Przez wybory rozumiemy parę , gdzie to zbiór kandydatów a
to zbiór wyborców, reprezentowanych jako liniowe porządki nad . Na
przyklad, jesli
oraz mamy dwóch wyborców, i , z
których pierwszy ma porządek , to interpretujemy to tak, że
najbardziej lubi kandydata a, potem c, a na końcu b. Metoda głosowania
to algorytm, który na podstawie oddanych glosów (tj. porządków
zgłoszonych przez wyborców) określa, którzy kandydaci wygrali.
Najbardziej popularna metoda, metoda większościowa, po prostu zlicza ilu
wyborców uważa danego kandydata za najlepszego, a następnie wybiera
tego, którego lubi najwięcej osób. Istnieje wiele innych, ciekawych metod.
Mimo, że łatwo podać różne metody zliczania głosów, ważne jest by
uzasadnić czemu jedna lub druga metoda jest lepsza (lub chociażby
rozsądna). Istnieje kilka sposobów by to zrobić. Po pierwsze, można
pokazać, że dana metoda jest jedyna, która spełnia szereg rozsądnych
aksjomatów. Po drugie, można pokazać, że dana metoda głosowania
maksymalizuje prawdopodobieństwo, że wybrany zostanie ,właściwy"
kandydat, zakładając, że glosy oddawane są według pewnego rozkładu
prawdopodobieństwa warunkowanego tym, kto jest wlaściwym kandydatem
(ang. maximum likelihood estimation).
Na tym wykładzie pokażemy trzecie podejście, oparte o pojęcia konsensusu
oraz metryki. Najpierw przedstawimy dokładnie nasz model wyborów oraz
nasze podejście oraz pokażemy, że kilka typowych metod głosowania daje
się ,uzasadnić" w naszym systemie w bardzo naturalny sposób. Następnie
pokażemy, że jeśli nie nałożymy na nasz model żadnych ograniczeń, to
wszystkie metody głosowania dają się w nim uzasadnić. Na koniec zajmiemy
się rozważeniem rozsądnych ograniczeń, które pozwola nam sie ograniczyć
tylko do ,rozsadnych" metod głosowania. Przedstawimy także kilka
ogólnych wyników dotyczących złożoności obliczeniowej wyznaczania
zwyciężcy wyborów.
|