Objaśnienia

3. Pisanie programów w edytorze Matlab-a.

Utwórz folder dla swoich programow (np. na Pulpicie) i nadaj mu jako nazwę swoje nazwisko wraz z literką imienia.
Ustaw jako bieżący folder Matlaba czyli Current Directory (w linii u góry pod menu) - właśnie ten swój folder

Programy pisz w EDYTORZE MATLABa - otwieranym z Menu File-New lub File-Open lub ikonami: .
Gotowy program zapisz do pliku z rozszerzeniem nazwy: ".m" (czyli do t.zw.: "m-pliku)" - do swojego foldera
Nazw pliku dotyczą takie same reguły budowy jak nazw zmiennych (litery angielskie i cyfry ale pierwszy znak musi być literą).

Uruchomić program zapisany w bieżącym folderze można albo przez wpisanie jego nazwy w Oknie Komend albo przyciskiem RUN w Edytorze

Istnieją dwa rodzaje m-plików:


Aby pozbyć się wyswietlania "echa" działania instrukcji trzeba zakończyć ją średnikiem [;].
Dowolne objaśnienia czyli KOMENTARZE w programach rozpoczyna się od znaku procentu [%] . Linie komentarzy umieszczone na poczatku pliku (przed instrukcjami) wyświetlą się jako jego opis gdy wpiszemy: "help nazwa_pliku".

4. Instrukcje wprowadzania danych i wyprowadzania wyników. Instrukcja pętli WHILE ... END

Objaśnienie instrukcji i funkcji używanych w pierwszym programie:
Składnia instrukcji lub funkcji
Objaśnienie
zmienna = input('żądanie danych')Zostaje wyświetlony tekst żądania danych a następnie wpisana z klawiatury liczba zostaje
podstawiona do zmiennej. Zamiast liczby można wpisać wyrażenie Matlaba
zmienna = input('żądanie danych','s')wyświetla żądanie danych, oczekuje na wpisanie przez użytkownika
łańcucha znakowego i przypisuje go zmiennej
fprintf('opis_formatu', lista_wyrażeń)
Przykład: x=123.76;
fprintf('Liczba=%8.2f \nKwadrat liczby=%10.2f',x,x^2)
.
Wyświetla tekst i wartości podanych wyrażeń zgodnie z podanymi formatami
Wyniki przykładowych instrukcji:
Liczba= 123.76
Kwadrat liczby= 15316.54

Opis formatu jest zgodny z regułami języka C a więc:
%8.2f - wartość liczby zajmie 8 znaków (z kropką) a po kropce 2 znaki
\n - to jest rozkaz przejścia do nowej linii wydruku
%10.2f - wartość liczby zajmie 10 znaków (z kropką) a po kropce 2 znaki
while wyrażenie
. . . . . instrukcje
end
Powtarza instrukcje tak długo jak wyrażenie ma wartość logiczną true
(czyli prawda) lub jest różne od zera
Jeśli chcemy aby nasz pierwszy program PR1 działał dla wielu kolejno podawanych liczb - trzeba zastosować jeden z kilku możliwych typów pętli programowych. W tym przypadku najodpowiedniejsza będzie pętla WHILE ... END powtarzająca operacje dowolną liczbę razy aż do momentu gdy zechcemy je zatrzymać.