Aleksander Byrski - Praca Dyplomowa
Poniewaz prace dyplomowa Panstwo (najczesciej) pisza pierwszy raz w zyciu (zdarzaja sie oczywiscie
wyjatki od tej reguly), pozwalam sobie zamiescic kilka rad, ktore moim zdaniem, ulatwia nam wspolprace.
Wybor tematu
- Dysponuje gotowymi tematami prac magisterskich, lub ideami, ktore rozwijaja sie w temat
najczesciej w trakcie rozmowy z zainteresowanymi, w ten sposob wiec najlatwiej jest zaczac
wspolprace - kontaktujac sie ze mna mailowo lub osobiscie.
- Akceptuje propozycje tematow wychodzace od Panstwa, jednak wowczas gdy pokrywaja sie
z moimi zainteresowaniami, innymi slowy gdy czuje sie kompetentny w tematyce, ktora Panstwo
proponuja. W przeciwnym wypadku w miare mozliwosci sluze rada kto z moich Wspolpracownikow
moglby byc zainteresowany dana tematyka.
Kolejnosc prac
- Prace rozpoczyna sie zawsze od konstrukcji pewnego systemu informatycznego
badz rozwoju istniejacego. Czesto punktem wyjscia do pracy sa zajecia laboratoryjne
i projektowe na ostatnich latach Informatyki. Nigdy nie zaczynamy pracy od pisania
tekstu.
- Gdy system jest juz gotowy i udokumentowany lub wymaga juz tylko niewielkich zmian
rozpoczyna sie samo pisanie pracy. Osobiscie preferuje i polecam system skladu LaTeX
(piszac w tym systemie mozna skorzystac z zalaczonego szablonu.
- Pisanie pracy w zasadzie zawsze zaczyna sie ,,od srodka'', czyli najpierw
opisywana jest koncepcja (opis modulow, przeznaczenia, schematy ideowe) i projekt systemu
(techniczny opis wykonanego systemu, wymagania funkcjonalne, projekt w oparciu o jezyk UML,
aspekty implementacyjne, uzyte narzedzia, przeprowadzone testy).
- Jesli praca ma charakter obliczeniowy przeprowadza sie eksperymenty rozwiazujace dany
problem (np. optymalizacja globalna), nalezy zadbac o odpowiednie sprawdzenie
powtarzalnosci eksperymentow, wykorzystac kilka popularnych benchmarkow i w miare mozliwosci
rowniez jakis praktyczny problem niekoniecznie zwiazany z popularnymi benchmarkami.
Czesc eksperymentalna musi zawierac wnioski plynace z eksperymentow - nie mozna wstawic tam
samych wykresow i liczyc na domyslnosc czytelnika.
- Jesli praca ma charakter techniczny (np. konstrukcja jakiegos srodowiska programistycznego),
po zakonczeniu implementacji przeprowadza sie
testy porownawcze z istniejacymi srodowiskami ktore moga konkurowac z przygotowywanym
systemem.
- Na samym koncu pisze sie czesc teoretyczna (zawierajaca opis teorii badz technologii
wykorzystanych w trakcie implementacji i badan eksperymentalnych).
- Wreszcie pozostaje dodac wstep zawierajacy zarys problematyki, cel pracy i streszczenie
pracy. Na koncu natomiast nastepuje podsumowanie w ktorym powtarza sie cel pracy,
ocenia sie stopien w jakim zostal on osiagniety, streszcza sie najwazniejsze wnioski plynace
z czesci badawczo/eksperymentalnej, wreszcie okresla sie mozliwosci dalszego rozwoju badan.
Skladanie tekstu
- Moim Dyplomantom polecam srodowisko LaTeX, bedace doskonalym zautomatyzowanym
systemem dbajacym o prawidlowa numeracje stron i rozdzialow, automatyzujac
tworzenie referencji do wykresow, rownan, pozycji bibliograficznych (system BibTeX) i w wiele innych
sposobow ulatwiajace zycie.
- W zadnym wypadku nie dyskryminuje osob, ktore chca swoja prace napisac w Wordzie,
OpenOffice badz w czymkolwiek innym. Wybor nalezy do Dyplomantow. Oczekuje natomiast ze wszystkie moje
wymagania odnosnie skladu tekstu i jakosci rysunkow zostana spelnione niezaleznie
od stosowanego srodowiska.
- W trakcie pisania prosze NA BIEZACO dbac o odnosniki do pozycji bibliograficznych.
Nie mozna cytowac jakiegos tekstu bez umieszczenia odpowiedniego odnosnika.
- NIE WOLNO przepisywac cudzych tekstow, chyba ze wyraznie zaznaczamy to
za pomoca cudzyslowow oraz odnosnika bibliograficznego.
- Rozdzialy teoretyczne pisze sie zwykle korzystajac z ksiazek, nieuniknione
jest takie czy inne przeniesienie tresci. Nie moze byc ono doslowne, nalezy
zmienic sposob wypowiedzi, polaczyc mysli plynace np. z wielu zrodel ksiazkowych i oczywiscie
zaznaczyc skad cytowany byl: czasem akapit, a czasem caly rozdzial.
- Bibliografia pracy dyplomowej powinna zawierac co najmniej dwadziescia kilka pozycji.
Wiekszosc z tych pozycji powinny stanowic ksiazki badz artykuly.
- Mozna cytowac strony internetowe, ale: najpierw nalezy sprawdzic czy przypadkiem
na stronie nie wspomniano na podstawie jakich pozycji zostala ona stworzona ( i wtedy
postarac sie dotrzec do tych pozycji i je zacytowac).
- Cytaty stron internetowych nie moga przewazac w pracy.
- Bibliografie najlepiej i najlatwiej przygotowac w oparciu o srodowisko BibTex,
kazde cytowanie powinno zawierac: Inicjaly imion i pelne nazwiska autorow,
tytul, tytul pozycji (jesli to byl rozdzial w ksiazce) badz tytul czasopisma (jesli
to byl artykul), wydawnictwo oraz rok wydania.
- Technicznie praca powinna wygladac nastepujaco:
- Strona tytulowa (zawierajaca: Nazwe uczelni i wydzialu, tekst Praca dyplomowa magisterska,
tytul pracy, nazwiska autorow, nazwisko promotora, na samym dole tekst Krakow i biezacy rok),
- Oswiadczenie autorow (o tym ze prace napisali sami i nie jest to plagiat).
- Wstep (dziedzina pracy, cel pracy, streszczenie rozdzialow).
- Podzial prac (w przypadku pracy dwuosobowej wyrazne okreslenie ktore czesci
pracy byly wykonywane przez ktorego z Dyplomantow).
- Rozdzialy czesci ,,teoretycznej'' - teoria wykorzystana w pracy (np gdy praca wykorzystuje
w praktyce sieci neuronowe, nalezy przedstawic rys historyczny powstania sieci neuronowych,
opisac podstawowe modele neuronow i sieci oraz podstawowe metody uczenia, wreszcie dokladnie
opisac ten konkretny typ sieci i model uczenia stosowany w pracy).
- Rozdzialy czesci ,,praktycznej'' - koncepcja i projekt systemu (schematy ideowe, schematy UML, wymagania funkcjonalne,
dobrym punktem wyjscia moze byc tutaj dokumentacja przygotowywana przez Panstwa na projekcie z przedmiotu Technologie OBiektowe
na 2gim roku Informatyki).
- Rozdzialy czesci eksperymentalnej - badania (opis rozwiazywanych problemow, wyniki obliczen badz np. badania wydajnosciowe).
- Podsumowanie
- Dodatki (jesli sa konieczne, zawieraja wazne idee dla ktorych niekoniecznie jest miejsce,
w glownej czesci pracy, np. opis uruchomienia systemu czy tez elementy matematyki uzytej do opracowania wynikow).
- Lista rysunkow
- Lista tabel
- Indeks hasel (tylko dla chetnych - to nie jest wymagane, choc oczywiscie bardzo ladnie wspierane przez LaTeX).
- Bibliografia (obowiazkowa pozycja, MUSI zawierac co najmniej dwadziescia kilka odnosnikow).
- Jesli chodzi o objetosc pracy to nie istnieja zadne normy,
z mojego doswiadczenia wynika jednak, ze prace jednoosobowe zawieraja najczesciej co najmniej 60-70 stron, natomiast dwuosobowe co najmniej 90-100.
- Rysunki w pracy powinny byc wykonane w podobnym stylu (np. korzystajac z jednego programu graficznego, Visio, Corel Draw,
Inkscape - dla schematow ideowych oraz np. Star Uml badz Visual Paradigm dla schematow UML).
- Nalezy tam gdzie to mozliwe, wystrzegac sie rysunkow rastrowych. Prosze wybrac
jedno narzedzie do tworzenia grafiki wektorowej i z niego skorzystac w calej pracy. Tam gdzie
nie bedzie mozliwe wstawienie rysunku wektorowego (np. zrzut ekranu) prosze zadbac
o czytelnosc wstawianego rysunku (odpowiednia wysoka rozdzielczosc i przeskalowanie).
- Czcionka na rysunkach powinna byc taka jak w tekscie pracy (badz mniejsza o 1-2 punkty).
- Kazda pozycja z bibliografii MUSI byc zacytowana w tekscie. Mozliwe jest stosowanie
cytowan wielokrotnych (wiele pozycji w jednym miejscu).
Poprawki tekstu
- Gdy praca zaczyna przybierac sensowne ksztalty zaczynam ja przegladac, najpierw pobieznie (wprowadzam wowczas glownie poprawki do kolejnosci rozdzialow
oraz nazw rozdzialow) a gdy praca zbliza sie do konca - staram sie przeczytac dokladnie tekst i wskazac bledy.
- Wszelkie poprawki wykonuje droga elektroniczna, nie zycze sobie wielokrotnego drukowania pracy
i niszczenia w ten sposob papieru. Drukujemy ostateczna, zatwierdzona wersje.
Po przeslaniu mi pracy najczesciej przygotowuje plik tekstowy opisujacy znalezione bledy i
odsylam ten plik Dyplomantom, po czym oczywiscie czekam na kolejna wersje pracy.
- Dobra strategia jest wzajemne czytanie swoich tekstow (gdy praca jest dwuosobowa) lub poproszenie o pomoc
kogos zupelnie nie zwiazanego z Informatyka o przeczytanie tekstu. Ja staram sie wskazac fakt istnienia
bledow stylistycznych, jezykowych, ortograficznych, natomiast nie zajmuje sie szczegolowa korekta autorska.
- WYMAGAM aby praca byla poprawna pod wzgledem stylistycznym, jezykowym i ortograficznym i staram
sie tego bezwzglednie przestrzegac. Piszac prace tworza Panstwo dokument, pod ktorym wszyscy sie podpisujemy,
ktory jest praca naukowa z danej dziedziny i musi byc napisany na odpowiednim poziomie.
- Prosze wybrac jeden styl pisania (pierwsza osoba l. mn. - w rozdziale podajemy opis algorytmu... - badz strona bierna - w rozdziale
podano opis algorytmu) i trzymac sie
go przez caly czas, nie wolno zmieniac raz wybranego stylu w srodku pracy.
- Piszac prace prosze wystrzegac sie wszelkich kolokwializmow i slangu informatycznego tam gdzie to jest mozliwe.
Przykladowo nie akceptuje odmiany makaronizmow: frameworka frameworku frameworkow itd. Zamiast tego wymagam
tlumaczenia np. na srodowisko (przypadkiem nie srodowisko ramowe!).
- Przy koncowych poprawkach prosze usunac wszystkie pojedyncze litery (spojniki) z konca linii
przy pomocy twardej spacji.
- Kazdy rysunek jest podpisany POD rysunkiem, natomiast tabela ma podpis NAD tabela. Kazdy
rysunek i tabela musza miec odnosnik w tekscie w stylu: na rysunku X.XX przedstawiono....
ktory to odnosnik musi byc PRZED rysunkiem badz tabela. Rysunek badz tabela powinny byc
umieszczone ZARAZ za odnosnikiem - a jesli to niemozliwe - na nastepnej stronie.
- Rysunek nie powinien dzielic zadnego wypunktowania i wynumerowania.
- Wszystkie wzory matematyczne powinny byc numerowane (chyba ze sa wstawione w tekscie).
- Kazdy rysunek pochodzacy z innej pracy (skan, copy/paste) badz nawet narysowany
na wzor rysunku w innej pracy powinien zawierac cytowanie. To samo tyczy sie tabel.
- Prawidlowe wypunktowanie/wynumerowanie wyglada nastepujaco:
- Gdy wypunktowane teksty sa krotkie - jesli to np. jest jedno podzielone zdanie:
W lesie rosna:
- poziomki,
- jagody,
- drzewa.
Prosze zwrocic uwage ze kazdy element jest zakonczony przecinkiem, a ostatni kropka.
- Gdy wypunktowane teksty sa srednie, zawieraja kilka-kilkanascie slow, ale niekoniecznie
kwalifikuja sie na pelne zdania,
wowczas formatujemy wypunktowanie jak wyzej stosujac sredniki zamiast przecinkow.
- Gdy wypunktowane teksty sa dluzsze badz stanowia cale zdania, wowczas
KAZDY z elementow wypunktowania zaczynamy od wielkiej litery i konczymy kropka.
Skladanie pracy w Dziekanacie
- Po zatwierdzeniu przeze mnie pracy przygotowuje recenzje (recenzja promotora jest niezbedna do zlozenia pracy,
recenzent przygotowuje swoja recenzje dopiero po zlozeniu pracy) oraz (najczesciej) propozycje promotora dla Dziekana.
- Dyplomanci drukuja prace i oprawiaja w twarda oprawe (wystarczy jedna kopia). Praca powinna byc wydrukowana
na jednej drukarce i na jednym rodzaju papieru.
- Po spelnieniu dodatkowych formalnosci (oplata za dyplom, srednia ze studiow i in. - dokladne informacje otrzymuja
Panstwo w Dziekanacie) Dyplomanci skladaja prace w Dziekanacie wraz z kompletem dokumentow.
Przygotowanie do obrony
- Dyplomanci pytaja Recenzenta (najlepiej droga mailowa) czy zyczy sobie spotkac sie z nimi
i porozmawiac o pracy.
W trakcie ewentualnego spotkania z Recenzentem jest czas na przedstawienie mu tez pracy, czasem na prezentacje
oprogramowania. Nie ma niestety czasu na prezentacje oprogramowania na obronie.
- Nalezy przygotowac prezentacje pracy. Do przygotowania nalezy uzyc popularnych
programow typu Power Point, OO Impress lub dla chetnych Latex Beamer.
- Przezentacja zostanie przedstawiona na laptopie (przyniesionym przez Dyplomantow),
czasem jest dostepny rzutnik multimedialny, dobrze tez jest dysponowac
wydrukowana prezentacja (po jednej kopii dla kazdego czlonka komisji) w razie gdyby
nastapila awaria sprzetu.
- Prezentacja powinna zawierac nie wiecej niz kilkanascie slajdow. Czas dostepny
dla Dyplomantow nigdy nie przekracza 10 minut i nie jest mile widziane przeciaganie
prezentacji (gdyz wowczas opoznia sie inne obrony, ktore sa dokladnie rozplanowane
przez dziekanat).
- W przypadku prac dwuosobowych, dobrym zwyczajem jest podzial prezentacji
w taki sposob, aby polowa wyglaszana byla przez jedna osoba a druga polowa - przez druga.
- Prezentacje nalezy KONIECZNIE kilkakrotnie przecwiczyc PRZED OBRONA.
Z zegarkiem w reku zweryfikowac faktyczny czas prezentacji.
- Po prezentacji nastepuje seria pytan ze strony komisji (najpierw pyta
Recenzent, potem promotor i na koncu Dziekan). Najczesciej kazdy czlonek komisji
zadaje po jednym pytaniu kazdemu Dyplomantowi.
- W razie pozytywnej obrony oraz gdy praca jest wysokiej jakosci,
czesto staram sie zaproponowac Dyplomantom zgloszenie pracy do konkursu.
Wyroznienie pracy w jednym z konkursow prowadzonych np. przez PTI,
ABB czy SEP z pewnoscia stanowi doskonaly punkt w CV a czasem wiaze sie
rowniez z gratyfikacja finansowa badz rzeczowa, warto jest wiec o
tego typu nagrody powalczyc (tym bardziej ze ta ,,walka'' najczesciej sprowadza sie do ponownego
wydruku pracy, wypelnieniu formularza, pozyskaniu opinii promotora oraz wyslaniu przygotowanych dokumentow do odpowiedniej
organizacji).
W razie jakichkolwiek watpliwosci, chetnie udziele dalszych wskazowek.
To wszystko, pozostaje mi zyczyc Panstwu powodzenia zarowno w trakcie pisania pracy jak i na obronie!