====== Różnice ====== Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.
cw-4-kik-2014 [2013/11/11 19:27] 127.0.0.1 edycja zewnętrzna |
cw-4-kik-2014 [2018/10/19 13:10] (aktualna) miller [Wskazówka dla mniej doświadczonych:] |
||
---|---|---|---|
Linia 1: | Linia 1: | ||
====== Lab. 4 ====== | ====== Lab. 4 ====== | ||
+ | |||
+ | ====== Program wprowadzający: Wczytanie liczby w dowolnym systemie ====== | ||
+ | |||
+ | Liczby można zapisywać w różnych systemach, nie tylko dziesiętnym czy dwójkowym. | ||
+ | Program ma wczytać liczbę wprowadzaną z klawiatury, wyrażoną w systemie o podstawie wybranej z zakresu 2 - 20. Program powinien: | ||
+ | - wczytać podstawę systemu (wprowadzoną jako liczba w systemie 10), | ||
+ | - wczytać kolejne cyfry liczby wyrażonej w tym systemie (sprawdzając poprawność cyfr), | ||
+ | - wyprowadzić na ekran wartość wczytanej liczby w systemie 10. | ||
+ | W wersji rozszerzonej: | ||
+ | * pisze wczytaną liczbę w systemie 2, | ||
+ | * sprawdza, czy liczba nie przekracza zakresu liczb typu ''int''. | ||
+ | |||
====== Kółko i krzyżyk ====== | ====== Kółko i krzyżyk ====== | ||
Linia 20: | Linia 32: | ||
- elementarna – o decyzjach postawienia O i X decydują gracze korzystający z tej samej klawiatury, | - elementarna – o decyzjach postawienia O i X decydują gracze korzystający z tej samej klawiatury, | ||
- | - podstawowa – grę prowadzi „klawiatura” z komputerem realizującym prosty algorytm wyboru decyzji, np. losowy, a po zakończeniu partii program pyta, czy przejść do następnej rozgrywki, | + | - podstawowa – grę prowadzi - z jednej strony jeden gracz (korzystający z klawiatury), a z drugiej strony - komputer realizujący prosty algorytm wyboru decyzji, np. losowy, (po zakończeniu partii program pyta, czy przejść do następnej rozgrywki), |
- zaawansowana – funkcja wyznaczająca każdą decyzję komputera jest funkcją rekurencyjną, sprawdzającą, czy proponowana decyzja zapewnia zwycięstwo. | - zaawansowana – funkcja wyznaczająca każdą decyzję komputera jest funkcją rekurencyjną, sprawdzającą, czy proponowana decyzja zapewnia zwycięstwo. | ||
W każdej wersji program wyprowadza na ekran aktualny stan rozgrywki oraz rozpoznaje koniec partii. | W każdej wersji program wyprowadza na ekran aktualny stan rozgrywki oraz rozpoznaje koniec partii. | ||
- | === Zadanie domowe: === | + | === Zadania domowe: === |
+ | |||
+ | - Dokończyć program z zajęć (obowiązkowo w wersji podstawowej). | ||
+ | - Napisać program, który wczytuje liczbę naturalną w systemie dziesiętnym i wyprowadza ją na ekran w innym (wybranym przez użytkownika) systemie pozycyjnym. | ||
+ | - Jeżeli podstawą systemu ma być liczba >10, to należy zaproponować "dodatkowe" cyfry - jak w systemie szesnastkowym. | ||
+ | - Należy rozważyć wady i zalety zastosowania w tym programie rekurencyjnego wywoływania funkcji. | ||
+ | - Napisać program z dwoma pętlami (fragment poniżej). Dlaczego liczby iteracji są różne? | ||
+ | |||
+ | double x, xp=0.1, xk=10*xp;'' | ||
+ | int i, ip=1, ik=10*ip; | ||
+ | for(x=xp; x<xk; x+=0.1) printf("%f ",x); | ||
+ | printf("\n"); | ||
+ | for(i=ip; i<ik; i+=1) printf("%d ",i); | ||
+ | printf("\n"); | ||
+ | |||
- | Dokończyć program z zajęć (obowiązkowo w wersji podstawowej). | ||