Hadyna Jan

Jan Hadyna

Urodził się 7 września 1899 roku we wsi Zamarski koło Cieszyna. Zdobył wszechstronne wykształcenie. Ukończył polskie gimnazjum w Cieszynie, następnie studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a także ekonomię w Wyższej Szkole Handlowej w Warszawie. W czasie I wojny światowej został najpierw wcielony do armii austro-węgierskiej, a w latach 1918–1921 służył w wojsku polskim. Bardzo aktywnie włączył się w walki wyzwoleńcze, między innymi brał udział w powstaniu śląskim, za co w 1931 r. został odznaczony Krzyżem Niepodległości. Działał w Tajnej Organizacji Wojskowej na Śląsku, Spiszu i Orawie. Po wojnie pracował w Akademii Teologii Wschodniej w Warszawie, a także, krótko, w Bielsku-Białej, gdzie m. in. nauczał stenografii, którą się interesował i biegle posługiwał.

Na początku lat 20. XX wieku związał się ze środowiskiem alternatywnej duchowości na Śląsku Cieszyńskim. W 1929 roku został redaktorem czasopisma „Hejnał”. W 1934 roku założył własny periodyk – „Wiedzę Duchową”, który przemianował po roku na „Lotos”. To ostatnie czasopismo wydawał już w Krakowie, gdzie się przeniósł. Pragnął prowadzić – wzorem Juliana Ochorowicza – badania pozwalające na ukonstytuowanie nowego paradygmatu naukowego. Sam specjalizował się m.in. w astrologii. Pisał o niej na przykład:

Astrologia, patrząc na nią czysto formalnie, jest najwspanialszą próbą systematyczno-konstruktywnego światopoglądu, na którą kiedykolwiek duch ludzki się zdobył. Dla tego, kto szuka w niej cech naukowych — będzie ona naukową i dostępną metodom naukowym. Dla tego natomiast, którego głód metafizyczny jest niezaspokojony, kto szuka wartości moralnych i religijnych, stanie się ona wspaniałym, wszechstronnym światopoglądem, prawodawczynią moralną, stanie się religją wzniosłą, łączącą w sobie zarówno elementy umy­słowe, jak i mistyczne. Nie zapominajmy, że kolebką astrologii są świątynie, że pierwsi astrologowie to kapłani, że elementy kosmiczne odgrywały doniosłą rolę w religjach wszystkich czasów. Światopogląd astrologii jest tem wznioślejszy, tem więcej zadowalający człowieka, że mimo dalekich horyzontów, jakie otwiera on dla ludzkiej myśli, posiada także praktyczne wartości dla codzien­nego naszego życia, że — jak żaden może inny — nie nadaje się tak doskonale do tego, by oddziaływać uszlachetniająco i kształcąco na mędrca, jak i czło­wieka przeciętnego, na laika, jak i znawcę rutynowanego. Jest to światopogląd, który pojmuje Bóstwo, jako cały Kosmos ze wszelkimi jego siłami i możliwościami, dla którego gwiazdy, ziemia i człowiek i wszelkie siły kosmiczne sta­nowią majestatyczną całość, ściśle ze sobą związaną, wzajemnie na siebie oddziaływującą.

J.K. Hadyna, Renesans astrologji, „Lotos” 1937, z. 3, s. 81-82.

W 1947 i 1948 roku Hadyna wydał jeszcze pięć numerów „Lotosu”, które ukazały się w drugim obiegu. W Krakowie cieszył się sławą człowieka niezwykłego – znał wielu artystów, lekarzy, ludzi wykształconych, którzy mówili o nim z największą rewerencją.

Utrzymywał kontakt z Wandą Dynowską Umadevi, która wydawała w Indiach Bibliotekę Polsko-Indyjską. Hadyna pomagał jej w dystrybucji tego wydawnictwa w Polsce. Gościł ją także, kiedy przyjechała w 1960 i 1969 roku do Polski.

Zmarł w domu 17 marca 1971 roku na białaczkę.

Skip to content