Adresy sieciowe

Każdy host pracujący w sieci musi mieć przydzielony numer, tzw. adres sieciowy (ang. host IP number), który go jednoznacznie identyfikuje w sieci. Czasami zdarza się, ze jeden komputer może mieć kilka adresów (np. komputery pełniące funkcje tzw. "router-ow", zapewniających komunikacje pomiędzy różnymi sieciami lokalnymi).

Adres IP jest 32 bitowa liczba. Dla uproszczenia podaje się go w formie czterech liczb rozdzielonych kropkami, np. 149.156.4.10 (adres serwera środowiskowego w ACK CYFRONET). Każda z liczb reprezentuje osiem bitów adresu. Żadna z tych liczb nie może być większa niż 255. Adres w protokole IP składa się z dwóch części, z których jedna identyfikuje pojedynczy komputer, a druga siec do której jest on podłączony.

Przydziałem adresów dla europejskiej części sieci Internet zajmuje się organizacja o nazwie RIPE (Reseau IP Europeen - Europejska siec IP) mającą siedzibę w Amsterdamie. Przydziela ona instytucjom pełniącym w danym kraju czy regionie funkcje operatora sieciowego pewna pule adresów do rozdziału pomiędzy nowych abonentów sieci. W Polsce przydziałem adresów zajmuje się miedzy innymi NASK, który przydziela pewna pule adresów sieciowych Miejskim Sieciom Komputerowym, a te z kolei nadają adresy konkretnym instytucjom na swoim terenie. W Krakowie Miejska Siecią Komputerowa zarządza ACK CYFRONET i do niego należy się zwracać o przydział adresów sieciowych oraz uzgadniać i rejestrować nazwy domenowe sieci (opisane poniżej).

Aby uzyskać adres w sieci należy wypełnić specjalny formularz rejestracyjny. Przydzielane bloki adresowe podzielone są na tzw. klasy adresowe (Tabela 1).

Tabela 1. Klasy adresowe w sieci Internet (idsieci - określa adres sieci, idkomp - określa numer komputera w obrębie sieci).

Bezpośrednio do adresowania sieci wykorzystywane są adresy z klas A, B i C. Adresy klasy A przydzielane s bardzo rzadko i to praktycznie tylko wielkim organizacjom międzynarodowym. Adresy klasy B przydzielane są bardzo dużym organizacjom i sieciom regionalnym.

Obecnie MSK w Krakowie dysponuje blokiem adresowym klasy B zaczynającym się od adresu 149.156.0.0 do 149.156.255.255. I tak, np. adresy AGH mieszczą się w przedziale 149.156.96.0 do 149.156.127.255, a ACK CYFRONET wykorzystuje adresy z zakresu: 149.156.1.0 do 149.156.4.255. Adresy klasy C przydzielane są mniejszym instytucjom, w razie potrzeby w blokach adresowych po kilka.

Nazwy domenowe

Dla ułatwienia pracy i zapewnienia elastyczności adresowania komputerów koniecznej przy określaniu lokalizacji zasobów w Internecie, opracowano reguły symbolicznego adresowania komputerów w sieci oraz mechanizm przekształcania nazw na adresy IP. Cały ten mechanizm nazywany jest systemem nazw domen (ang. Domain Name System, DNS). Domena identyfikuje grupę komputerów w sieci. Nazwy z użyciem domen składają się z ciągu słów (najczęściej od trzech do ośmiu) oddzielonych kropkami, które noszą nazwę domen. Pełna kwalifikowana nazwa domenowa (ang. Fullly Qualified Domain Name, FQDN) reprezentuje nazwę komputera i hierarchie domen, w których się on znajduje. Najbardziej ogólna domena umieszczona jest po prawej stronie. Zazwyczaj jest to dwuliterowy skrót określający nazwę państwa, np. .pl - Polska, .de Niemcy. Inaczej jest tylko w USA, gdzie najbardziej ogólna domena określa rodzaj podpiętej instytucji, np. .com - instytucja komercyjna; .edu - instytucja edukacyjna. Pozostałe słowa czytane od prawej strony do lewej określają miejsce komputera w sieci, np. adres: kinga.cyf-kr.edu.pl odpowiada adresowi 149.156.4.10 i oznacza, ze komputer nazywa się kinga znajduje się w cyf-kr (ACK CYFRONET - KRAKOW), który jest instytucja edukacyjno -naukową edu w Polsce pl.

 
 

Wykłady:

 
 

1. Sieci komputerowe

 
 
1.1 Pojęcia podstawowe
 
1.2. Internet - historia i współczesność
 
1.3. Rodzaje sieci
 

2. HTML 5.0

 
 
2.1. HTML - konwencje
 
2.2. Kod minimalny dokumentów .html
 
2.3. Znaki diakrytyczne i metainformacje
 
2.4. Podstawowe tagi
 
2.5. Formatowania tekstu
 
2.6. Obrazy
 
2.7. Odnośniki
 
2.8. Listy
 
2.9. Tabele
 

3. CSS

 
 
3.1. CSS - konwencje
 
3.2. Kolory
 
3.3. Tła
 
3.4. Model pudełkowy
 
3.5. Krawędzie
 
3.6. Marginesy
 
3.7. Dopełnienia
 
3.8. Wysokość i szerokość
 
3.9. Tekst
 
3.10. Czcionki
 
3.11. Opływanie
 
3.12. Technika zagnieżdżonych bloków, Display
 

4. Dodatki

 
 
4.1. Publikacja stron www
 
4.2. Grafika
 
4.3. Walidacja dokumentów
 
4.4. Linux (1)
 

Ćwiczenia:

Zakładanie kont


Tabele:

1  2  3  4  5  6
 

Ramki:

1  2  3  4  5  6  7
 
 

CSS: