PRZEDMIOT:

E??? – Obiektowe metody projektowania systemów

Liczba godzin:

Semestr  8, wykład  30g, laboratorium 30g

Liczba punktów AGH:

3

Liczba punktów ECTS:

3

Stopień AGH:

2, 3, 3.5, 4, 4.5, 5, 6

Stopień ECTS:

A – F

Obowiązkowy dla:

 

Obieralny dla:

E1 - Urządzenia i Systemy Teleinformatyczne

E2 - Mikroelektronika i Aparatura Biomedyczna

E3 - Aparatura Elektroniczna

Język wykładowy:

Polski lub angielski

Strona www:

 

 

CELE:

Zdobycie nowoczesnej wiedzy w zakresie obiektowych metod projektowania systemów informatycznych jak również inżynierii oprogramowania.

Nabycie praktycznej umiejętności podejmowania właściwych decyzji na etapie projektowania złożonych systemów, jak również niezbędną dla współczesnego inżyniera umiejętność kierowania zespołem projektantów i programistów.

 

PROGRAM:

Tworzenie klas i obiektów, z przykładami w C++ oraz Java. Podstawowe relacje pomiędzy klasami (relacje typu „has-a” oraz „is-a”), dziedziczenie oraz hierarchie klas. Zastosowanie języka UML (Unified Modeling Language) do obrazowania, specyfikacji oraz tworzenia dokumentacji elementów systemów informatycznych. Zastosowanie klas do modelowanie zależności między rzeczywistymi obiektami. Zastosowanie technik szablonów (templates) oraz Standard Template Library do tworzenia uniwersalnego oprogramowania (Generic Programming). Wprowadzenie do Wzorców Projektowych (Design Patterns) takich jak: Singleton, Factory, Adapter, Composite, Proxy, Observer, Visitor oraz Strategy. Nauka praktycznego wykorzystania poznanych metod, jak również narzędzi wspierających np. Rational Rose® oraz Microsoft Project®, podczas projektowania systemu informatycznego. Nabycie umiejętności właściwego podziału zadań oraz zaplanowania pracy zespołu tworzącego systemy informatyczne, takie jak np. zintegrowane systemy mikroprocesorowe.

 

WYMAGANE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU:

P08 - Wstęp do informatyki

E05 - Systemy operacyjne

 

BIBLIOGRAFIA:

1.        Andrei Alexandrescu: Nowoczesne projektowanie w C++ zastosowania generyczności i wzorców projektowych. WNT, 2005

2.        Bjarne Stroustrup: Język C++. WNT, 2002

3.        Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I.: UML przewodnik użytkownika. WNT 2003

4.        DeMarco Tom, Lister Timothy: Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły. WNT, 2002

5.        Helm R., Johnson R., Gamma E., Vlissides J.: Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. WNT, 2005

6.        Niemeyer P., Knudsen J.: Learning Java. O’Reilly, 2000

7.        Trott J., Shalloway A.: Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Helion, 2002

8.        Sommerville I.: Inżynieria oprogramowania. WNT, 2003

9.        Vlissides J.: Pattern Hatching. Design Patterns Applied. Addison-Wesley, 1998

10.     Yourdon E., Argila C.: Analiza obiektowa i projektowanie, WNT, 1999

 

METODY OCEN:

Ćwiczenia laboratoryjne. Prezentacja projektów.