Dział Aparatury Naukowo – Badawczej i
Importu prowadzi i koordynuje prace związane z przygotowaniem wniosków oraz
realizacją i rozliczaniem dotacji z MNiSW na inwestycje aparaturowe. Prowadzi i
rozlicza Fundusz na Odtworzenie Majątku Trwałego (dawny Fundusz Zasadniczy)
wydziałów i Rezerwę Rektora. Rejestruje zamówienia na aparaturę, środki trwałe
i oprogramowanie niezależnie od źródeł finansowania.
Dział realizuje również dla wydziałów Uczelni zamówienia na zakup
aparatury, środków trwałych, oprogramowania, książek, czasopism i usług w
ramach importu i Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów (WNT). Zajmuje się
również wysyłką za granicę uszkodzonego sprzętu ( WDT).
Ponadto prowadzi sprawozdawczość i
informację bieżącą dla wydziałów i Kwestora , oraz rozlicza Rezerwę Rektora. Za
całość Funduszu na Odtworzenie Majątku Trwałego (FZ) odpowiada Kwestor AGH.
Regulują ją następujące akty prawne:
1.
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 r. poz. 831 i 996)
Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020
2.
Ustawa o finansach publicznych (Dz.U. 2009
nr 157 poz. 1240 z późn. zm)
3.
Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych z 17 grudnia 2004r. z późn.zm (Dz.U. 2013
poz. 168. , Dz.U. 2013 poz. 168)
4.
Ustawa o podatku od towarów i usług z 11
marca 2004r. z późn.zm (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535)
5.
Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach
międzynarodowej sprzedaży towarów sporządzona w Wiedniu 11 kwietnia 1980
r( Dz.U. 1997 nr 45 poz. 286)
6.
Ustawa Prawo celne z 19 marca 2004 r.
(Dz.U. 2004 nr 68 poz. 622)
7.
Rozporządzenie Rady ( EWG ) Nr 2913/92 z
dnia 12 października 1992r.ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny ( Dz. U.UE Nr
L 302 z dnia 19.10.1992r. z późn. zm.)
8.
Rozporządzenie Rady (UE) Nr 1186/2009 z
dnia 16 listopada 2009r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.
Urz. WE Nr L 324 z 10 grudnia 2009r.)
9.
Rozporządzenie Komisji WE Nr 948/2009 z
dnia 30 września 2009 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady EWG nr
2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie
Wspólnej Taryfy Celnej ( Dz. Urz. UE Nr L 287 z dnia 31 października
2009r.)
10.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21
kwietnia 2004r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz.U. Nr 89, poz.846 )
11.
Rozporządzenia Komisji WE Nr 312/2009 z
dnia 16 kwietnia 2009r.zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 ustanawiające
przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady ( EWG) Nr 2913/92
ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny.
Realizacja zakupów aparatury,
oprogramowania, środków trwałych i ich ulepszeń / niezależnie od źródła
finansowania/ odbywa się w oparciu o obowiązujące przepisy a w szczególności o
ustawę Prawo zamówień publicznych i Ustawę o finansach publicznych.
W przypadku zakupu aparatury do projektów naukowych, badawczych i edukacyjnych
finansowanych ze źródeł zewnętrznych: krajowych, unijnych oraz międzynarodowych
wniosek o uruchomienie postępowania o zamówienie publiczne /zamówienie zostaje
złożone w Dz.An-BiI po uprzednim potwierdzeniu przez Centrum Obsługi Projektów.
Jeżeli zakup aparatury:
Szczegółowe zasady wyboru kontrahenta
określa zarządzenie Rektora Nr 27/2015
Wydział przedstawia w Dz.AN-BiI
zamówienie w celu:
Wydział przedstawia w Dz.AN-BiI wniosek o
uruchomienie postępowania o zamówienie publiczne w celu:
Podpisany wniosek jest zwracany na wydział.
Po zakończeniu postępowania przetargowego wydział/Dz.ZP przygotowuje zamówienie
(następnie postępuje się jak podano w pkt.I.a).
Decyzję dotyczącą zakupu towaru za granicą podejmują osoby upoważnione w
jednostkach Uczelni w oparciu o obowiązujące przepisy, a w szczególności o
ustawę Prawo zamówień publicznych i Ustawę o finansach publicznych.
Należy w tym celu przeprowadzić "badanie rynku". Rozeznanie
rynku dostaw, usług odbywa się poprzez uzyskanie informacji pisemnej,
elektronicznej, w tym poprzez stronę internetową dostawcy/wykonawcy, drogą
telefoniczną lub poprzez osobiste rozeznanie.
Należy wystąpić o ofertę ( bezpośrednio
lub poprzez Dz.AN-BiI ). Przygotować zamówienie wewnętrzne i zarejestrować w
Dz.AN-BiI. (sekcja importu)
W obu przypadkach obowiązują komunikaty
Rektora Nr 6/2012 i Nr 3/2014 oraz
Nr 27/2015 i wynikające z nich wymagane działania, jak rozeznanie rynku,
sporządzenie pisemnej notatki z rozeznania rynku, pozyskanie oferty cenowej wg.
wzoru czy zawarcie pisemnej umowy, o ile kwota zakupu, przekracza progi
kwotowe, określone w wyżej wymienionych zarządzeniach.
Znając cenę należy zdecydować o procedurze przetargowej ( ustawa Prawo zamówień
publicznych ) i natychmiast przystąpić do działania zgodnego z tą ustawą (
komisja przetargowa, potwierdzenie posiadanych środków, rejestracja wniosku w
Dziale Zamówień Publicznych).
Jeżeli istnieją przesłanki do konieczności uzyskania zwolnienia z procedury
przetargowej, jednostka Uczelni występuje do Prezesa UZP w celu uzyskania zgody
na zmianę trybu postępowania.
Jeżeli istnieje potrzeba ściągnięcia ofert, to należy zarejestrować zakup w
Dz.AN-BiI , który wysyła do firm zapytanie ofertowe.
Dz.AN-BiI otrzymane od oferentów kompletne oferty - dedykowane konkretnie dla
AGH ; z określoną ceną, kosztami dostawy, opakowania, instalacji i
ubezpieczenia, z określonym terminem dostawy, warunkami gwarancji, warunkami
płatności oraz terminem ważności oferty - kieruje wraz z ewentualnymi uwagami
poprzez wydział do Działu Zamówień Publicznych. Oferta nie zawierająca w.w.
informacji jest niepełna i nie może stanowić podstawy do zawarcia kontraktu.
Oferta winna być dostarczona w oryginale.
Po przeprowadzeniu przetargu wydział lub Dział Zamówień Publicznych wystawia
zamówienie wewnętrzne (dokument wewnętrzny AGH nie wychodzący na zewnątrz), do
którego należy dołączyć dokumentację dotyczącą zakupu tzn. kopię
ogłoszenia o wyborze najkorzystniejszej
ofery, kopię otrzymanych ofert ( ew. inną korespondencję, jeśli jest znacząca
dla sprawy ). Zamówienie wewnętrzne winno być podpisane przez osobę
zainteresowaną zakupem, Dziekana Wydziału (lub w przypadku jednostek
pozawydziałowych kierownika jednostki) i Kwestora. Na zamówieniu należy
dokładnie określić formę płatności (zgodnie z zaakceptowaną ofertą ) - jeżeli
formą płatności jest przedpłata to należy dołączyć pismo uzasadniające taką
formę płatności, podpisane przez Dziekana Wydziału. Podpisane przez Dziekana
zamówienie wewnętrzne należy zarejestrować w Dziale Zamówień Publicznych i
złożyć w Dz.AN-BiI.
Podpisane i zarejestrowane zamówienie wewnętrzne stanowi podstawę do
przygotowania oficjalnego zamówienia "zewnętrznego" do wybranej firmy
zagranicznej. Zamówienie to sporządza Dz.AN-BiI i przesyła do kontrahenta.
Sporządza je zwyczajowo w języku angielskim.
Równocześnie Dz.AN-BiI w porozumieniu z wydziałem, prowadzi negocjacje z
kontrahentem, w wyniku których wydział bazując na udostępnionych wzorach
przygotowuje kontrakt, który parafuje kierownik Dz.AN-BiI, a podpisuje Dziekan
Wydziału (lub kierownik jednostki) i Kwestor AGH.
W przypadku odstępstw od zatwierdzonych wzorów wymagana jest akceptacja radcy
prawnego.
Sporządzenie pisemnego kontraktu wymagane jest w sytuacji gdy zamówienie
realizowane jest w trybie: przetargu nieograniczonego, zamówienia z wolnej ręki
jak również jeśli wartość zamówienia przekracza kwotę określoną
zarządzeniach Rektora Nr 6/2012 i Nr 3/2014
Kontrakt powinien obejmować pełny koszt zakupu (z uwzględnieniem kosztów
opakowania, transportu, ubezpieczenia, instalacji, ewentualnych rabatów itp.)
podany w ofercie, zamówieniu i wniosku o uruchomienie przetargu, oraz
precyzować warunki dostawy, płatności, wysokość ewentualnych kar umownych itp.
Po przesłaniu do firmy zamówienia i kontraktu czekamy na dostawę.
Ostateczne rozliczenie zakupu, w przypadku importu następuje w formie Wewnętrznej
Noty Importowej, a w przypadku WNT w formie Wewnętrznej Noty
Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru / Importu Usługi wystawionej przez
Dz.AN-BiI wyłącznie po otrzymaniu towaru, dokonaniu odprawy celnej (jeżeli jest
wymagana) i dostarczeniu do Działu oryginałów dokumentów (SAD, decyzja Urzędu
Celnego, faktura handlowa, dokumenty przewozowe, oświadczenie o nadejściu
przesyłki) oraz po dokonaniu płatności i otrzymaniu z Kwestury potwierdzenia
wykonania operacji dewizowej.
Wewnętrzna Nota Importowa i Wewnętrzna Nota Wewnątrzwspólnotowego Nabycia
Towaru / Importu Usługi są przekazywane z Dz.AN-BiI do Działu Finansowego
Kwestury
Kwestura wycenia operacje płatności i niezwłocznie powiadamia jednostkę
organizacyjną o konieczności odbioru noty.
W terminie do 7 dni od odebrania noty jednostka organizacyjna AGH ma obowiązek
przekazać, podpisaną przez upoważnione w jednostce osoby notę ponownie do
Kwestury celem ostatecznego rozliczenia i zaksięgowania z wyjątkiem not,
dotyczących rozliczenia zakupów finansowanych z decyzji MNiSW, obejmujących
inwestycje aparaturowe.
W przypadku WNT wydział po otrzymaniu Wew. Noty Wewnątrzwspólnotowego Nabycia
Towaru / Rozliczenia Usługi sporządza fakturę VAT i razem z notą wew.
niezwłocznie przekazuje do Kwestury (paw. C-1, pok. 3) .
Dz.AN-BiI kompletuje dokumenty i przesyła do Agencji Celnej w celu sporządzenia
dokumentu statystycznego Intrastat.
(w związku z podniesieniem progów
kwotowych zobowiązujących do sprawozdawczości INTRASTAT, sporządzanie
deklaracji dla AGH w roku 2016 zostało
zawieszone)
Jednostka zamawiająca zobowiązana jest przy realizacji zakupu:
Podać nazwisko i numer telefonu osoby upoważnionej do udzielania informacji
formalnych (dokumenty) i technicznych (sprawy związane z aparaturą) o danej
sprawie ( kierownik umowy, laboratorium itp.) - jest to niezbędne dla szybkiego
i prawidłowego przygotowania dokumentów
Podać nazwisko i numer telefonu osoby, która może udzielić informacji
niezbędnych do określenia towaru w taryfie celnej (dane techniczne, przeznaczenie
itp)
Niezwłocznie dostarczać do Dz.AN-BiI otrzymane oryginały wszelkich dokumentów
związanych ze sprawą. W przypadku dostarczenia kopii i kserokopii dokumentów
muszą być one potwierdzone za zgodność z oryginałem i muszą posiadać informację
gdzie znajduje się oryginał
Niezwłocznie po otrzymaniu przesyłki poinformować o tym Dz.AN-BiI (odprawa
celna) podając pisemnie datę nadejścia
Niezwłocznie po zawiadomieniu o nadejściu przesyłki przekazać do Dz.AN-BiI
odpowiednią informację do wniosku o zwolnienie z cła, zawierającą dokładny opis
sprowadzanego towaru, przeznaczenie, ew. tematy umów badawczych, grantów z
MNiSW itp. podpisaną przez osobę, która bezpośrednio będzie korzystała z towaru
(kierownik umowy, grantu, laboratorium itp)
Dz.AN-BiI nie odpowiada za koszty dodatkowe związane z nieterminowym
dostarczeniem dokumentów istotnych dla sprawy (np. dodatkowe opłaty celne).
Prosimy pamiętać, że należy powiadamiać Dz.AN-BiI o każdym przypadku otrzymania
rzeczowej darowizny z zagranicy - celem jej rozliczenia wewnętrzną notą
importową / notą WNT (należy przedłożyć oryginały dokumentów odprawy celnej,
faktury, aktu darowizny, itp.).
Przy zasięganiu informacji na temat spraw już prowadzonych przez Dz.AN-BiI,
prosimy powoływać się na numer sprawy nadany w Dziale (np. RN-ai.3112-XXX/15)
lub dokładną nazwę firmy i kwotę zakupu w walucie
Dokumenty wymagane do zarejestrowania sprawy w Dz.AN-BiI :
Wszelkie koszty związane z realizacją
zakupu pokrywa jednostka zamawiająca towar, a w szczególności:
III.Zasady postępowania związane z decyzjami MNiSW na inwestycje
aparaturowe
Dz.AN-BiI pełni rolę doradczą w zakresie odpowiedniego
przygotowania wniosków i realizacji przyznanej dotacji.
Wnioski o przyznanie
z MNiSW dotacji na inwestycje aparaturowe z zakresu dużej lub strategicznej
infrastruktury badawczej oraz
infrastruktury informatycznej Wydział przygotowuje w oparciu o
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 października 2015
r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych
na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych (Dz. U. z
dn. 23 października 2015 r., poz. 1693)
Wnioski składane są w wersji elektronicznej w systemie
OSF https://osf.opi.org.pl/app/adm/start.do oraz jako wydruk z systemu
Weryfikacja wniosku przez Dział AN-BiI odbywa się w
systemie OSF, w którym „Redaktor” umożliwia dostęp do wniosku, tworząc dla pracownika
Działu konto „czytelnik wniosku”.
·
Po uzyskaniu ostatecznej, poprawnej wersji wniosku
wydział przygotowuje wydruki :
1 egzemplarz
wniosku w pełnej wersji,
3 egzemplarze
wniosku w wersji do Ministerstwa „strona A”, z pieczęcią wydziału oraz podpisem
Dziekana lub osoby upoważnionej (w tym przypadku należy dołączyć upoważnienie )
Wydruki
wniosków wydział składa w Dz. AN-BiI który:
Decyzję o przyznaniu dotacji na sfinansowanie/dofinansowanie
zakupów aparatury wydział otrzymuje z Ministerstwa.
·
Realizacja zakupów przebiega przy ścisłej współpracy z
Dz.AN-BiI, który sprawdza wnioski o uruchomienie postępowania o zamówienie
publiczne, rejestruje zamówienia, koordynuje zakupy aparatury.
·
Po zakończeniu procedur związanych z pzp, na podstawie
sporządzonego zamówienia/zawartej umowy z dostawcą wydział składa w Dz.AN-BiI harmonogram płatności, który po sprawdzeniu, przedłożeniu
do podpisu Prorektorowi ds. Nauki i Kwestorowi zostaje przesłany do MNiSW,
w celu uzyskania środków na realizację zakupu.
·
Dz.AN-BiI po uzyskaniu z Kwestury informacji o
przekazaniu przez MNiSW środków finansowych wprowadza do bazy programu
Kwestury ASIMS+ dane konieczne do ciągłej kontroli finansowej
zakupów.
Rozliczenie
zakupów następuje na podstawie złożonej przez wydział w Dz.AN-BiI faktury lub
noty wewnętrznej rozliczenia importu bądź noty wewnętrznej rozliczenia
Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towaru/ Rozliczenia Usługi do której należy
dołączyć podane poniżej dokumenty :
Fakturę/notę należy opisać podając:
Opis faktury powinien być zgodny z wymaganiami
określonymi w komunikatach Kwestora AGH.
W przypadku zakupu aparatury w częściach, budowy
stanowiska, bądź "towaru w drodze" dokument OT przyjęcia środka
na inwentarz wydział przygotowuje po skompletowaniu urządzenia.
Faktura/nota i przedłożone wraz z nią dokumenty podlegają opisaniu i
zarejestrowaniu przez Dz.AN-BiI.
Faktura/nota z dokumentami jest przekazywana do Kwestury. Kserokopia
faktury/noty jest przechowywana w Dz.AN-BiI wraz z pozostałą dokumentacją,
dotyczącą zakupu.
Rozliczenie
dotacji.
rozliczenie roczne dotacji MNiSW (w rozp załącznik nr 5)
raport końcowy aparaturowy (w rozp.
załącznik nr 7):
do raportu
końcowego wydział dołącza kserokopie druku OT potwierdzone za zgodność z
oryginałem
·
po uzyskaniu podpisu Prorektora ds. Nauki i Kwestora 1
egz. raportu wydział przesyła do MNiSW, 1kopia jest archiwizowana w
Dz.AN-BiI, 1 na wydziale.
IV. Zasady
finansowania działalności naukowo-badawczej z Funduszu Nauki i Technologii
Polskiej.
Program zamknięty