Skuteczna Prezentacja Multimedialna


ĆWICZENIE 2

Tworzenie filmów FLASH.

Film flash jest jednym z prostszych sposobów wprowadzenia ruchu do prezentacji multimedialnej

Pozwala na przekazywanie informacji, których za pomocą statycznego obrazu przekazać się nie da lub ich przekazanie jest utrudnione.

Celem zajęć jest wprowadzenie do technologii Flash

Przykłady wykorzystania technologii Flash:









Posługując się freewarową wersją programu KoolMoves stwórz film "Maszerująca Żyrafa".
UWAGA wersja Freeware nie pozwala na zapisanie projektu! Istnieje jedynie możliwość wyeksportowania gotowego pliku swf




1. Otwórz program KoolMoves, a nstępnie otwórz okro: "List of Key Frames" (zakładka views) - za pomocą tego okna można dodawać do filu kolejne klatki kluczowe.
Istotą filmów flash jest tworzenie klatek kluczowych, zawierających obiekty o odpowiednich cechach - kształt, kolor, pozycja. Generując film flash (.swf) program KoolMoves płynnie zmienia cechy obiektów.
Obiekt przesuwa się, zmienia kolor lub kształt. Czas przejścia pomiędzy klatkami kluczowymi można regulować w menu "List of Key Frames".


2. Ustaw odpowiednią wielkość klatki filmu (640x480)




3. Wybierz odpowiednie tło filmu. W tym celu znajdź w Internecie zdjęcie pustyni o wymiarach 640x480 lub pomniejsz większe zdjęcie np. w programie GIMP.




4. Narysuj korpus żyrafy używając 6-go narzędzia w pierwszym rzędzie przybornika (Tools). Aby uzyskać łuki, po zaznaczeniu punktu krzywej przesuń myszkę w odpowiednim kierunku.
Narysowany kształt możesz poprawić za pomocą pierwszego narzędzia z drugiego rzędu przybornika Tools - edycja punktów krzywych.


5. Ściągnij z Internetu dowolne tło typu "ciapki" i ustaw je jako wypełnienie korpusu żyrafy




6. Rysowanie ruchomych nóg żyrafy - aby ułatwić sobie rysowanie uaktywnij siatkę





7. Zaznacz opcję - przyciągaj punkty do siatki.


8. Używając narzędzia pokazanego na poniższym rysunku narysuj (symetrycznie) nogi żyrafy




9. Ustaw odpowiedni kolor nóg


10. Używając 6-go narzędzia z drugiej kolumny przybornika (Tools) dodaj "ciapki" na nogach


11. Przekształć obiekt "nogi" w Movie Clip. Movie Clip to rodzaj "filmu w filmie". Po przekształceniu obiektu "nogi" w Movie Clip i modyfikacji nogi staną się obiektem ruchomym.


12. Po kloknięciu obiektu Movie Clip "prawą myszką" wywołaj menu i kliknik zakładkę Frames (to są klatki obiektu Movie Clip)


13. Generowanie ruchu nóg. Skopiuj klatkę (użyj menu "Key Frames"). Aby "uruchomić" nogi zastosuj do nóg na nowej klatce funkcję Rotate.


14. Na kolejnych klatkach obracaj nogi o 1/4 obrotu


15. Zaznacz klatki 1-4 i ustaw czasy przejścia między nimi na 1.000s. Im dłuższy czas ustawisz tym wolniej będą się kręcić nogi.
Po ustawieniu czasów przejścia pomiędzy klatkami kliknij przycisk Main Movie


16. Ustaw czas przejścia pomiędzy 5-tą i 1-szą klatką na 0.063s - dzieki temu nogi nie będą się zatrzymywały po każdym pełnym obrocie.


17. Uruchom próbnie film. Nogi powinny się kręcić. Film możesz uruchamiać próbnie po wprowadzeniu kolejnych elementów.


18. Ustaw żyrafę i jej nogi tak jak na rysunku poniżej. Zaznacz żyrafę i przesuń ją "na wierzch".


19. Dodawaj kolejne klatki filmu (kopiując ostatnią klatkę) i przesuwaj żyrafę (razem z nogami) tak jak na poniższych obrazkach.
Ustaw czasy przejścia pomiędzy klatkami tak, żeby dopasować ruch żyrafy do ruchu nóg






20. Zaznacz pierwszą klatkę filmu i dodaj do niej chmurę. Ustaw kolor chmury (skorzystaj z opcji przezroczystości - suwak w dolnej częśći menu Shape Fill)


21. Ustaw grubość linii chmury na "0" (brak linii)


22. Dodaj drugą chmurę (analogicznie jak pierwszą)


23. Kopiuj gotowe chmury na kolejne klatki, przesuwając je w lewo. Górna chmura ma na filmie poruszać się szybciej, dolna wolniej




24. Wyeksportuj gotowy film w formacie swf


Film Flash (.swf) można obejrzeć w przeglądarce Internetowej.