WYKŁADY
Poniżej znajduje się zestawienie tematów poruszanych na wykładach. Jedne z nich są bardziej obszerne inne mniej. Stąd czasem jeden temat będzie omawiany na dwóch wykładach innym zaś razem na jednym wykładzie będą przynajmniej częściowo omawiane dwa tematy. Obok każdego tematu znajdują się materiały dodatkowe, prezentacje, przykładowe programy i linki do odpowiednich stron internetowych.
Kolejne tematy będą się tu pojawiać po ich omówieniu na wykładzie.
00 Kilka słów wprowadzenia
Omówienie przedmiotu, zasad zaliczenia i organizacji zajęć.
Do ściągnięcia:
Prezentacja
01 Podstawowe pojęcia i definicje
Grafika wektorowa i rastrowa; Pojęcie rozdzielczości; Powiększanie obrazu; Reprezentacja kolorów; Kanały alfa; Odcienie szarości; Korekcja gamma.
Do ściągnięcia:
Prezentacja , Skrypt
02 Biblioteka winBGIm
Opis kompilacji i konsolidacji, Prymitywy graficzne, Linie, kolory i wypełnienia, Teksty, Bufory, Funkcje zaawansowane, Obsługa myszy i drukarki, Wczytywanie i zapis plików graficznych, Obsługa kilku okien
Do ściągnięcia:
Pakiet dla Dev C++ , Pakiet dla MS Visual , Przykłady , Podręczna ściąga , Skrypt
Linki:
03 Problem barwy i koloru
Podstawy teorii koloru (prawa Grassmanna i Helmholtza); Definicja barwy (kolor, nasycenie, jaskrawość i jasność); Model CIE XYZ 1931; Wykres CIE xyY i jego własności; Przestrzenie barw, punkt bieli i macierze Bradforda; Modele: CIE LUV, CIE LU'V' i L*a*b*; System zarządzania barwą; Konwersja przestrzeni barw; Kalibracja monitora; Kalibracja barw według wzorca.
Do ściągnięcia:
Prezentacja , Skrypt
Polecam również pracę magisterską, której byłem recenzentem. Do ściągnięcia tutaj: Praca magisterska pana Bednarskiego.
04 Programowanie w wxWidgets
Tworzenie okna, obsługa komunikatów i MessageBox; Kontrolki i ich obsługa; Obsługa menu i wykorzystanie timera; Okna dialogowe modalne i niemodalne; Funkcje rysujące; Pióro i pędzel; Operowanie czcionką; Obsługa bitmapy; Wykorzystanie schowka; Drukowanie.
Do ściągnięcia:
Przykłady dla wxWidgets
Linki:
05 Grafika 2D
Reprezentacja obiektów 2D; Rysowanie odcinka (tylko jako ciekawostka); Wykorzystanie szybkiego dostępu do pamięci obrazu (wskaźnik wxImage:Data, funkcja ScanLine w Borland Builder); Krzywe Beziera; Transformacje obiektów 2D; Skalowanie, okienkowanie i obcinanie.
Do ściągnięcia:
Przykładowe programy , Skrypt
06 Grafika 3D
Reprezentacja obiektów 3D; Metody rzutowania; Transformacje obiektów 3D; Algorytmy linii zasłoniętych; Tworzenie obrazów stereoskopowych.
Do ściągnięcia:
Przykładowe programy
07 Podstawy grafiki rastrowej
Zmiana rozmiarów; Interpolacja; Przekształcenia geometryczne; Operacje na kolorach i jasności punktów; Filtry i przekształcenia splotowe; Obrazy HDRI.
Poniżej do ściągnięcia przykład, którego nie zdążyłem zaprezentować na wykładzie. Chodzi w nim głównie o to, że większość operacji graficznych możemy wykonywać wywołując odpowiednie metody klasy wxImage. Dodatkowo w przykładzie pokazałem jak korzystać z funcki SetRGB i GetRed itd.... Pokazałem również, że korzystanie z bezpośredniego dostępu do pamięci obrazu jest szybsze.
Do ściągnięcia:
Przykładowe programy
08 Graficzna prezentacja danych
Wykresy 3D; Funkcje typu f(x,y,z); Algorytmy rysowania poziomic; Metoda Sheparda
Do ściągnięcia:
Przykładowe programy
09 Przegląd formatów plików graficznych
Przegląd formatów plików graficznych; Kompresja obrazów JPG
Do ściągnięcia:
Formaty plików
10 Kilka użytecznych bibliotek
Kilka użytecznych bibliotek programistycznych