie przez okres co najmniej 2lat,
przysługiwać będzie w tym okresie refundacja składki ZUS oraz składki na
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części
przypadającej na tego pracownika.
7.
Pracownik
kopalni objętej całkowitą likwidacją, któremu do nabycia uprawnień do urlopu
górniczego brakuje 2 lata stażu pracy otrzymuje gwarancję propozycji
zatrudnienia w innej kopalni czynnej. Dotyczy to pracowników zatrudnionych pod
ziemia.
8.
Rozwiązania,
osłonowe będą stosowane również dla pracowników przedsiębiorstw robót górniczych
i Przedsiębiorstwa Budowy Szybów, oraz utworzonych przez spółki węglowe
zakładów robót górniczych stosujących Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników
Zakładów Górniczych
z dnia 21 grudnia 1991 r.
9.
Górnicza
Agencja Pracy rozszerzy swoją działalność na wszystkie kopalnie węgla
kamiennego, w kierunku obszarów aktywnego pośrednictwa pracy.
10.
W
kopalni węgla całkowicie lub częściowo likwidowanej, tworzone będą Programy
Specjalne finansowane ze środków Funduszu Pracy, umożliwiające zatrudnienie
poza górnictwem wybranych grup pracowników kopalń.
11.
Dokonane
zostaną zmiany ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin z dnia 1
lutego 1983 r., dla umożliwienia wypłacania przez ZUS odrębnego dodatku do
emerytury, jako ekwiwalent za deputat węglowy należny byłym pracownikom kopalń
węgla kamiennego, przedsiębiorstw robót górniczych i Przedsiębiorstwa Budowy
Szybów S.A. w Bytomiu oraz uprawnionym członkom ich rodzin.
12.
Wszelkie
uprawnienia, przewidziane w ramach Górniczego Pakietu Socjalnego będą stosowane
wyłącznie do pracowników górnictwa, o co najmniej pięcioletnim stażu pracy w
górnictwie.
W okresie realizacji programu, tj. w latach 1998-2002 korzystanie przez
pracowników górnictwa z nabytych uprawnień emerytalnych będzie obligatoryjne,
co zostanie wprowadzone drogą ustawową.
13.
W
okresie realizacji programu, tj. w latach 1998-2002 będzie obowiązywała zasada,
iż jedynym źródłem zasilania kadrowego górnictwa są szkoły specjalistyczne.
ZATRUDNIENIE W
GÓRNICTWIE
Do
2002 r. zatrudnienie w górnictwie węgla kamiennego powinno zmniejszyć się o
około 118 tyś. osób.
Zmniejszenie
zatrudnienia zamierza się osiągnąć poprzez:
-
odejścia
około 55 tyś. osób w wyniku nabycia uprawnień emerytalnych oraz innych
przyczyn zależnych od sytuacji pracownika,
-
skorzystanie
przez około 35 tyś. pracowników kopalń zatrudnionych pod ziemią z
pięcioletnich urlopów górniczych,
-
skorzystanie
przez około 10 tyś. pracowników kopalń zatrudnionych pod ziemią z
dwuletnich zasiłków socjalnych na przekwalifikowanie zawodowe i znalezienie
nowego zatrudnienia poza górnictwem,
-
inne
zwolnienia z przyczyn zakładu pracy w wysokości około 30 tyś. osób,
związane ze skorzystaniem przez pracowników kopalń z jednorazowej odprawy
pieniężnej 20-krotnej, wypłacanej bez żadnych uwarunkowań poza rozwiązaniem umowy
o pracę z kopalnią.
Równocześnie
przewiduje się, że w okresie lat 1998-2002 do kopalń zostanie przyjętych około
12 tys. osób.
W wyniku szacowanej liczby odejść z górnictwa w
wysokości ok. 130 tyś. osób i przyjęć w wysokości ok. 12 tyś. osób,
stan zatrudnienia w 2002 roku winien ukształtować się na poziomie około 126
tyś. osób.
Łączny koszt, który trzeba będzie ponieść na
osiągnięcie zamierzonych rezultatów szacuje się w warunkach 1998 r. na poziomie
ok. 4,5 mld zł
(tablica 5.2).
POTRZEBY FINANSOWE NA WSPARCIE REFORMY
Zapotrzebowanie na środki finansowe przedstawiać się będzie
następująco:
1) Koszty
fizycznej likwidacji kopalń oraz koszty do poniesienia po zakończeniu
likwidacji przedstawiają się następująco (mln zł): 1998 r. 1999
r. 2000 r. 2001 r. 2002 r.
a) Koszty
likwidacji kopalń 221,8
420,0 470,0 230,0
180,0
b) Źródła
pokrycia:
- wsparcie zewnętrzne 211,4 413,0
462,0 225,0 176,0
- przychody z likwidacji
4,5 7,0 8,0 5,0 4,0
- środki własne kopalń
5,9 -
- - -
2) Koszty
związane z restrukturyzacją zatrudnienia przedstawiają się następująco (mln
zł):
1998 r. 1999 r. 2000 r.
2001 r. 2002 r.
Koszty restrukturyzacji zatrudnienia
505,0 1.094,0 1.067,1
862,0 997,0
3) Koszty
związane z usuwaniem szkód górniczych będą obciążały koszty wydobycia. Tylko
pewna ich część związana z usuwaniem skutków szkód górniczych wywołanych
reaktywacją starych zrobów będzie w 1998 r. finansowana ze środków
zewnętrznych.
Wielkość tych środków szacuje się następująco (mln zł):
1998 r. 1999 r. 2000 r.
2001 r. 2002 r.
Koszty szkód górniczych
28,0 35,0 35,0 35,0 35,0
4) Finansowanie
inwestycji będzie realizowane środkami własnymi, głównie amortyzacją.
Inwestycje proekologiczne finansowane będą ponadto w części środkami
pozyskanymi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W szczególnych przypadkach proces inwestycyjny będzie wsparty kredytami
bankowymi.
5) Regulowanie
zobowiązań, które na dzień 31.12.1997 r. osiągnęły poziom 11,9 mld zł, po ich
zmniejszeniu w wyniku przeprowadzonego procesu oddłużeniowego, następować
będzie z własnych środków po roku 2001, tj. po osiągnięciu rentowności.
6) W
poszczególnych latach wsparcie zewnętrzne na dofinansowanie podstawowych
kierunków działań w procesie reformy przedstawiono w tabeli.
Źródła i zasady
finansowania reformy
W
okresie realizacji programu koszty fizycznej likwidacji kopalń, osłon
socjalnych, tworzenia miejsc pracy w gminach górniczych oraz usuwania skutków
szkód górniczych wywołanych reaktywacją starych zrobów będą finansowane z
budżetu państwa i innych dostępnych źródeł.
Corocznie
w projekcie budżetu państwa Rząd RP powinien przyjąć na realizację programu reformy
górnictwa węgla kamiennego na lata 1999-2002 kwoty dotacji podane w powyższej
tablicy.
Podział dotacji na
finansowanie reformy górnictwa w corocznym budżecie państwa będzie następujący:
1.
Fizyczna
likwidacja kopalń węgla kamiennego oraz usuwania szkód górniczych.
2.
Restrukturyzacja
zatrudnienia.
3.
Usuwanie
szkód górniczych wskutek reaktywacji starych zrobów.
Warunkiem dotowania z budżetu państwa realizacji
reformy w jednostkach górnictwa węgla kamiennego jest przestrzeganie zasady
kształtowania w tych jednostkach przyrostu średnich wynagrodzeń w 1998 r.
zgodnie z ustaleniami Komisji Trójstronnej do Spraw Społeczno Gospodarczych,
natomiast w latach
1999-2002 - w stopniu nie wyższym niż poziomu inflacji.
Umowy menedżerskie.
W celu wyzwolenia większej aktywności w zakresie
restrukturyzacji i zwiększenia poczucia odpowiedzialności zarządów spółek
węglowych
i samodzielnych kopalń za wynik finansowe podmiotów
gospodarczych wdrożony zostanie system umów menedżerskich.
Jednym z podstawowych jego elementów będzie okre-sowa (kwartalna) ocena efektów
działalności zarządów na podstawie jasnych i przejrzystych kryteriów oceny.
Umowy menedżerskie wejdą w życie z dniem najbliż-szego skwitowania zarządów
spółek i kopalń - spółek, tj. na przełomie maja i czerwca 1998 roku. Będą one
obowiązywały przez okres trzech lat.
Projekt umów
menedżerskich dla członków zarządów spółek węglowych i kopalń - spółek
przewiduje następujące rozwiązania:
1.
Umowa
określi szczególne obowiązki członka zarządu spółki.
- Ustalone
zostanie wynagrodzenie ryczałtowe jako płaca za wykonywanie obowiązków
członka zarządu spółki.
- Wysokość
premii kwartalnej zostanie uzależniona od stopnia poprawy następujących
wskaźników:
- akumulacji jednostkowej na sprzedaży węgla,
- wydajności,
- cyklu rotacji należności.
Poprawa
wielkości tych wskaźników będzie oceniana w danym kwartale w porównaniu do
analogicznego okresu roku ubiegłego.
4.
Część
premii kwartalnej będzie uzależniona od stopnia realizacji zadań zleconych
przez Radę Nadzorczą.
5.
Przewidziany
zostanie udział członka zarządu spółki w zysku.
Skala i zakres przemian w górnictwie węgla
kamiennego proponowanych w prezentowanym programie reformy uzasadniają
utworzenie państwowego nadzoru nad jego realizacją. Będzie on sprawowany przez
rady nadzorcze spółek węglowych i Państwową Agencję Restrukturyzacji Górnictwa
Węgla Kamiennego S.A. w Katowicach.
PRYWATYZACJA W
GÓRNICTWIE
W
spółkach węglowych prowadzona jest od wielu lat prywatyzacja polegająca na
wydzieleniu i prywatyzowaniu mniejszych podmiotów jako byłych oddziałów
powierzchniowych kopalń.
Proces ten jako celowy będzie kontynuowany do całkowitej prywatyzacji
tych podmiotów.
Przewiduje się, że w ramach
intensyfikacji procesu prywatyzacji w górnictwie do końca I kwart. 1999 r.
zostanie sprywatyzowana KWK "Bogdanka" SA.
Możliwa będzie także prywatyzacja KWK "Budryk" SA, jednakże w
tym przypadku konieczne jest uregulowanie spraw dotyczących zadłużenia tej
kopalni.
Istnieje także możliwość
sprzedaży KWK "Morcinek" określonemu kontrahentowi, który
zwrócił się do Zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA.
Przyjmuje się jako zasadę, ze prywatyzacji w górnictwie węgla
kamiennego będą podlegały poszczególne kopalnie węgla kamiennego, a nie całe
spółki węglowe.
Proces ten będzie
realizowany przez spółki węglowe.
Przewiduje się
podjęcie w 1998r. działań w celu tworzenia powiązań kapitałowych spółek
węglowych z:
-
elektrowniami,
-
koksowniami,
-
podmiotami prowadzącymi
obrót węglem.
W pierwszej kolejności wprowadzone zostaną
powiązania kapitałowe pomiędzy producentami węgla a państwowymi podmiotami
prowadzącymi obrót węglem tj. "Węglokoks" SA i CZW "Węglozbyt" SA. Ponadto
przewiduje się w roku 1998 podjęcie działań mających na celu stworzenie
powiązań kapitałowych pomiędzy Rybnicką Spółką Węglową SA a Kombinatem
Koksochemicznym Zabrze oraz Jastrzębską Spółką Węglową SA a Hutą Katowice SA
(Koksownia Zdzieszowice).
PROGRAM
INWESTYCYJNY W GÓRNICTWIE
Do
ważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych ujętych w programach inwestycyjnych
spółek węglowych do 2002 roku należy zaliczyć:
-
budowę
3 nowych zakładów wzbogacania miałów energetycznych, rozbudowę oraz
modernizację pozostałych,
-
dokończenie
budowy 7 poziomów zapewniających utrzymanie koniecznych mocy produkcyjnych,
-
pogłębienie
5 istniejących szybów wydobywczych, dokończenie budowy 8 szybów oraz
modernizację innych,
-
budowę
2 zakładów odsalania wód kopalnianych oraz 1 instalacji do zatłaczania wód
słonych do górotworu,
-
budowę
4 instalacji do lokowania odpadów na dole kopalń,
-
budowę
3 oczyszczalni wód dołowych oraz 2 kolektorów wód dołowych.
Realizacja programów inwestycyjnych spółek węglowych
wymagać będzie wydatkowania przez nie w latach 1998 - 2002 nakładów
inwestycyjnych w łącznej wysokości 5.988 mln zł.
Począwszy od
2000 roku głównym źródłem finansowania programu inwestycyjnego będą środki
własne, które będą wygospodarowane przez spółki węglowe.
Działalność spółek
węglowych i kopalń samodzielnych związana jest również z koniecznością
minimalizacji niekorzystnego
oddziaływania na środowisko.
Z ważniejszych przedsięwzięć
ochrony środowiska należy wymienić:
-
NSW
SA - Budowa zakładu odsalania wód kopalnianych w Oświęcimiu - I etap,
-
GSW
SA - KWK Dębieńsko - Budowa instalacji odsalania wód - II etap,
-
JSW
SA - KWK Krupiński - Zatłaczanie wód słonych do górotworu,
-
JSW
SA - KWK Zofiowka - Lokowanie odpadów poflotacyjnych w zrobach.
Efektem
realizacji zamierzeń proekologicznych w okresie lat 1998 - 2002 będzie:
-
utylizacja
i zagospodarowanie 1.240 t/d soli z wód dołowych,
-
zagospodarowanie
odpadów powęglowych na dole w ilości 2.620 tyś. t/r,
-
rekultywacja
i zagospodarowanie gruntów po dzia-łalności przemysłowej, w ilości ok. 150 ha
rocznie,
-
sukcesywne
zahamowanie narastania zaległości w usuwaniu szkód górniczych.
Według założeń planów spółek węglowych i kopalń
samodzielnych realizacja zadań ochrony środowiska wymagać będzie wydatkowania
środków w łącznej wysokości 814.035 tyś. zł.
PROGNOZA
WYNIKÓW FINANSOWYCH
Dla potrzeb prognozy wyniku finansowego przyjęto, że
przeciętne miesięczne wynagro-dzenie w górnictwie wzrośnie w roku 1998 zgodnie
z ustaleniami Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych. W dalszych
latach wzrost płac kształtować się będzie zgodnie z inflacją.
Założono ponadto,
ze średnia cena zbytu węgla kamiennego będzie się zmieniała w kolejnych latach
przy następujących założeniach:
-
ceny węgla na rynkach światowych w latach 1998-2002
będą miały tendencję spadkową,
-
nastąpi
zmiana struktury sprzedaży węgla w kraju i na eksport,
-
ceny
węgla do energetyki zawodowej osiągną parytet importowy w roku 2000, a dla pozostałych
odbiorców na rynku krajowym - w 1998 r.
-
w
kształtowaniu parytetu importowego cen węgla przyjęto iż od 2000 r. nie będzie
stosowane cło na węgiel.
W wyniku realizacji rządowego programu reformy
górnictwa węgla kamiennego wynik finansowy netto w latach 1998-2002 będzie
ulegał systematycznej poprawie, od straty netto wynoszącej w 1998 r. -2 410,9
mln zł do zysku sięgającego 1 672,0 mln zł w roku 2002.
Dodatni wynik finansowy górnictwo uzyska w 2000 roku
(366,5 mln zł).
Natomiast wynik na sprzedaży węgla poprawi się
z -1 886,1 mln zł w roku 1998 do 943,4
mln zł w roku 2000 i 2 513,8 mln zł w roku 2002.
Efekty
realizacji reformy górnictwa w latach 1998-2002
Szczegółowe efekty
realizacji reformy górnictwa w latach 1998-2002 można ująć w sposób następujący:
a)
Ograniczenie
zdolności produkcyjnych, w efekcie czego nastąpi zmniejszenie wydobycia węgla
kamiennego z 137,1 mln ton w 1997 r. do 111,6 mln ton w 2002 r.
b)
Zmniejszenie
stanu zatrudnienia do ok. 126,0 tys. osób w końcu 2002 r., tj. o ok. 118,0 tys.
osób. Spowoduje to wzrost wydajności pracy z 561 t/prac. w 1997 r. do 846
t/prac. w roku 2002 r., tj. o 51 %. W konsekwencji koszt wynagrodzeń wraz z
narzutami przypadający na tonę sprzedanego węgla obniży się z 81,82 zł/t w roku
1998 do 49,27 zł/t w roku 2002, tj. około 40 %.
c)
Obniżenie
kosztu wydobycia węgla - przy zmniejszaniu się poziomu sprzedaży węgla z 154,42
zł/t w 1998 r. do 111,22 zł/t w 2002 r., a więc o około 28%. Obniżenie udziału
pozostałych kosztów wynagrodzeń z narzutami, w kosztach zmniejszy się w
omawianym okresie z 53 % do 44 %.
d)
Obniżenie
pozostałych kosztów poza wynagrodzeniami z narzutami wynika przede wszystkim z
likwidacji najmniej efektywnych zdolności produkcyjnych. Obniżenie
jednostkowego kosztu sprzedaży jest tym istotniejsze dla poprawy wyników
górnictwa, iż w latach 1998-2002 należy się spodziewać realnego obniżenia
średniej ceny zbytu węgla ze 138,16 zł/t w roku 1998 do 134,07 zł/t w roku
2002. Dzięki tak znaczącej obniżce kosztów wydobycia, jednostkowy wynik na
sprzedaży węgla wzrośnie z -16,26 zł/t w roku 1998 do 8,28 zł/t w roku 2000 i
do 22,85 zł/t w roku 2002.
e)
Ograniczenie
nierentownej działalności "pozawęglowej" (działalność
socjalno-bytowa, produkcja ciepła itp.) oraz wydatne jej zracjonalizowanie, w
efekcie czego nastąpi wyeliminowanie strat do roku 2000, które w 1997 r.
wyniosły 0,4 mld zł.
Efekt finansowy realizacji rządowego programu
reformy górnictwa mierzony poprawą łącznego wyniku finansowego netto
przewidywanego latach 1998-2002, w
porównaniu do sytuacji gdyby kontynuować dotychczasowe tempo restrukturyzacji
górnictwa wynosi 13,9 mld zł.
Realizacja reformy górnictwa węgla kamiennego Polsce
1. W dniu 14 stycznia 1999 r. weszła w życie “
Ustawa o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach
gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin
górniczych”.
Ustawa określa zasady reformy górnictwa węgla
kamiennego oraz instrumenty niezbędne dla osiągnięcia rentowności przez
przedsiębiorstwa górnicze, w tym :
-
zasady
restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw górniczych,
-
zasady
likwidacji kopalń węgla kamiennego,
-
zasady
restrukturyzacji zatrudnienia w przedsiębiorstwach górniczych,
-
szczególne
uprawnienia i zadania gmin górniczych,
-
źródła
i zasady finansowania reformy,
-
zasady
zarządzania w spółkach węglowych,
-
zasady
sprawowania nadzoru nad realizacja reformy.
2. Powołany został Komitet Sterujący do którego
zadań należy :
-
kontrola
przebiegu realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego,
-
pełnienie
funkcji doradczych dla Ministra Gospodarki, w zakresie realizacji reformy
górnictwa węgla kamiennego,
-
przeprowadzenie
konkursu w zakresie wyboru kandydatów na członków rad nadzorczych spółek
węglowych.
W skład Komitetu Sterującego weszli :
-
Jan
SZLĄZAK - Podsekretarz Stanu w MG.
-
Marek
KEMPSKI - Wojewoda Śląski,
-
Jan
OLBRYCHT - Marszałek Sejmiku Śląskiego,
-
Piotr
KOŁODZIEJCZYK - Podsekretarz Stanu w
MP i PS,
-
Jan
BUCZKOWSKI - Podsekretarz
Stanu w MSP,
-
Rafał
ZAGÓRNY - Podsekretarz
Stanu w MF,
-
Marek
MICHALIK - Podsekretarz
Stanu w MOŚZN i L.
3. Dla umożliwienia restrukturyzacji finansowej
spółki węglowe opracowały programy naprawcze, określające sposoby i środki
działania, które maja zapewnić przedsiębiorstwu górniczemu osiągnięcie
dodatniego wyniku finansowego na działalności operacyjnej najpóźniej do końca
2000r.
4. W celu minimalizacji
negatywnych skutków społecznych całkowitej lub częściowej likwidacji kopalń
węgla kamiennego, opracowany został tzw. „ Górniczy Pakiet Socjalny ”. Zawiera
on następujące uprawnienia przysługujące pracownikom restrukturyzowanych
przedsiębiorstw górniczych nie posiadającym uprawnień emerytalnych :
• osłonowe - urlop górniczy,
• aktywizujące na rynku pracy
:
- zasiłek socjalny,
- jednorazowe bezpłatne szkolenie,
- jednorazowa odprawa pieniężna,
- jednorazowa odprawa pieniężna
bezwarunkowa,
- pożyczka,
- bezpłatna pomoc doradcza .
Zgodnie z
Ustawą Budżetową na rok 1999 na restrukturyzacje zatrudnienia przeznacza się
kwotę 953 700 tys. zł.
5. Zarządy Spółek Węglowych uznały za nierentowne i
podjęły działania w zakresie likwidacji kopalń.
Częściowa likwidacja dotyczy :
-
KWK
Centrum-Szombierki Bytom - ruch
Szombierki,
-
KWK
Bobrek Miechowice Bytom - ruch Miechowice,
-
KWK
Katowice--Kleofas - ruch Katowice,
-
KWK
Jas-Mos Jastrzębie - ruch Moszczenica,
-
KWK
Polska - Wirek Ruda Śl. - ruch Polska,
-
KWK
Bielszowice Zabrze - ruch Poręba,
-
KWK
Pokój Ruda Śl. - ruch Wawel,
-
KWK
Marcel Wodzisław - ruch 1 Maja,
-
KWK
Chwałowice Rybnik - ruch Rymer.
Całkowita
likwidacja dotyczy następujących kopalń :
-
Morcinek
w Kaczycach,
-
Grodziec
w Będzinie,
-
Gliwice
w Gliwicach,
-
Niwka-Modrzejów
w Sosnowcu,
-
ZG
Rozalia w Siemianowicach Śl.,
-
Porąbka
Klimontów w Sosnowcu,
-
Dębieńsko
w Czerwionce Leszczynach,
-
Siersza
w Trzebini,
-
Czeczot
w Miedźnej,
-
Jan
Kanty w Jaworznie,
-
ZG
Wojkowice w Wojkowicach,
-
ZG
Jadwiga w Zabrzu,
-
ZG
Brzeziny w Piekarach,
-
Nowa
Ruda w Nowej Rudzie.
W Ustawie
Budżetowej na rok 1999 na likwidację kopalń przeznacza się kwotę 338 000 tys.
zł.
6. Zakres podejmowanych decyzji likwidacyjnych w
kolejnych latach będzie dotyczył zmniejszenia zdolności produkcyjnych górnictwa
odpowiednio
-
w
1998 r. o 1,0 mln ton,
-
w
1999 r. o 8,5 mln ton.
-
w
2000 r. o 9,0 mln ton,
-
w
2001 r. o 3,5 mln ton,
-
w
2002 r. o 3,5 mln ton.
Razem w latach
1998 - 2003 nastąpi spadek zdolności wydobywczej o 25,5 mln ton.
W latach 2003 -
2010 zdolność produkcyjna zmaleje o kolejne 31,5 mln ton.
7. Dla częściowego sfinansowania kosztów wdrażania
Reformy górnictwa wykorzystane zostaną środki z pożyczki Banku Światowego w wysokości
:
-
I
transza - 300 mln $,
-
II
transza - 700 mln $.
8. Wyniki produkcyjne kopalń węgla kamiennego w I
kwartale 1999 r. :
• średnie dzienne wydobycie 456 854 t/d,
• wydobycie ogółem 29 470 098 ton,
• produkcja węgla koksowego 5 337 133 ton,
• produkcja sprzedana 26 935 749 ton,
• stan węgla na zwałach 5 386 325 ton,
• średnie wydobycie z jednej
ściany w marcu 2 186 t/d,
• wydobycie z zawałem stropu 92,3 %,
•
średnie zatrudnienie w kopalni zasadniczej 200
350 prac.
•
wydajność ogólna 2 948 kg/pdn,
•
wydajność dołowa
5 990 kg/rdn,
• jednostkowy
koszt na działalności produkcyjnej 128,70 zł/tonę
w tym : - wynagrodzenie z narzutami 68,43 zł/tonę,
- materiały 15,17 zl/tonę,
- amortyzacja 8,49 zł/tonę,
- energia 8,48 zł/tonę.