Action disabled: source

Podstawy Inżynierii Oprogramowania

2006
  • Steve McConnel, Software Estimation - Demystifying the Black Art, 2006
2005
  • John Vlissides Erich Gamma, Wzorce Projektowe, 2005
2004
  • Roger S. Pressman, Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, 2004
  • Ian Sommerville, Inżynieria oprogramowania, 2004
2002
  • Ivar Jacobson Grady Booch James Rumbaugh, UML – przewodnik użytkownika, 2002
  1. Co to jest inżynieria oprogramowania?
    • System Informacyjny
    • Modelowanie Systemów
      • Inżynieria Systemów
      • Inżynieria procesu biznesowego
        • Planowanie, analiza biznesowa, inżynieria aplikacji, wykonanie
    • Analiza Strategiczna i Biznesowa
    • Inżynieria Produktu i Wymagań
    • Modelowanie Systemów
  2. Produkt, Proces, Zarządzanie
    • Co to jest oprogramowanie, dziedziny zastosowań
    • Sprzęt i Oprogramowanie
    • Fakty i Mity
    • Proces wytwórczy
      • CMM
      • ISO
    • Modele procesów wytwórczych
    • Zarządzanie, zespół, ludzie, kluczowe praktyki
  3. Zarządzanie zespołem, Harmonogramowanie, Metryki
    • Zarządzanie zespołem projektowym
    • Modele zespołu
    • Planowanie przedsięwzięcia
    • Harmonogramowanie
    • Wykresy i diagramy harmonogramów
    • Metoda PERT/CPM, diagramy Gantta
    • Metryki ilościowe i funkcyjne
  4. Planowanie, prognozowanie
    • Planowanie projektu informatycznego
    • Prognozowanie przebiegu przedsięwzięć informatycznych
      • Klasyczne modele prognostyczne
      • Model COCOMO
      • Model empiryczny
      • Inne modele
      • Podejmowanie decyzji na podstawie estymat
    • Zarządzanie ryzykiem
  5. Jakość oprogramowania i Analiza wymagań
    • Zarządzanie jakością oprogramowania
    • Jakość procesu i produktu
    • Standardy, Przeglądy
    • Inżynieria wymagań
    • Rodzaje wymagań, sposób zapisu wymagań
    • Analiza wymagań
    • Akwizycja wymagań
    • Wymagania a jakość oprogramowania
  6. Wymagania, Analiza strukturalna
    • Analiza wymagań, prototypowanie
    • Modelowanie analityczne
    • Modelowanie danych
    • Obiekty, Obiekty danych
      • Diagram ERD
      • Diagram DFD
      • Diagram kontekstowy, zerowy, procesów
      • Diagram STD
      • Diagram FHD
    • Inne notacje
  7. Podstawy projektowania
    • Wymagania vs projekt
    • Zasady projektowania
    • Projektowanie – pojęcia
    • Cechy modułu
    • Projektowanie architektury
    • Modele architektoniczne
      • klient-serwer
      • model bazodanowy
      • modele scentralizowane i rozproszone
  8. Projektowanie interfejsu
    • Projektowanie interfejsu użytkownika
      • UI, GUI (Graphical User Interface)
      • Zasady projektowania UI, GUI
    • Prezentacja informacji, sposoby prezentacji
    • Elementy GUI
    • Narzędzia projektowania GUI
    • Kolor UI, system pomocy użytkownika
    • Interfejs WWW
    • Ocena interfejsu
  9. Projektowanie obiektowe
    • Podejście obiektowe, pojęcia OOA, OOD, OOP
    • Obiekt, powiązania między obiektami
    • Klasa,
    • Operacja, metoda, komunikat,
    • Polimorfizm, dziedziczenie, enkapsulacja
    • UML, Diagramy UML, Stereotypy
    • Przypadki użycia, zapis tekstowy, tabelaryczny, diagramy przypadków użycia
    • Generalizacja, include, extend
    • Modelowanie otoczenia systemu, modelowanie wymagań
  10. UML - Diagramy klas
    • Klasa i obiekt
    • Nazwy klas, atrybuty, operacje, metody
    • Odpowiedzialności
    • Słownictwo systemu, typy danych
    • Nie programowe elementy systemu
    • Związki i relacje
    • Uogólnienie, powiązanie, agregacja, kompozycja
    • Dziedziczenie
    • Interfejs, klasy abstrakcyjne, szablony klas (metaklasy)
    • Ograniczenia operacji i atrybutów
    • Stereotypy standardowe
  11. UML - Diagramy stanów
    • Diagram stanów
      • Zdarzenia i sygnały
      • Wywołanie
      • Upływ czasu i zmiana stanu
        • Zdarzenie czasowe
    • Modelowanie rodziny sygnałów
    • Wyjątek
      • Modelowanie rodziny wyjątków
    • Diagram stanów – stan, przejście, akcja
    • Podstany, wznowienia, podstany współbieżne
  12. UML - Diagramy interakcji i czynności
    • Diagramy interakcji
      • interakcja i komunikat, wywołanie, rodzaje akcji
      • powiązanie i wiązanie, stereotypy powiązań
      • diagram przebiegu i diagram kooperacji (kolaboracji)
      • proceduralny przepływ sterowania, rozgałęzienia
      • etykieta komunikatu
      • iteracja na diagramach interakcji
      • współbieżność na diagramie kolaboracji
    • Diagramy czynności
      • Akcje i czynności, współbieżność, sposoby przedstawiania rozgałęzień
      • Rozwidlenie i scalenie
      • Tory, modelowanie przepływu obiektów na diagramie czynności
  13. Wprowadzenie do Rational Unified Process i nie tylko
    • Co to jest RUP?
      • Rational Unified Process
    • Kto używa RUP?
    • Dwa wymiary RUP - elementy
      • Statyczny
        • Elementy perspektywy (wymiaru) statycznego
      • Dynamiczny
        • Elementy perspektywy (wymiaru) dynamicznego
    • Dobre praktyki RUP
    • Model architektury systemu w RUP
    • Inne metodologie
      • AUP - Agile Unified Process
        • Agile Manifesto Principles
      • MSF - Microsoft Solution Framework
        • modele
          • planowania
          • zespołów
          • zarządzania
        • obszary kontroli
        • proces
          • fazy: wizji, planowania, konstrukcji, testowania, stabilizacji, wdrożenia
  14. Wykład podsumowujący
  • user/konrad/teaching/courses/wish/pio/about.txt