Program ćwiczenia:
1. Wyznaczyć charakterystyki czasowe (skokowe) następujących obiektów:
1.1. inercyjnego I - rzędu,
1.2. inercyjnego II - rzędu,
1.3. oscylacyjnego II - rzędu,
1.4. całkującego I -rzędu.
2. Dla wyżej podanych obiektów wyznaczyć charakterystyki częstotliwościowe:
2.1. amplitudowo - fazowe (Nyquista),
2.2. amplitudowe i fazowe logarytmiczne (Bodego).
3. Przeprowadzić analizę otrzymanych charakterystyk:
3.1. z wykresów charakterystyk wyznaczyć parametry obiektów,
3.2. porównać tak uzyskane wartości parametrów z rzeczywistymi parametrami obiektów zadanych w postaci transmitancji.
4. Zbadać charakterystyki obiektu inercyjnego II - rzędu opisanego równaniami stanu.
Wykonanie ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest przebadanie własności dynamicznych wybranych obiektów regulacji metodą symulacji komputerowej przy użyciu pakietu MATLAB-SIMULINK.
Wykonać następujące czynności:
1. Włączyć komputer i wywołać program MATLAB dla Windows, a następnie wydać komendę cd A:, aby przejść na dysk w napędzie A.
2.
Zapoznać się z organizacją i zasadami pracy z pakietem,
elementami składni języka poleceń MATLAB-a oraz ze sposobami graficznego
przedstawiania wyników obliczeń.
Przeprowadzić próbę działania programu MATLAB wydając bezpośrednie polecenia w
oknie komend MATLAB-a. Pakiet MATLAB-SIMULINK wyposażony jest w pomoc -
polecenie „help”, które powoduje
wypisanie na ekranie komputera listy dostępnych poleceń. Wprowadzając w oknie
poleceń MATLAB-a linię
>> help nazwa polecenia
uzyskujemy informację objaśniającą stosowanie polecenia.
3. Utworzyć listę poleceń MATLAB-a w postaci tzw. m - pliku, tzn. pliku dyskowego o nazwie z rozszerzeniem .m, wykorzystując do tego edytor tekstu „Notepad”. Wykonanie ciągu poleceń zapisanych na liście m - pliku odbywa się poprzez wywołanie, w oknie poleceń MATLAB-a, jego nazwy bez rozszerzenia.
4. Wydrukować zawartość m - pliku o nazwie „obiekt”, a następnie przeanalizować znaczenie poszczególnych poleceń z listy.
5. Utworzyć i wydrukować wykresy charakterystyk obiektów przez wywołanie m - pliku o nazwie „obiekt”.
6.
Zapoznać się z działaniem pakietu SIMULINK - systemu do budowy
schematów blokowych i symulacji układów dynamicznych. Wywołać standardowe okno
SIMULINK-a wydając w oknie poleceń MATLAB-a polecenie:
>> simulink
7. Korzystając z biblioteki układów liniowych SIMULINK-a, zbudować model obiektu inercyjnego II - rzędu oraz przeprowadzić próbę symulacji dla układu opisanego:
· transmitancją operatorową - Transfer Fcn,
· transmitancją w postaci czynnikowej - Zero-Pole,
· równaniami stanu - State-Space.
Opracowanie wyników:
1. Opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. Wyznaczyć parametry badanych obiektów na podstawie wykresów charakterystyk skokowych i częstotliwościowych. Dla poszczególnych obiektów porównać transmitancje wyznaczone doświadczalnie z teoretycznymi.
2.
Podać opis układu z rys.1 w postaci równań stanu
dla następujących wartości parametrów: R1 = 2, R2 = 1, C1 = 4, C2 = 3.
Rys. 1. Schemat
czwórnika RC.
Literatura:
1. Pełczewski W.: Teoria sterowania.
2. Mrozek B., Mrozek Z.: MATLAB.
Program ćwiczenia:
1. Wyznaczyć charakterystyki skokowe regulatorów:
1.1. proporcjonalno-całkującego - PI,
1.2. proporcjonalno-różniczkującego - PD,
1.3. proporcjonalno-całkująco-różniczkującego - PID.
2. Dla powyższych regulatorów wyznaczyć charakterystyki częstotliwościowe:
2.1. amplitudowo - fazowe (Nyquista),
2.2. amplitudowe i fazowe logarytmiczne (Bodego).
3. Przeprowadzić analizę otrzymanych charakterystyk:
3.1. z wykresów charakterystyk wyznaczyć parametry regulatorów,
3.2. porównać tak uzyskane wartości parametrów z rzeczywistymi parametrami regulatorów zadanych w postaci transmitancji operatorowej.
4. Zbadać wpływ rodzaju regulatora na przebiegi wielkości wyjściowej w układzie zamkniętym jak na rys.1 dla:
4.1. skokowej zmiany wielkości zadanej,
4.2. skokowego zakłócenia działającego na obiekt.
Wykonanie ćwiczenia:
Celem ćwiczenia jest przebadanie własności dynamicznych regulatorów o działaniu ciągłym za pomocą programu MATLAB-SIMULINK.
Należy wykonać następujące czynności:
1. Włączyć komputer i wywołać program MATLAB dla Windows, a następnie wydać komendę cd A:, aby przejść na dysk w napędzie A.
2. Wydrukować zawartość m - pliku o nazwie „reg”, a następnie przeanalizować znaczenie poszczególnych poleceń z listy.
3. Utworzyć i wydrukować wykresy charakterystyk regulatorów przez wywołanie m - pliku o nazwie „reg”.
4. Korzystając z biblioteki bloków SIMULINK-a, zbudować układ zamknięty jak na rys. 1, a następnie przeprowadzić symulację dla kilku różnych kombinacji wartości parametrów regulatora PID.
Rys. 1. Schemat blokowy układu zamkniętego.
Opracowanie wyników:
1. Wyznaczyć parametry regulatorów w oparciu o wykresy charakterystyk skokowych i częstotliwościowych.
2. Obliczyć odchylenie statyczne w układzie zamkniętym z regulacją P.
3. Uzasadnić brak odchylenia statycznego w układzie zamkniętym z regulacją PI i PID.
4. Wyjaśnić znaczenie akcji różniczkującej regulatora na podstawie analizy wykresu przebiegu w układzie zamkniętym z regulacją PD.
Literatura:
1. Pełczewski W.: Teoria sterowania.
2. Szymkat M.: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu układów regulacji.
3. Mrozek B., Mrozek Z.: MATLAB.