Przyszłość:
W
dzisiejszych czasach przetworniki energii
elektromechanicznej wykonują coraz to różnorodniejsze
zadania. Przykładem jest chociażby kolej Transrapid w
Chinach, gdzie tradycyjne torowisko zostało zastąpione przez
układ elektromagnesów. Kolej natomiast dzięki polu
magnetycznemu porusza się nad torowiskiem unikając
jednocześnie kontaktu z nim. Stąd też pochodzi nazwa tego
typu kolei – maglev i pochodzi ona od amerykańskich słów
magnetic levitation, co w tłumaczeniu na język polski
oznacza lewitację magnetyczną. Do japońskiego magleva należy
rekord ustanowionej prędkości i wynosi on 581 km/h. Uważam,
że to właśnie do maglevów będzie należeć w przyszłości
transport lądowy i to właśnie one będą dyktować światu
trendy kolejnictwa. Gdyby przykładowo taka kolej znajdowała
się w Polsce i osiągała prędkość 500 km/h, to dystans z
Gdańska do Katowic można by było pokonać w nieco ponad
godzinę. Dzięki przetwornikom elektromechanicznym, a bliżej
dzięki silnikowi liniowemu kolejna bariera ekonomiczna, a
więc szybki transport produktów z jednego miejsca(fabryka),
w drugie(hurtownie) przestaje mieć znaczenie.

|