Temat 13: Opis
matematyczny ruchu punktu
13.1.Wstęp. Zasadnicze pojęcia
i okreŚlenia
Kinematyka
jest działem mechaniki, który zajmuje się badaniem ruchu ciał z pominięciem
czynników fizycznych wywołujących ten ruch.
Stanowi ona pewnego rodzaju geometrię ruchu,
gdyż zasadniczo stosujemy w niej dwa podstawowe pojęcia - przestrzeń
i czas. Przy rozpatrywaniu przemieszczeń ciał (lub odpowiadających im geometrycznych
modeli: punktu, bryły), bierzemy pod uwagę również czas przemieszczenia.
Dlatego kinematyka nazywana jest nieraz "geometrią czterech wymiarów",
w rozumieniu czasu jako czwartego
wymiaru.
W mechanice klasycznej (stosującej
zasady wprowadzone przez Newtona) czas uważamy za ten sam dla dowolnych
układów odniesienia, co jest przybliżeniem w stosunku do rzeczywistoŚci
wystarczająco dokładnym, gdy prędkoŚci rozpatrywnych
ruchów są małe w porównaniu z prędkoŚcią swiatła.
Za jednostkę czasu przyjmuje
się sekundę. Chwili początkowej, którą możemy obierać dowolnie, przypisujemy
wartoŚć równą zeru, a każdej natępnej liczbę
t,
której bezwzględna wartoŚć równa jest liczbie
sekund, jakie upłynęły pomiędzy tymi dwoma chwilami. Ustanowienie odpowiednioŚci
pmiędzy kolejnymi chwilami i zbiorem liczb rzeczywistych nazywa się jego
arytmetyzacją i może być graficznie przedstawione prostą, zwaną osią czasu.
Punkty tej prostej odpowiadają
odpowiednim chwilom. Dla chwil późniejszych od początkowej t>0.
Każde ciało, którego ruch badamy, może być uważane
za układ punktów materialnych. W kinematyce punkt materialny traktujemy
jak punkt w pojęciu geometrycznym, któremu przypisujemy pewną skończoną
masę.
Szczególnym przypadkiem układu
punktów materialnych jest bryła sztywna.
Ruch dowolnego układu punktów względem zadanego
układu odniesienia będzie okreŚlony, jeżeli
będziemy znać ruch każdego punktu względem tego układu odniesienia.
Analizę ruchu
rozpoczyna się od ruchu punktu stanowiącego najprostszy obiekt geometrczny,
a w dalszej kolejnoŚci prowadzi się
analize układu punktów (bryły). Dlatego też kinematykę dzielimy ze
względów dydaktycznych na kinematykę punktu i kinematykę bryły.
W przyjętym układzie odniesienia, związanym np.
z trójwymiarową przestrzenią Euklidesową, obserwowany punkt materialny
przechodzi przez punkty tej przestrzeni.
13.2. Kinematyka punktu. Sposoby
opisania ruchu punktu
Torem albo trajektorią punktu nazywamy
linię ciągłą, będącą miejscem geometrycznym kolejnych położeń punktu w
przestrzeni.
Tor może być krzywą płaską lub przestrzenną. Ruch
punktu okreŚla się przez podanie prawa
ruchu. Prawo (równanie) ruchu ustala zależnoŚć
położenia punktu w przestrzeni od czasu.
Istnieje kilka sposobów opisu ruchu punktu:
1) przez podanie wektora - promienia wodzącego
punkt ruchomy w funkcji czasu,
2) przez podanie współrzędnych kartezjańskich
jako funkcji czasu, czyli tak zwanych równań
skończonych ruchu,
3) przez podanie toru i współrzędnej krzywoliniowej
wzdłuż toru, okreŚlającej sposób poruszania
się
po torze,
4) przez podanie innych współrzędnych krzywoliniowych
jako funkcji czasu np: biegunowych,
walcowych, sferycznych.
13.2.1. Ruch punktu opisany
wektorem - promieniem wodzącym
Położenie punktu M
w przestrzeni okresla w każdej chwili promień - wektor (promień wodzący).
Wektor ten wykreslany z pewnego stałego punktu
O
(rys.13.1) okresla swym końcem położenie punktu. Ruch punktu może
być więc okreŚlony przez podanie dla każdej
chwili czasut
wektora - promienia wodzącego r.
ZależnoŚć
wektora r
od czasut może być przedstawiona w postaci wektorowego
równania ruchu:
r = r(t)
ZależnoŚć ta okreslar
jako
wektorową funkcję zmiennej skalarnej t.
Promień wodzący r punktu
M
można wyrazić przez współrzędne kartezjańskie i wektory jednostkowe i,
j, k osi współrzędnych: r =
ix + jy + kz.
Miejsce geometryczne końców zmiennego wektora
r, mającego stale początek w tym samym punkcie, nazywa się hodografem
wektora - promienia wodzącego.
13.2.2. Ruch punktu opisany równaniami
skończonymi (współrzędnymi prostokątnymi)
Położenie punktu M
w przestrzeni okreslić możemy względem przyjętego, układu odniesienia
za pomocą trzech współrzędnych x, y, z, prostokątnego
układu współrzędnych (rys.poniżej).
W przypadku ruchu punktu funkcje x, y,
z
są ciągłymi funkcjami czasu:
x = f1(t);
y = f2(t);
z = f3(t).
Jeżeli funkcje te są znane, to w każdej chwili
t możemy okreslić położenie punktu M względem przyjętego układu
odniesienia (rys.13.2). Równaia powyższe nazywamy równaniami
skończonymi ruchu. Przedstawiają one parametryczne
równania toru (parametrem jest czas).
W celu znalezienia toru (trajektorii( punktu Mw
postaci jawnej rugujemy z przedstawionych powyżej równań czs i otrzymujemy:
f1(x,y)
=
0;
f2 (x,z)
= 0
Te dwa otrzymane
równania przedstawiają krzywą po której prusza się punkt.
13.2.3. Ruch punktu opisany
współrzędną naturalną (łukową)
Zalóżmy, że znany jest tor
poruszającego się punktu M. W celu
okreslenia położenia tego punktu na torze, obieramy dowolnie pewien
punkt O toru. Położenie punktu M na torze okrelŚamy
przez podanie łuku odmierzonego od punktu O do danego punktu M
(rys.13.3).
DługoŚć łuku OM oznaczona
symbolem s nazywa się współrzędną
drogową punktu ruchomego.
Wcelu okreŚlenia
po której stronie punktou O
znajduje
się badany punkt M, przyjmujemy umownie dodatni znak toru.
W dodatnią stronę od punktu O odmierzamy
współrzędną dodatnią, a w ujmną stronę współrzędną ujemną.
W każdej chwili t położenie punktu M
na torze możemy wyznaczać jeżeli znana jest funkcja
s = f(t)
ZależnoŚć ta nazywa
się równaniem ruchu punktu na torze. Ruch
punktu jest więc okreŚlony,
jeżeli znane są: tor punktu (początek i kierunek odmierzania współrzędnej
drogowej oraz równanie ruchu
s = f(t).
Współrzędnej drogowej punktu nie należy utożsamiać
z długoscią drogi s* przebytej przez poruszający
się punkt.
Współrzędna drogowa s punktu M
w pewnej chwili t może się równać drodze s*, przebytej prze punkt
w czasie (0, t), tylko wtedy, gdy ruch punktu zaczyna się
od punktu O i punkt porusza się w stronę dodatnią toru.
Przyjmując, że w chwili początkowej to punkt
miał położenie Mo, a w chwili t
położenie M, to droga przebyta w czasie (0, t) przy
ruchu punktu w jedną stronę wynosi
s* = MoM = OM - OMo = s - so
Zmiana współrzędnej łukowej (drogowej) s w elementarnym
czasie dt jest równa różniczce
ds = df(t)= f '(t)dt; przy ruchu punktu w stronę dodatnią
ds
> 0, a wstronę ujemną ds < 0.
Przyrost drogi ds (elementarne przemieszczenie) punktu)
jest zawsze dodatni,
ds* = /ds/ = /f '(t)/dt.
Droga przebyta przez punkt w odstępie czasu (0, t)wynosi
Jeżeli ruch jest okreŚlony
rówaniami skończonymi
x = f1(t);
y = f2(t);
z = f3(t)
to różniczkę współrzędnej łukowej obliczamy ze wzoru
a po przeprowadzeniu całkowania otrzymamy współrzędną łukową
13.2.4. Ruch punktu opisany współrzędnymi
krzywoliniowymi
Położenie punktu w przestrzeni
można okreŚlić za pomocą współrzędnych krzywoliniowych.
Przykładem tych współrzędnych są: współrzędne sferyczne i walcowe. W układzie
sferycznym
(rys.13.4) jako współrzędne punktu M
przyjmujemy:
a) długosć r promienia wodzącego
r,
b) kąt dwuscienny f
między płaszczyzną Ozx i płaszczyzną
OzM1,
c) kąt ymiędzy
promieniem wodzącym r, a płaszczyzną Oxy.
W tym układzie równania ruchu mają postać:
r = r(t),
y = y(t),
f = f(t).
Powyżej zapisane współrzędne sferyczne
są powiązane w następujący sposób ze współrzędnymi kartezjańskimi:
x = r cosy
cosf,
y = r cosysinf,
z = r siny
Liniami współrzędnych r są proste przechodzące perzez punkt
O.
Liniami współrzędnych fsą
okręgi o Środku
na osi z (rówmoleżniki). Liniami współrzędnych ysą
okręgi w płaszczyznach przechodzących przez oŚz(południki).
Jeżeli ruch punktu odbywa się na płaszczyźnie
Oxy,
to y
=
0 = const. Ruch opisujemy wtedy
dwoma współrzędnymi r oraz f.
Te współrzędne nazywamy
współrzędnymi biegunowymi.
W
celu okreŚlenia
położenia punktu M w przestrzeni można zastosować współrzędne
walcowe
(rys.13.5):
a) współrzędną
z
w prostokątnym (kartezjańskim) układzie współrzędnych Oxy,
b) odległoŚć
r
punktu
M
od
osi
Oz,
c) kąt f
między płaszczyzną Ozx a płaszczyzną
przechodzącą przez oŚOz
i punkt M.
Równania ruchu
są następujące:
z = z(t),
r
=
r(t),
f
=
f(t).
Między współrzędnymi
walcowymi punktu M a jego współrzędnymi w prostokątnym układzie
współrzędnych, zachodzą następujące związki:
x =
r cosf,y
= r
sinf,
z
= z
Liniami współrzędnych
są proste równoległe do osi Oz,
a
współrzędnych r proste
prostopadłe
do osi Oz.
Liniami wspólrzędnychfsą
okręgi o Środkach
leżących na osi Oz.
Jeżeli współrzędna z = const,
to współrzędne walcowe r i
f
stają się współrzędnymi biegunowymi na płaszczyźnie.
Przykład:
Punkt M porusza się zgodnie z równaniami:
x = 3 - 4 sin t
y = 4 cos t.
Wyprowadzić równanie toru po jakim prusza się ten punkt.
Rozwiązanie:
Dla znalezienia równania toru w postaci f(x,y)
= 0, należy z równań ruchu wyrugować parametr t, to znaczy czas.
Przekształcając powyższe równania otrzymamy:
x - 3 = - 4 sin t
y = 4 cos t
Podnosząc stronami do kwdratu:
Dodając stronami otrzymamy:
Przekształcając i podstawiając za:
otrzymamy ostatecznie równanie toru:
Jest to równanie okręgu (rys. 13.6) o promieniu
r = 4, którego Środek leży
w punkcie S o współrzędnych
xo = 3
yo = 0.
Pytania i ćwiczenia sprawdzające
1. Co to jest kinematyka?
2. Co to jest tor lub trajektoria
punktu?
3. Przez co okreŚla
się ruch punktu?
4. Co to jest (równanie) prawo
ruchu punktu?
5. Podać sposoby przedstawienia
(opisania) ruchu punktu.
6. Co to jest współrzędna
drogowa punktu?
Ćwiczenia:
1. Dane są równania punktu M poruszającego
się w jednej płaszczyźnie Oxy:
a) x = 5 + t;
y = 2t,
b)
x
=
5 + 3 cos t, y = 4 sin t.
Wyznaczyć
równanie toru punktu M.
Odpowiedź:
a)
półprosta x = 0,5y + 5 o początku w punkcie: xo=
5, yo = 0.
b)
elipsa .
2. Mając dane równania we współrzędnych
biegunowych i walcowych, wyznaczyć równanie toru
punktu:
a)
f
=
kt, r = b + 2c cos kt,
b)
Odpowiedź:
a)
r
= b + 2c cos f,
b)