Aktualności: |
W dniu 4.12.2019 (środa) w ramach wykładów z przedmiotu odbędzie się wycieczka do fabryki Fiata i muzeum Browaru w Tychach
Wykład organizacyjny - PDF
Harmonogram zajęć z przedmiotu
Ocena końcowa z przedmiotu (semestr zimowy 2019/2020)
Ocena końcowa (bez egzaminu) = 0,5 * ocena z laboratorium + 0,5 * ocena z projektu
Standardowy tryb realizacji laboratorium:
Laboratoria:
- Grupy jednoosobowe, obecność na zajęciach obowiązkowa
- Zajęcia wg wirtualnego dziekanatu, szczegółowy harmonogram uwzględniający zmiany.
- Link do defaultowego projektu strategii - C++, Visual Studio 2008.
- Wykład dotyczący symulatora Robot Soccer v.1.5.
- Strona www federacji Fira - liga symulacyjna (SimuroSot)
- Instalator symulatora wykorzystywanego na laboratoriach
- Na każdych zajeciach student otrzymuję ocenę z aktywności na podstawie stopnia i jakości realizacji zadania z laboratorium.
- Po każdych zajeciach (do kolejnego poniedziałku do g.8:00) należy przesłać mailowo:
- przesyłać mailowo sprawozdanie z laboratorium w formacie .pdf - treść ustala prowadzący podczas zajęć (częściowo jest to opisane poniżej). Każde ze sprawozdań jest oceniane.
- kod źródłowy strategii (plik/pliki .cpp i ewentualnie .h)
- Ocena końcowa z laboratorium jest wyliczna ze wzoru : (0,5 * średnia arytmetyczna ocen z aktywności) + (0,5 * średnia arytmetyczna ocen ze sprawozdań) +- bonus za miejsce w turnieju końcowym - (1 * każda nieodrobiona nieobecnośc na zajęciach) - (0,3 * każda odrobiona nieobecnośc na zajęciach) - (0,2 * każde spóźnienie)
Tematy laboratoriów
- Laboratorium nr 1 oraz 2
- Instalacja i konfiguracja środowiska i symulatora.
- Zapoznanie z symulatorem i architekturą tworzenia strategii. Przykładowa uproszczona strategia podstawowa, oraz jej graf.
- Implementacja strategii podstawowej
- Projekt własnej strategii
- Pierwszy etap implementacji własnej strategii
Sprawozadanie powinno zawierać:
- Projekt własnej strategii składający się z:
- Grafu strategii (1 strona A4)
- Opis szczegółów wszystkich 3 warstw (min. 2 strony A4):
- warstwa decyzyjna - na podstawie jakich informacji wybierane są poszczególne strategie chwilowe. Uzasadnienie koncepcji.
- warstwa strategii chwilowych - opis wszystkich strategii chwilowych (min. 3). Główna koncepcja danej strategii, wypisanie ról występujących w danej strategii, algorytm wyboru robota dla danej roli, priorytety przydziału ról.
- metody podstawowych - wypisanie wszystkich ról podstawowych używanych w strategii (minimum 10). Opis algorytmu realizacji danej roli (około 4 zdań na metodę, w zależności od stopnia skomplikowania)
- opis metod dodatkowych lub pomocniczych
- Informacje o metodach, które zostały zaimplementowane wraz z ich opisem: 1-3 zdania opisu + kod
Laboratorium nr 3 oraz 4
- Kontynuacja implementacji własnej strategii.
- Wstępna integracja projektu ze strategią
- Mecz testowy - wnioski, poprawki.
- Dokończenie implementacji własnej strategii
Sprawozdanie powinno zawierać:
- Opis rozwiązania adaptującego strategię do różnych drużyn (niebieska,żółta)
- Opis meczu sparingowego, z uwzględnieniem wad i zalet strategii.
- Szczegółowy opis aktualnej wersji strategii oraz opis elementów (metod, funkcji pomocniczych), które zostały zaimplementowane. (wraz z kodem)
Laboratorium nr 5 - Turniej finałowy
- Prezentacja dokumentacji, kodu i działania strategii (laboratorium + projekt)
- Turniej finałowy
Sprawozdanie powinno zawierać:
- Pełną dokumentację laboratorium (tak jak w poprzednim lab) uzupełnioną o ewentualne dodatkowe zaimplementowane elementy.
- Dodatkowo wnioski z turnieju: silne i słabe strony strategii, ewentualne plany rozwoju strategii
Wszelkie niejasności i pytania - na maila.
Projekt (do laboratorium standardowego)
- grupy jednoosobowe, obowiązkowa obecność na zajęciach, szczegółowy harmonogram.
- Tematy projektów
- Poprawa funkcji dojazdu do punktu (position) - max. 5.0
- Dojazd do punktu pod kątem - max. 5.0
- Strzał na bramkę przy ruchomej piłce - max. 5.0
- Zaawansowana obrona - max. 4.0
- Zaawansowany atak - max. 4.0
- Zaawansowany bramkarz - max. 3.5
- Projekt wraz z dokumentacją (kod, idea, grafy, rysunki, wzory matematyczne, opis) oddawane na ostatnich zajęciach (przed turniejem finałowym)
- Konieczność włączenia zrealizowanego projektu do strategii tworzonej na laboratorium
Niestandardowy tryb zaliczania przedmiotu (laboratorium oraz projektu):
- projekt indywidualny
- referatu wraz z prezentacją
Szczegóły ustalane bezpośrednio z prowadzącym.
Zaliczenie projektu/referatu na podstawie prezentacji w trakcie wykładu.
Prezentacja ok 20min. (5 osób na 1 wykład, lista w harmonogramie).
Konieczność mailowego przesłania specyfikacji projektu/referatu do 23 października. Schemat, zakres tematyczny (ok. 2 strony A4).
Rezerwacja terminu prezentacji w mailu zawierającym specyfikację projektu/referatu.
Indywidualne projekty - przykładowy zakres tematyczny: mikrokontrolery (Arduino, RaspberryPi) wraz z rozszerzeniami, interfejs fal mózgowych, roboty mobilne, kontrolery ruchu - Kinect, Leap3d, itp.;
Przykładowe tematy projektów :
- Smart home - sterowanie światłem + bramą - Mendrek Aleksandra
- IoT w florystyce - Truczka Maciej (schemat ok)
- Sterowanie mikroskopem elektronowym - Kempys Paweł
- Projekt ramienia robotycznego - Pawlikowski Kacper (schemat ok)
- Monitor przepływu gazu w piecu gazowym
- Sterowanie akcesoriami akwarium
- Sejf autoryzowany zbliżeniowo
- Robot mini-sumo
- Czujnik cofania do samochodu
- Algorytmy rozpoznawania twarzy
- Stacja pogodowa z monitoringiem smogu - Kucia Piotr (schemat ok)
- System monitoringu
- Lokalizator GPS
- Sterowanie ogrzewaniem
- Rysowanie w VR w oparciu o Oculus Rift S - Słowikowski Michał (schemat ok)
- Sprzętowa platforma rehabilitacji - Jarosz Wojciech (schemat ok)
- Symulator szermierki w oparciu o Kinect - Górkiewicz Grzegorz (schemat ok)
- Samochód RC - roomba
- Tarcza strzelnicza - Dudek Jan (schemat ok)
Tematy referatów:
- Projekty NASA w dziedzinie robotyki i eksploracji przestrzeni kosmicznej - Dąbroś Fabiola (schemat w wersji minimum)
- Interakcja człowiek-komputer w grach video - Pikulski Jan (schemat ok)
- Środowiska symulacji robotów - Kasza Maciej (schemat ok)
- Technologia blockchain - kryptowaluty - Tomasz Tomala (schemat w wersji minimum)
- Technologia blockchain - inne zastosowania - Skiba Iwona (schemat ok)
- Pojazdy elektryczne, hybrydowe - aktualny stan rynku i tendencje rozwoju - Fedurek Jagoda (schemat w wersji minimum)
- Roboty humanoidalne - historia i aktualna sytuacja w robotyce - Kurowski Wojciech (schemat w wersji minimum)
- Metody przemieszczania robotów dwunożnych.
- Zagadnienie zasilania w robotyce ze szczególnym uwzględnieniem robotów mobilnych i autonomicznych - Trojanowski Robert
- Pojazdy autonomiczne - algorytmy zarządzania, sterowania, AI - Szopiński Mikołaj (schemat ok)
- Nowoczesne materiały i technologie w robotyce - Wilusz Konrad(schemat ok)
- Nowoczesne rozwiązania z zakresu robotyki w życiu codziennym człowieka - Bałamut Marcelina (schemat ok)
- Roboty i manipulatory przemysłowe - stan wiedzy, warunki eksploatacji, modele matematyczne, sterowanie, rodzaje napędów, dynamika, efektory - Siemaszko Jakub (schemat ok)
- Wielowymiarowe układy sterowania z filtrem Kalmana.
- Modelowanie i mapowanie otoczenia w robotyce - Kwarciak Mateusz (schemat ok)
- Systemy mechatroniczne - architektura, czujniki, napędy, efektory - Paprota Rafał (schemat w wersji minimum)
- Systemy wirtualnej rzeczywistości - Bigaj Radosław (schemat ok)
- Obiekty zdalnie sterowane - technologia RC
- Możliwości platformy Android Things - Kaflowski Krzysztof (schemat w wersji minimum)
- Sterowanie grupą dronów - Przyłucki Tymoteusz (schemat ok)
- Sztuczna inteligencja w grach - Mazur Mateusz (schemat ok)
Wykłady
Wykład 1,
Wykład 2,
Wykład 3,
Wykład 4,
Wykład 5,
Wykład 9,
Wykład 11,
Wykład 12,
Wykład 14
|