Zarządzanie projektami informatycznymi- informacje dla studentów


Terminarz zajęć:

03.03 - wprowadzenie do zajęć, podział na grupy, wybór tematu projektu
10.03 - wyznaczenie kierowników grup, przygotowanie zapytania ofertowego oraz specyfikacji wymagań (należy wystrzegać się takich sytuacji :-) )
17.03 - przeprowadzenie wywiadu (spotkania) z klientem i na tej podstawie sporządzenie kompletnej umowy, wstępne zdefiniowanie projektu
24.03 - przygotowanie wstępnego planu projektu
31.03 - dopracowywanie planu projektu - podział na zadania, fazy i punkty kontrolne, porządkowanie zadań
07.04 - definicje kosztów zasobów i kalendarza pracy, ograniczenia, użycie niestandardowego kalendarza pracy do zasobu (np pół etatu) i zadania, rozliczanie raportów statusowych
28.04 - kolowium
12.05 - zapoznanie się z programem Tiny ERP
19.05 - wprowadzanie danych do Tiny ERP, rozliczenie kolejnych raportów statusowych
26.05 - ocena znajomości Tiny ERP na podstawie realizacji wcześniejszych ćwiczeń
02.06 - prezentacja produktu klientowi
09.06 - prezentacja produktu cd, wpisywanie zaliczeń


Etapy zarządzania projektami:

  1. Definiowanie projektu
  2. Tworzenie planu projektu
  3. Śledzienie i dozorowanie planu projektu
  4. Zamykanie projektu

Ad 1.
Czynności definiowania projektu:

Ad 2.
Przygotowanie wstępnego planu projektu:

Ad 3.
Mając przygotowany plan należy:

Ad 4.
Zamykanie projektu oraz prezentacja gotowego produktu klientowi:

Przed rozpoczęciem pracy nad nowym planem projektu należy zdefiniować sam projekt. Wymaga to określenia jego trzech najważniejszych elementów: Wyznaczenie celów projektu w jasny i dokładny sposób sprawia, ze:

Dzielenie projektu na zadania, fazy i punkty kontrolne

Zadanie- konkretny krok wymagany do osiągnięcia celów projektu. Przedstawia ono pracę rzeczywistą, która będzie wykonana podczas realizacji projektu, czyli jego podstawową strukturę.
Faza:- składa się z grupy powiązanych ze sobą zadań, stanowi duży krok projektu.
Punkty kontrolne - zadania, które nie wymagają rzeczywistej pracy, umieszczane są w projekcie w celu zaznaczenia lub podkreślenia ważności, rozpoczęcia lub zakończenia fazy.

Trzon planu projektu stanowi lista zadań. Aby utworzyć efektywną listę zadań należy zastosować następujące reguły:

Proces porządkowania zadań składa się z trzech kroków:
  1. umieszczenie zadań we własciwej kolejności,
  2. grupowanie powiazanych ze sobą zadań
  3. utworzenie konspektu listy zadań.
Struktura podziału prac (SPP) to hierarchie zadań w projekcie. Każdy poziom struktury SPP odzwierciedla projekt na różnym poziomie szczegółowości. Każde zadanie ma pojedynczy unikatowy kod SPP, pokazujący poziom zadania i jego miejsce w hierarchii.

Kody konspektu są niestandardowymi znacznikami wspólnych cech zadań. Kody konspektu wskazują przynależność do kategorii, zalezności miedzy elementami lub obie te cechy.

Typ zadania - określenie jaki skutek ma zmiana pracy, jednostek przydziału lub czasu trwania na obliczenia pozostałych dwóch pól tego zadania. Zadanie można ustawić następująco:

Za pomocą tabeli stawek kosztów możliwe jest przydzielanie różnych stawek do zaznaczonego zasobu w różnych tabelach stawek.Można wyróżnic następujące rodzaje naliczania kosztów: Pole Naliczanie kosztów wskazuje, kiedy koszty zasobów zostaną poniesione.

Wymagania znajomości programu MS Project:

Wykorzystanie w projekcie oraz znajomość następujących mechanizmów programu MS Project:

Powrót - strona główna