Miejski transport drogowy grzęźnie w korkach a zimą także w zaspach. Może warto więc przeanalizować w Krakowie koncepcję budowy Miejskiej Kolei Linowej (MKL)
czy Tramwaju Linowego - odpornego na korki i zaspy.
Pierwszy krok w tym kierunku wykonał kilka lat temu profesor Ryszard Tadeusiewicz, ówczesny wieloletni rektor AGH, a obecnie m.in. Prezes Krakowskiego Oddziału PAN. Podaję odsyłacz do jego artykułu:
"O kolejce linowej AGH - na poważnie"
![]() Singapur: Kolejka "Jewel Box" między Singapurem i wyspą Sentosa zbudowana przez firmę Doppelmayr w miejsce starej, 35-letniej. Ośmio osobowe luksusowe gondole mają przewozić do 1,7 mln. pasażerów rocznie. Fotografia ze stron www.doppelmayr.com |
Zalety kolejek linowych także w transporcie miejskim lub podmiejskim (kolejki dojazdowe) docenia Steven Dale, właściciel firmy CUP (Creative Urban Projects) w Toronto. Założył on w roku 2009 witrynę internetową Gondola Project, która przedstawia rózne typy kolejek i zasady ich działania a także podaje przykłady kolei linowych.
Kraków mógłby być liderem wprowadzania kolei linowych do transportu miejskiego, zarówno ze względu na kłopoty komunikacyjne jak i posiadanie zaplecza naukowego właśnie w postaci Katedry Transportu Linowego AGH. |
Szereg przykładów miejskiego transportu linowego można też znaleźć na stronach:
Strona Wikipedii poświęcona tematowi Aerial_tramway podaje następujące przykłady:
1) USA: Nowy Jork - Roosevelt Island Tramway
"Tramwaj Wyspy Roosevelt'a" w Nowym Jorku to tramwaj napowietrzny (linowy), który łaczy Manhattan z Wyspą Roosevelt'a kursując ponad East River. Od czasu uruchomienia w roku 1976 był on pierwszym napowietrznym tramwajem dojazdowym w USA. Po nim powstały: Mississippi Aerial River Transit (1984) i Portland Aerial Tram (2006). W listopadzie 2010 ukończono modernizację tego tramwaju. Każdy wagon zabiera do 125 osób i wykonuje ok. 115 kursów dziennie (co 15 min. od 6-tej rano do 2.30 lub 3.30 w nocy). Szybkość wynosi ok.26 km/godz a maksymalna wysokość nad rzeką East River 76 m.
![]() |
2) USA: Portland w stanie Oregon - Portland Aerial Tram (z Wikipedii) Tramwaj kursuje z dzielnicy South Waterfront do kampusu uczelni Oregon Health & Science University (OHSU) zlokalizowanego na wzgórzu Marquam Hill. Uczelnia i miasto wspólnie sfinansowały budowę tego tramwaju napowietrznego. Trasa tramwaju ma 1 km długości (w poziomie) oraz wznosi się na wysokość 150 m. Podróż trwa 3 minuty. Tramwaj należy do miejskiego systemu komunikacyjnego i dostępny jest dla wszystkich chociaż jego obsługę zapewnia uczelnia. Wikipedia opisuje też szereg problemów związanych z jego budową i eksploatacją. |
3) Kolumbia: Medellin - Metrocable (z Wikipedii)
4) Nowa Zelandia: Wellington Cable Car (z Wikipedii)
Wielka Brytania: Birmingham Airport Sky Rail![]() |
Kanada: Tramwaj linowy "Link" - Toronto Airport![]() |
Meksyk: Mexico City
![]() |
![]() Torre de Jaume, Barcelona |
Hiszpania: Barcelona
W skład transportu publicznego w Barcelonie wchodzą: metro (9 linii, 42,6 km - drugie po Londynie co do długości w Europie), sieć autobusowa, dwie oddzielne nowoczesne linie tramwajowe i jedna historyczna oraz kilka szynowych kolei linowych (funikularów) i napowietrznych kolejek linowych. Trasa kolejki Port Vell Aerial Tramway rozpoczyna się na zbudowanej w r.1931 stalowej wieży Torre Sant Sebastia` o wysokości 78 m i poprowadzona jest przez znajdującą się na terenie portu, jeszcze wyższą, 107 metrową wieżę Torre Jaume I (także z roku 1931) na wzgórze Montjuic. Kolejka o nazwie Aeri de Montserrat kursuje na górę Montserrat do znajdującego się tam opactwa. Oprócz niej są tam dwie linowe kolejki szynowe (funikulary): Funicular de Sant Joan oraz Funicular de Santa Cova. |
![]() Aeri de Montserrat |
![]() | W latach 2011-2013, w trakcie obchodów UNESCO "Upper Middle Rhine Valley", ma działać w Koblencji kolejka BUGA rozpięta nad doliną Renu. W trakcie testowego trzymiesięcznego działania przewiozła już 180 000 pasżerów. Posiada 18 wagoników, z których każdy może przewozic do 35 pasażerów. Traza o długości 850 m jest pokonywana w 4 minuty. Wydajność ma wynosić 3 800 pasażerów na godzinę w jedną stronę. Więcej informacji: http://www.buga2011.de |
Przyszłość (w/g Wikipedii):