Zagadnienia - Chemia
fizyczna studia dzienne II IŚ ZSWiO
- Co to są zmienne intensywne i
ekstensywne. Podaj przykłady funkcji ekstensywnych.
- Podaj zależności pomiędzy
funkcjami termodynamicznymi.
- Co mówi reguła przekory, podaj
brzmienie prawa Hessa, co to są standardowe entalpie tworzenia. Omów
zastosowanie prawa Hessa.
- Omówić zasady termodynamiki i
podać ich interpretację.
- Podać przykład wykresu
fazowego dla układu jedno - składnikowego
- Podać przykład wykresu
fazowego dla układu dwu - składnikowego.
- Podać przykład wykresu
fazowego dla układu wielofazowego i wieloskładnikowego.
- Jaki jest wpływ substancji
rozpuszczonej na temperaturę wrzenia i krzepnięcia?
- Co to jest efekt krioskopowy i
gdzie ma zastosowanie.
- Co to są koloidy i dlaczego
znajomość ich własności jest taka istotna w ochronie środowiska.
- Omówić budowę cząstki
koloidalnej.
- Omówić rozmieszczenie ładunków
elektrycznych w cząstce koloidalnej.
- Podać przykłady miceli zoli
występujących w wodach powierzchniowych.
- Co to są związki
powierzchniowo czynne i jaki jest ich wpływ na ochronę wód i gleb.
- Co to jest potencjał dzeta i
dlaczego ważna jest jego znajomość.
- Co to są piany i dlaczego ich
obecność jest szkodliwa dla wód.
- Równowaga chemiczna, omówić
prawo działania mas, stała równowagi.
- Układ homogeniczny, cechy
charakterystyczne.
- Układy heterogeniczne, cechy
charakterystyczne.
- Równowaga chemiczna a
potencjał termodynamiczny.
- Elektrolity - prawo Ostwalda,
od czego zależy stopień dysocjacji.
- Podać definicję kwasu i zasady
w teorii Brönsteda i Lowryego.
- Dla wody podać postać
równowagi autoprotolitycznej i stałą autoprotolizy.
- Co to jest efekt wspólnego
jonu i dlaczego jest istotny w chemii.
- Co to jest szybkość reakcji, i
co ma na nią wpływ.
- Na podstawie ćwiczenia omów
jak badano szybkość reakcji.
- Równowagi rozpuszczalności,
iloczyn rozpuszczalności - dlaczego jest istotny w ochronie środowiska.
- Co to są roztwory buforowe i
na czym polega ich działanie.
- Co to jest rzędowość reakcji,
kiedy mówimy, że reakcja jest pierwszego rzędu.
- Co to jest rzędowość reakcji i
kiedy mówimy, że reakcja jest drugiego rzędu.
- Co to są reakcje łańcuchowe, i
jaki jest ich wpływ na środowisko.
- Co to jest bariera
energetyczna w zderzeniowej teorii reakcji ?
- Jaką rolę odgrywa aktywny
kompleks w reakcjach egzo- i endotermicznych?
- Co to jest potencjał
elektrochemiczny metali i dlaczego jest taki ważny.
- Co to jest szereg napięciowy
metali , omów wynikające z niego własności.
- Jak definiujemy potencjał
normalny metalu?
- Co to jest potencjał
odwracalny i nieodwracalny metalu?
- Do trzech próbówek wlano
roztwory: CuSO4, H2SO4, ZnSO2
i do każdego z nich wrzucono po kawałku żelaza. Jakie zajdą reakcje,
napisać je jonowo.
- Na czym polega korozja
elektrochemiczna metali, omówić na przykładzie.
- Co to są ogniwa galwaniczne,
podać ich zapis, rodzaj i działanie.
- Co to jest elektroliza, podaj
brzmienie I i II prawa Faradaya.
- W oparciu o przeprowadzone
ćwiczenie omów zjawisko korozji i sposoby zapobiegania korozji.
- Co to jest napięcie powierzchniowe
i dlaczego w ochronie środowiska jego znajomość jest istotna.
- Gdzie i dlaczego wykorzystuje
się zjawisko napięcia powierzchniowego?
- Co to jest lepkość,
wyprowadzić wzór dla wiskozymetru Heopllera.
- Sprawdzić wymiar jednostki
lepkości.
- Co to jest adsorpcja i jak ją
badano na ćwiczeniach.
- Jeżeli w statywie umieścimy
metale: magnez, glin, cynk, żelazo, miedź i zanurzymy je w roztworze
siarczanu miedzi, to jakie zajdą reakcje i dlaczego.
- Jeżeli w roztworze HgCl2
zanurzymy metale: Mg, Al, Zn, Fe, Cu - to jakie zajdą reakcje?
- Jeżeli w roztworze Fe2(SO4)3
zanurzymy metale: Mg, Al, Zn, Fe, Cu - to jakie zajdą reakcje i dlaczego?
- Dlaczego piany są groźne dla
środowiska?
- Co to jest koagulacja, co ją
wywołuje?
- Które przemiany nazywamy
odwracalnymi? Wyjaśnij dlaczego.
- Jakie są wzajemne zależności
między funkcjami termodynamicznymi.
- Podać związki matematyczne
między funkcjami termodynamicznymi.
- Co mówi reguła faz?
- Kiedy mówimy, że układ
homogeniczny znajduje się w stanie równowagi chemicznej?
- Omówić wpływ czynników
zewnętrznych na stan równowagi chemicznej.
- Co to jest potencjał
termodynamiczny?
- Wyprowadź wzór na prędkość
opadania ziarna w zakresie ruchu laminarnego
- Jakie jest działanie związków
powierzchniowo czynnych?
- Co to jest piana i co powoduje
stabilność piany?
- Człowiek na rowerze
treningowym wykonał pracę 622 kJ i stracił 82 kJ ciepła. jaka jest zmiana
energii wewnętrznej badanej osoby.
- Co to jest koagulacja i co
może ją wywołać?
- Podaj budowę cząsteczki
koloidalnej.
- Podaj schemat podwójnej
warstwy elektrycznej i narysuj krzywą zmian potencjału
elektrokinetycznego?
- Co to są koloidy liofilowe i
liofobowe?
- Podaj przykład miceli zolu.
- Co wywołuje korozyjność wody?
- Wytłumacz zjawiska zachodzące
pomiędzy płytami Fe/Cu i Fe/Zn w roztworze NaCl.
- Na czym polega korozja betonu?
- Omów korozję wywołaną przez
mikroorganizmy?
- Omów
korozję gruntową
- Podaj
rodzaje zakłóceń, jakie wywołuje obecność piany, skutki i przykłady
- Omówić
zjawisko powstawania pian, jak można zapobiegać
- Co
oznacza termin stabilna piana i co zapobiega stabilności piany
- W
oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Co + HNO3 = Co(NO3)3
+ NO + H2O
- W
oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Ag + HNO3 = AgNO3
+ NO + H2O
- W
oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Sn + HNO3= Sn(NO3)4
+ NO + H2O
- Czy
bramę wykonaną ze stali można nitować miedzianymi nitami?
- Czy
dach miedziany można łączyć stalowymi nitami?
- Czy
konstrukcja stalowa zanurzona w ściekach zawierających jony miedzi II,
będzie szybciej korodować niż przy obecności jonów cynku II
- Co
przyspieszy proces korozji konstrukcji stalowej, jony miedzi II czy jony
cynku II.
- Dlaczego
magnez lub cynk tworząc krótko zwarte ogniwa z konstrukcją kadłuba statku
zapobiegają jego korozji?
- Podaj
rodzaje elektrod
- Co
to jest absorpcja, adsorpcja, adsorbent i adsorbat?
- Od
czego zależy adsorpcja
- Podać
przykłady wykorzystywania zjawiska adsorpcji?
- Obliczyć ciepło spalania
(entalpię) 1m3 gazu ziemnego zmierzone w warunkach normalnych i
składającego się z 90% obj. metanu, 5% obj. etanu i 5% obj. azotu.
- Podczas spalania 1,6 g siarki
w tlenie powstało 14,8 kJ ciepła. Oblicz standardową entalpię tworzenia SO2.
- Jaki jest efekt cieplny
spalania 1kg węgla do CO2?
- Ile ciepła powstanie przy
spaleniu 1dm3 wodoru (zmierzonego w warunkach normalnych),
jeżeli produktem reakcji jest para wodna?
- Obliczyć efekt cieplny reakcji
redukcji 3kg tlenku żelaza III, tlenkiem węgla, przebiegającej zgodnie z
równaniem: Fe2O3(s) + 3CO(g) = 2Fe(s) + 3CO2(g)
- Obliczyć
efekt cieplny reakcji spalania 200g siarki w N2O,
przebiegającej zgodnie z równaniem: S(s) + 2N2O(g)
= SO2(g)+ 2N2(g)
- Obliczyć
efekt cieplny rozkładu 2kg węglanu wapnia: CaCO3(s) = CaO(s)
+ CO2(g)
- Jakie
czynniki wspierają procesy korozyjne ?
- Omów
podział koloidów
- Omów
zasady termodynamiki
- Kiedy
mówimy, że układ jest izolowany
adiabatycznie, a kiedy diatermicznie
100.Omówić zasadę tranzytywności
równowagi termicznej
Wyniki egzaminu
ZSWiO Kraków
1.
|
Monika Lebiest
|
4.0
|
2.
|
Katarzyna Dulska
|
4.5
|
3.
|
Anna Drop
|
4.5
|
4.
|
Szymon Siwak
|
4.0
|