Zagadnienia - Chemia fizyczna studia dzienne II IŚ ZSWiO

 

  1. Co to są zmienne intensywne i ekstensywne. Podaj przykłady funkcji ekstensywnych.
  2. Podaj zależności pomiędzy funkcjami termodynamicznymi.
  3. Co mówi reguła przekory, podaj brzmienie prawa Hessa, co to są standardowe entalpie tworzenia. Omów zastosowanie prawa Hessa.
  4. Omówić zasady termodynamiki i podać ich interpretację.
  5. Podać przykład wykresu fazowego dla układu jedno - składnikowego
  6. Podać przykład wykresu fazowego dla układu dwu - składnikowego.
  7. Podać przykład wykresu fazowego dla układu wielofazowego i wieloskładnikowego.
  8. Jaki jest wpływ substancji rozpuszczonej na temperaturę wrzenia i krzepnięcia?
  9. Co to jest efekt krioskopowy i gdzie ma zastosowanie.
  10. Co to są koloidy i dlaczego znajomość ich własności jest taka istotna w ochronie środowiska.
  11. Omówić budowę cząstki koloidalnej.
  12. Omówić rozmieszczenie ładunków elektrycznych w cząstce koloidalnej.
  13. Podać przykłady miceli zoli występujących w wodach powierzchniowych.
  14. Co to są związki powierzchniowo czynne i jaki jest ich wpływ na ochronę wód i gleb.
  15. Co to jest potencjał dzeta i dlaczego ważna jest jego znajomość.
  16. Co to są piany i dlaczego ich obecność jest szkodliwa dla wód.
  17. Równowaga chemiczna, omówić prawo działania mas, stała równowagi.
  18. Układ homogeniczny, cechy charakterystyczne.
  19. Układy heterogeniczne, cechy charakterystyczne.
  20. Równowaga chemiczna a potencjał termodynamiczny.
  21. Elektrolity - prawo Ostwalda, od czego zależy stopień dysocjacji.
  22. Podać definicję kwasu i zasady w teorii Brönsteda i Lowryego.
  23. Dla wody podać postać równowagi autoprotolitycznej i stałą autoprotolizy.
  24. Co to jest efekt wspólnego jonu i dlaczego jest istotny w chemii.
  25. Co to jest szybkość reakcji, i co ma na nią wpływ.
  26. Na podstawie ćwiczenia omów jak badano szybkość reakcji.
  27. Równowagi rozpuszczalności, iloczyn rozpuszczalności - dlaczego jest istotny w ochronie środowiska.
  28. Co to są roztwory buforowe i na czym polega ich działanie.
  29. Co to jest rzędowość reakcji, kiedy mówimy, że reakcja jest pierwszego rzędu.
  30. Co to jest rzędowość reakcji i kiedy mówimy, że reakcja jest drugiego rzędu.
  31. Co to są reakcje łańcuchowe, i jaki jest ich wpływ na środowisko.
  32. Co to jest bariera energetyczna w zderzeniowej teorii reakcji ?
  33. Jaką rolę odgrywa aktywny kompleks w reakcjach egzo- i endotermicznych?
  34. Co to jest potencjał elektrochemiczny metali i dlaczego jest taki ważny.
  35. Co to jest szereg napięciowy metali , omów wynikające z niego własności.
  36. Jak definiujemy potencjał normalny metalu?
  37. Co to jest potencjał odwracalny i nieodwracalny metalu?
  38. Do trzech próbówek wlano roztwory: CuSO4, H2SO4, ZnSO2 i do każdego z nich wrzucono po kawałku żelaza. Jakie zajdą reakcje, napisać je  jonowo.
  39. Na czym polega korozja elektrochemiczna metali, omówić na przykładzie.
  40. Co to są ogniwa galwaniczne, podać ich zapis, rodzaj i działanie.
  41. Co to jest elektroliza, podaj brzmienie  I i II prawa Faradaya.
  42. W oparciu o przeprowadzone ćwiczenie omów zjawisko korozji i sposoby zapobiegania korozji.
  43. Co to jest napięcie powierzchniowe i dlaczego w ochronie środowiska jego znajomość jest istotna.
  44. Gdzie i dlaczego wykorzystuje się zjawisko napięcia powierzchniowego?
  45. Co to jest lepkość, wyprowadzić wzór dla wiskozymetru Heopllera.
  46. Sprawdzić wymiar jednostki lepkości.
  47. Co to jest adsorpcja i jak ją badano na ćwiczeniach.
  48. Jeżeli w statywie umieścimy metale: magnez, glin, cynk, żelazo, miedź i zanurzymy je w roztworze siarczanu miedzi, to jakie zajdą reakcje i dlaczego.
  49. Jeżeli w roztworze HgCl2 zanurzymy metale: Mg, Al, Zn, Fe, Cu - to jakie zajdą reakcje?
  50. Jeżeli w roztworze Fe2(SO4)3 zanurzymy metale: Mg, Al, Zn, Fe, Cu - to jakie zajdą reakcje i dlaczego?
  51. Dlaczego piany są groźne dla środowiska?
  52. Co to jest koagulacja, co ją wywołuje?
  53. Które przemiany nazywamy odwracalnymi? Wyjaśnij dlaczego.
  54. Jakie są wzajemne zależności między funkcjami termodynamicznymi.
  55. Podać związki matematyczne między funkcjami termodynamicznymi.
  56. Co mówi reguła faz?
  57. Kiedy mówimy, że układ homogeniczny znajduje się w stanie równowagi chemicznej?
  58. Omówić wpływ czynników zewnętrznych na stan równowagi chemicznej.
  59. Co to jest potencjał termodynamiczny?
  60. Wyprowadź wzór na prędkość opadania ziarna w zakresie ruchu laminarnego
  61. Jakie jest działanie związków powierzchniowo czynnych?
  62. Co to jest piana i co powoduje stabilność piany?
  63. Człowiek na rowerze treningowym wykonał pracę 622 kJ i stracił 82 kJ ciepła. jaka jest zmiana energii wewnętrznej badanej osoby.
  64. Co to jest koagulacja i co może ją wywołać?
  65. Podaj budowę cząsteczki koloidalnej.
  66. Podaj schemat podwójnej warstwy elektrycznej i narysuj krzywą zmian potencjału elektrokinetycznego?
  67. Co to są koloidy liofilowe i liofobowe?
  68. Podaj przykład miceli zolu.
  69. Co wywołuje korozyjność wody?
  70. Wytłumacz zjawiska zachodzące pomiędzy płytami Fe/Cu i Fe/Zn w roztworze NaCl.
  71. Na czym polega korozja betonu?
  72. Omów korozję wywołaną przez mikroorganizmy?
  73. Omów korozję gruntową
  74. Podaj rodzaje zakłóceń, jakie wywołuje obecność piany, skutki i przykłady
  75. Omówić zjawisko powstawania pian, jak można zapobiegać
  76. Co oznacza termin stabilna piana i co zapobiega stabilności piany
  77. W oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Co + HNO3 = Co(NO3)3 + NO + H2O
  78. W oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Ag + HNO3 = AgNO3 + NO  + H2O
  79. W oparciu o szereg napięciowy uzgodnij reakcję: Sn + HNO3= Sn(NO3)4 + NO + H2O
  80. Czy bramę wykonaną ze stali można nitować miedzianymi nitami?
  81. Czy dach miedziany można łączyć stalowymi nitami?
  82. Czy konstrukcja stalowa zanurzona w ściekach zawierających jony miedzi II, będzie szybciej korodować niż przy obecności jonów cynku II
  83. Co przyspieszy proces korozji konstrukcji stalowej, jony miedzi II czy jony cynku II.
  84. Dlaczego magnez lub cynk tworząc krótko zwarte ogniwa z konstrukcją kadłuba statku zapobiegają jego korozji?
  85. Podaj rodzaje elektrod
  86. Co to jest absorpcja, adsorpcja, adsorbent i adsorbat?
  87. Od czego zależy adsorpcja
  88. Podać przykłady wykorzystywania zjawiska adsorpcji?
  89. Obliczyć ciepło spalania (entalpię) 1m3 gazu ziemnego zmierzone w warunkach normalnych i składającego się z 90% obj. metanu, 5% obj. etanu i 5% obj. azotu.
  90. Podczas spalania 1,6 g siarki w tlenie powstało 14,8 kJ ciepła. Oblicz standardową entalpię tworzenia SO2.
  91. Jaki jest efekt cieplny spalania 1kg węgla do CO2?
  92. Ile ciepła powstanie przy spaleniu 1dm3 wodoru (zmierzonego w warunkach normalnych), jeżeli produktem reakcji jest para wodna?
  93. Obliczyć efekt cieplny reakcji redukcji 3kg tlenku żelaza III, tlenkiem węgla, przebiegającej zgodnie z równaniem: Fe2O3(s) +  3CO(g) = 2Fe(s) + 3CO2(g)
  94. Obliczyć efekt cieplny reakcji spalania 200g siarki w N2O, przebiegającej zgodnie z równaniem: S(s) + 2N2O(g) = SO2(g)+ 2N2(g)
  95. Obliczyć efekt cieplny rozkładu 2kg węglanu wapnia: CaCO3(s) = CaO(s) + CO2(g)
  96. Jakie czynniki wspierają procesy korozyjne ?
  97. Omów podział koloidów
  98. Omów zasady termodynamiki
  99. Kiedy mówimy, że  układ jest izolowany adiabatycznie, a kiedy diatermicznie

100.Omówić zasadę tranzytywności równowagi termicznej

 

Wyniki egzaminu

 

ZSWiO Kraków

 

1.

Monika Lebiest

4.0

2.

Katarzyna Dulska

4.5

3.

Anna Drop

4.5

4.

Szymon Siwak

4.0