Laboratorium 4 - UML
Wprowadzenie
- Strona
wprowadzajaca do UML.
-
Podręcznik
UML.
-
Narzędzia: można użyć
Umbrello (zaistalowane w pracowni).
Inne darmowe narzędzie w Javie: ArgoUML
Zadania
Diagram przypadków użycia
Dla danych historyjek użytkownika (user stories) dla maszyny do kawy
narysuj diagram przypadków użycia.
- Tytuł: Stan oczekiwania
Test akceptacji: sprawdzOpcje0 Priorytet: 1 Punkty: 2
Gdy maszyna jest nieużywana, czeka na akcję użytkownika. Istnieje sześć
możliwych akcji: (1) dodaj zamówienie, (2) usuń zamówienie, (3) edytuj
zamówienie, (4) uzupełnij składniki, (5) sprawdź zapasy, (6) zakup napój
- Tytuł: Dodaj zamówienie
Test akceptacji: dodajZamowienie1 Priorytet: 1 Punkty: 2
Maksimum trzy zamówienia mogą być dodane do maszyny. Zamówienie składa się
z nazwy, ceny, liczby jednostek kawy, mleka, cukru i czekolady. Każde
zamówienie na danej liście musi posiadać unikalną nazwę. Cena jest
reprezentowana jako liczba całkowita. Po zakończeniu wyświetlany jest status,
a następnie maszyna powraca do stanu oczekiwania.
- Tytuł: Usuń zamówienie
Test akceptacji: usunZamowienie1 Priorytet: 2 Punkty: 1
Zamówienie może być usunięte z maszyny jeśli występuje ono na liście
zamówień. Zamówienie do usunięcia wybieramy podając jego nazwę. Po zakończeniu
wyświetlany jest status, a następnie maszyna wraca do stanu oczekiwania.
- Tytuł: Edytuj zamówienie
Test akceptacji: edytujZamowienie1 Priorytet: 2 Punkty: 1
Zamówienie może być edytowane w maszynie. Użytkownik zostanie zapytany
o to, które zamówienie chce edytować jeśli istnieje jakiekolwiek zamówienie.
Następnie zostanie poproszony o ponowne wprowadzenie danych do zamówienia.
Nazwa zamówienia nie może być zmieniona na nazwę innego zamówienia na liście.
Po zakończeniu wyświetalny jest staus, a następnie maszyna wraca do stanu
oczekiwania.
- Tytuł: Uzupełnij składniki
Test akceptacji: uzupelnijSkladniki1 Priorytet: 1 Punkty: 2
Składniki mogą być dodane do maszyny w dowolnym momencie. Typy składników
obejmują kawę, mleko, cukier i czekoladę. Wielość zapasu jest przedstawiona
w jednostkach całkowitych. Nie można zmniejszyć stanu zapasów składników
poza przypadkiem zakupu napoju. Po zakończeniu wyświetlany jest status,
a maszyna wraca do stanu oczekiwania.
- Tytuł: Sprawdź zapasy
Test akceptacji: sprawdzZapasy Priorytet: 2 Punkty: 1
Zapasy mogą być sprawdzone w dowolnym momencie. Stan jednostek każdej
pozycji jest wyświetlony. Po zakończeniu, stan maszyny powraca do stanu
oczekiwania.
- Tytuł: Zakup napój
Test akceptacji: zakupNapoj1 Priorytet: 1 Punkty: 2
Użytkownik nie może dokonać zakupu jeśli nie umieścił w maszynie odpowiedniej
ilości pieniędzy. Reszta zostanie wydana jeśli zapłacono więcej niż wynosi
cena napoju. Pieniądze zostaną zwrócone jeśli nie ma wystarczających zapasów
do przygotowania napoju. Po zakończeniu, stan maszyny wraca do stanu
oczekiwania.
Diagram aktywności
Narysuj diagram aktywności dla następującego scenariusza:
1. Autor wysyła artykuł.
2. Edytor recenzuje artykuł.
3a. Jeśli edytor zaakceptuje artykuł, jest on publikowany na witrynie.
3b. W przeciwnym wypadku autor otrzymuje informację o odmowie publikacji.
Diagram klas
Narysuj diagram klas, który przedstawia zależności pomiędzy sprzętowymi
komponentami typowego zestawu PC.
Lista komponentów sprzętowych:
- Stacja bazowa
- Klawiatura
- Połączony napęd CD oraz DVD
- Płyta główna
- Ekran
- Myszka
Zachodzą pomiędzy nimi następujące zależności:
- Stacja bazowa zawiera płytę główną.
- Stacja bazowa zawiera również połączony napęd CD i DVD.
- Stacja bazowa jest połączona z klawiaturą, ekranem i myszką.
Diagram stanów
Napisz diagram stanów dla programu realizującego zachowanie
elektronicznej zabawki - zwierzątka. Jego zachowanie jest zdefiniowane
następująco:
1. Po włączeniu zabawka jest szczęśliwa.
2. Jeśli zabawka jest szczęśliwa i zostanie ukarana, staje się smutna.
3. Jeśli zabawka jest smutna i otrzymuje pochwałę, staje się szczęśliwa.
4. Jeśli zabawka jest smutna i otrzymuje karę, umiera.
Bartosz Baliś, balis at agh.edu.pl
Maciej Malawski, malawski at agh.edu.pl
|