Ogólne uwarunkowania

   Początki mojej pracy dydaktycznej na AGH zbiegły się z powstaniem nowych kierunków kształcenia na Wydziale Paliw i Energii (dawniej: Instytut Energochemii Węgla i Fizykochemii Sorbentów).  W ramach prac wtedy prowadzonych i kontynuowanych przez kilka kolejnych lat, uczestniczyłem w przygotowaniu i prowadzeniu nowych wykładów, zajęć rachunkowych, projektowych i seminaryjnych z dziedziny gazownictwa, wykładów z zakresu ciepłownictwa oraz współuczestniczyłem w zorganizowaniu nowego laboratorium z przedmiotu “Transport i dystrybucja paliw gazowych”.  Poprzez uczestnictwo w Komisji Programowej brałem udział w opracowywaniu programów nauczania z zakresu produkcji i dystrybucji paliw gazowych dla studentów macierzystego Wydziału.

   W ostatnich kilku latach zaangażowany byłem w opracowanie od podstaw wykładów i ćwiczeń seminaryjnych z nowego, wprowadzonego do programu nauczania Wydziału z mojej inicjatywy przedmiotu „Fizykochemia nowych materiałów”, który również na bieżąco realizuję.  Zakres tematyczny przedmiotu związany jest z tzw. chemią prekursorów chemicznych dla nanomateriałów III-V (azotki, fosforki, arsenki pierwiastków grupy III(13) układu okresowego) oraz modyfikowanych materiałów węglowych – nowoczesnych tworzyw dla elektroniki i ceramiki.  W ramach ćwiczeń seminaryjnych studenci przygotowują i wygłaszają na forum grupy ćwiczeniowej referat opracowany na podstawie bieżąco ukazujących się artykułów naukowych w języku angielskim z dziedziny chemii i inżynierii materiałowej.  Referaty są następnie bazą dla krytycznej dyskusji konkretnego tematu z udziałem studentów.

   Również nowym przedmiotem zrealizowanym z mojej inicjatywy oraz prowadzonym przeze mnie w formie autorskiego wykładu i ćwiczeń seminaryjnych w języku angielskim od 2000 roku jest „English in science and technology”.  M.in. każda 2-3-osobowa grupa studencka wykonuje w ramach ćwiczeń seminaryjnych poster na fikcyjną międzynarodową konferencję naukową z dziedziny chemii/inżynierii materiałowej.  Poster tworzony jest w języku angielskim na bazie dostarczonego artykułu z uznanego naukowego czasopisma anglojęzycznego, a zajęcia kończą się wywieszeniem wszystkich posterów w holu Wydziału w formie typowej dla sesji posterowej konferencji naukowych.  Są to, jak się wydaje, pierwsze i jedyne zajęcia tego typu prowadzone w obcym języku dla studentów regularnych studiów dziennych na AGH.  Na te zajęcia uczęszczają też studenci z innych wydziałów macierzystej Uczelni jak i z innych krakowskich wyższych uczelni (Uniwersytet Jagielloński).  Przedmiot ten został również zaakceptowany dla nowo powstałego na AGH w roku akademickim 2003/2004, międzywydziałowego kierunku kształcenia „Energetyka” i w zamyśle ma tam być przeze mnie realizowany na dalszych latach studiów.

   Od października 1999 roku prowadzę również w języku angielskim wykłady i ćwiczenia z chemii fizycznej i termodynamiki na powstałej przy AGH Międzynarodowej Szkole Inżynierskiej – International School of Technology.

   Doświadczeń w prowadzeniu zajęć w języku angielskim nabyłem podczas wieloletnich pobytów naukowych za granicą.  I tak, w latach 1982-1987, w czasie studiów doktoranckich na Department of Chemistry, University of New Mexico, Albuquerque, NM, USA, miałem zajęcia laboratoryjne z chemii ogólnej dla studentów college’u.  W roku akademickim 1996/97 jako wizytujący profesor (Visiting Associate Professor) realizowałem z kolei wykłady z chemii ogólnej oraz odpowiadałem za towarzyszące im zajęcia laboratoryjne na Department of Chemistry, Duke University, Durham, NC, USA.