Strona Główna

Wstęp::
Początki::
Przyszłość::

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przyszłość:

W dzisiejszych czasach przetworniki energii elektromechanicznej wykonują coraz to różnorodniejsze zadania. Przykładem jest chociażby kolej Transrapid w Chinach, gdzie tradycyjne torowisko zostało zastąpione przez układ elektromagnesów. Kolej natomiast dzięki polu magnetycznemu porusza się nad torowiskiem unikając jednocześnie kontaktu z nim. Stąd też pochodzi nazwa tego typu kolei – maglev i pochodzi ona od amerykańskich słów magnetic levitation, co w tłumaczeniu na język polski oznacza lewitację magnetyczną. Do japońskiego magleva należy rekord ustanowionej prędkości i wynosi on 581 km/h. Uważam, że to właśnie do maglevów będzie należeć w przyszłości transport lądowy i to właśnie one będą dyktować światu trendy kolejnictwa. Gdyby przykładowo taka kolej znajdowała się w Polsce i osiągała prędkość 500 km/h, to dystans z Gdańska do Katowic można by było pokonać w nieco ponad godzinę. Dzięki przetwornikom elektromechanicznym, a bliżej dzięki silnikowi liniowemu kolejna bariera ekonomiczna, a więc szybki transport produktów z jednego miejsca(fabryka), w drugie(hurtownie) przestaje mieć znaczenie.

Praca magisterska - Karol Golonka - 2007/2008