PRZEDMIOT: |
E??? – Obiektowe metody
projektowania systemów |
Liczba
godzin: |
Semestr 8,
wykład 30g, laboratorium 30g |
Liczba
punktów AGH: |
3 |
Liczba
punktów ECTS: |
3 |
Stopień
AGH: |
2,
3, 3.5, 4, 4.5, 5, 6 |
Stopień
ECTS: |
A
– F |
Obowiązkowy
dla: |
|
Obieralny
dla: |
E1
- Urządzenia i Systemy Teleinformatyczne E2
- Mikroelektronika i Aparatura Biomedyczna E3
- Aparatura Elektroniczna |
Język
wykładowy: |
Polski
lub angielski |
Strona
www: |
|
CELE: |
Zdobycie nowoczesnej wiedzy w zakresie obiektowych
metod projektowania systemów informatycznych jak również inżynierii
oprogramowania. Nabycie praktycznej umiejętności podejmowania
właściwych decyzji na etapie projektowania złożonych systemów, jak również
niezbędną dla współczesnego inżyniera umiejętność kierowania zespołem projektantów
i programistów. |
PROGRAM: |
Tworzenie klas i obiektów, z przykładami w C++
oraz Java. Podstawowe relacje pomiędzy klasami (relacje typu „has-a” oraz „is-a”),
dziedziczenie oraz hierarchie klas. Zastosowanie języka UML (Unified Modeling Language) do obrazowania, specyfikacji oraz tworzenia
dokumentacji elementów systemów informatycznych. Zastosowanie klas do
modelowanie zależności między rzeczywistymi obiektami. Zastosowanie technik
szablonów (templates) oraz Standard Template Library do tworzenia
uniwersalnego oprogramowania (Generic Programming). Wprowadzenie do Wzorców Projektowych
(Design Patterns) takich jak: Singleton,
Factory, Adapter, Composite,
Proxy, Observer, Visitor
oraz Strategy. Nauka praktycznego
wykorzystania poznanych metod, jak również narzędzi wspierających np. Rational Rose® oraz Microsoft
Project®, podczas projektowania systemu informatycznego. Nabycie umiejętności
właściwego podziału zadań oraz zaplanowania pracy zespołu tworzącego systemy informatyczne,
takie jak np. zintegrowane systemy mikroprocesorowe. |
WYMAGANE
WIADOMOŚCI Z ZAKRESU: |
P08 - Wstęp do informatyki E05 -
Systemy operacyjne |
|
BIBLIOGRAFIA: |
1.
Andrei Alexandrescu:
Nowoczesne projektowanie w C++ zastosowania generyczności
i wzorców projektowych. WNT, 2005 2.
Bjarne Stroustrup:
Język C++. WNT, 2002 3.
Booch G., Rumbaugh J.,
Jacobson I.: UML przewodnik użytkownika. WNT 2003 4.
DeMarco Tom, Lister Timothy: Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i
wydajne zespoły. WNT, 2002 5.
Helm R., Johnson R., Gamma
E., Vlissides J.: Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku. WNT, 2005 6.
Niemeyer P., Knudsen J.:
Learning Java. O’Reilly, 2000 7.
Trott J., Shalloway
A.: Projektowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe.
Helion, 2002 8.
9.
Vlissides J.: Pattern Hatching. Design Patterns Applied. Addison-Wesley, 1998 10.
Yourdon E., Argila
C.: Analiza obiektowa i projektowanie, WNT, 1999 |
|
METODY OCEN: |
Ćwiczenia
laboratoryjne. Prezentacja projektów.
|