PARTNERZY:


 PROJEKTY:


 | PELP - Raport z realizacji projektu.
Głównym celem projektu była redukcja emisji CO2 poprzez promocję energooszczędnego oświetlenia, wśród mieszkańców miast, tak aby osiągnąć oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, co w rezultacie ma doprowadzić do redukcji emisji dwutlenku węgla, pochodzącego w znacznej mierze z produkcji energii elektrycznej, która w Polsce oparta jest w 97% na spalaniu węgla. Tak więc zmniejszenie zużycia energii to zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza. Korzyści odnoszą więc zarówno indywidualni odbiorcy energii jak i cała społeczność.
1. Wybór miast.
1.1 Stowarzyszenie Polska Sieć Energie Cites wystosowało apel do wszystkich gmin
stowarzyszonych zainteresowanych potencjalnym udziałem w projekcie, o jak najszybszy kontakt z biurem. Zarówno władze Miedźnej, Nowego Sącza i Trzcianki jak i spółdzielnie mieszkaniowe tych gmin wyraziły chęć uczestniczenia w projekcie Post PELP. Po wizytach i wstępnych rozmowach prowadzonych w tych miastach, zdecydowano się na rozpoczęcie akcji promocyjnej w Miedźnej a następnie w Nowym Sączu, a w przypadku osiągnięcia sukcesu, włączenia Trzcianki. Na tym etapie projektu nie zdecydowano się jednak na włączenie Trzcianki ze względu bliskość Piły - producenta świetlówek, oraz znaczne oddalenie miasta od biura PNEC. Nie wykluczono także powrotu do Ełku, gdzie mieszkańcy pamiętają sukces PELPu , odniesiony w tym mieście w 1997r.
Ostatecznie zdecydowano na wybór Miedźnej - osiedli Wola I i Wola II, Nowego Sącza - Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy .
Równocześnie wybrano Dom Studencki nr 8 w Krakowie należący do Akademii Górniczo-Hutniczej do projektu w ramach edukacji i promocji idei DSM pośród studentów Akademii. Wybór był nie przypadkowy. W związku z przeprowadzanymi w tym budynku działaniami termo modernizacyjnymi będzie przeprowadzany kompleksowy audyt energetyczny obejmujący zarówno energię elektryczną jak i cieplną.
Zdecydowano też, ze względu na specjalny charakter placówki (opieka nad dziećmi z niepełnych rodzin), na pomoc ośrodkowi "U Siemachy" w Krakowie w postaci odpłatnego udostępnienia świetlówek na warunkach wynegocjowanych dla miast.
2. Zrealizowane działania
2.1. Przeprowadzenie badań marketingowych.
Projekt wymagał przeprowadzenia badań marketingowych, tak aby wynegocjować atrakcyjne ceny zakupu u producenta. Sukces projektu zależy bowiem w ogromnej mierze od cen świetlówek.
Jesienią 1999r. przeprowadzono w Krakowie, Nowym Sączu i Pszczynie badanie rynku świetlówek kompaktowych.
W załączeniu przedstawiamy wyniki badań:
- wykres słupkowy cen świetlówek kompaktowych produkowanych przez Philipsa w różnych miastach dla różnych typów, zebranych jesienią1999r (załącznik 1)
- wykres cen pokazujących różnice cen tych samych typów świetlówek Philips, sprzedawanych w różnych miastach (załącznik 2)
- wykres słupkowy cen świetlówek kompaktowych produkowanych przez Osram w różnych miastach dla różnych typów, zebranych jesienią1999r (załącznik 3)
- wykres cen pokazujący różnice cen tych samych typów świetlówek Osram, sprzedawanych w różnych miastach (załącznik 4)
Wyraźnie jest widoczne, że:
- najniższe ceny świetlówek zarówno Philips jak i Osram oferuje hurtownia Macro Cash. Dlatego w negocjacjach z producentami istotne było wynegocjowanie cen konkurencyjnych w stosunku do Makro Cash.
Tabela nr. 5 przedstawia zestawienie cen świetlówek w handlu detalicznym z cenami producentów oraz cenami sprzedaży w Projekcie.
2.2. Negocjacje z producentami świetlówek.
Zdecydowano, że w projekcie będą uczestniczyć dwaj wiodący producenci świetlówek kompaktowych, Osram i Philips Lighting Poland, których produkty charakteryzują się wysoką jakością, choć nieco wyższą ceną. Przeprowadzono szereg rozmów i negocjacji z przedstawicielami firm - Panem Robertem Sztykielem (Osram), oraz Panem Andrzejem Budzyńskim ( Philips Lighting Poland). Wynegocjowano następujące warunki zakupu świetlówek. Ceny te były około 60 % niższe od cen w handlu detalicznym.
Osram
Osram | Cena zakupu ( PLN ) |
Dulux EE 13 W, 17 W | 13,00 zł |
Dulux Economy 16 W, 21 W | 17,00 zł |
Dulux Long Life 20 W, 23 W | 23,00 zł |
Philips
Typ/opis | Cena dla EC (PELP)[PLN] |
Razem | |
AMBIANCE | |
AMBIANCE A65 11W E27 | 19.90 |
AMBIANCE A70 16W E27 | 19.90 |
AMBIANCE A75 20W E27 | 19.90 |
| | Ambiance Slim-line 9W E14 | 19.90 | Ambiance Slim-line 11W E14 | 19.90 |
ULC ECONOMY | |
ULC ECONOMY 11W E27 | 13,50 |
ULC ECONOMY 14W E27 | 13,50 |
ULC ECONOMY 18W E27 | 13,50 |
ECONOMY | |
ECONOMY 9W E14 | 15,50 |
ECONOMY 11W E14 | 15,50 |
2.3. Rozmowy z władzami miast.
Uzgodniono porozumienia pomiędzy PNEC i urzędami miast w sprawie realizacji projektu wraz z podziałem ról i zadań.
W Miedźnej podpisano porozumienie pomiędzy Polską Siecią "Energie Cites" a gminą Miedźna w sprawie realizacji projektu Post PELP jak również wydelegowano osobę z urzędu gminy Miedźna odpowiedzialną za bezpośrednie kontaktowanie się z PNEC.
Bardzo duże zainteresowanie projektem wykazywały zarówno władze miasta Nowy Sącz, tamtejsze spółdzielnie mieszkaniowe. Na spotkaniach w Urzędzie Miasta w Nowym Sączu uczestniczeniem w projekcie zainteresowany był również dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego, Pan Franciszek Chlebek.
3.PELP w Miedźnej
 Gmina Miedźna leży w południowej części województwa śląskiego. Usytuowana jest przy trasie Pszczyna-Oświęcim. W gminie tej mieszka 15.482 osób, z czego 9418 osoby mieszkają w Woli (jedno z 6 sołectw Miedźnej), gdzie znajduje się największy w Miedźnej zakład pracy - kopalnia Czeczott (ponad 40% zatrudnionych w kopalni stanowią mieszkańcy Miedźnej). Gmina ta dotknięta jest postępującym bezrobociem związanym z likwidacją kopalni w Polsce. Tutaj więc szczególnie ważne jest promowanie energooszczędnych technologii. Z drugiej strony istotnym było zaoferowanie świetlówek kompaktowych po niskich cenach ze względu na niską zamożność mieszkańców gminy.
Szybkie i zdecydowane działania włodarzy gminy Miedźnej pozwoliło właśnie tam zrealizować Projekt w pierwszej kolejności.
Podobnie jak PELP/DSM, również Pelp zrealizowany został nie w całym mieście, lecz na wybranym jej obszarze, wyznaczonym przez gminę, w porozumieniu ze spółdzielniami mieszkaniowymi.
Program poprzedzony został licznymi spotkaniami z przedstawicielami gminy. Na spotkaniu 16.02.2000, na którym obecni byli ze strony gminy Adam Wojtala, reprezentujący Urząd Gminy Miedźna, Janusz Kiek, Górnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa przy KWK Czeczott, Marek Burman, administracja mieszkań Wola II, Wacław Korzeniowski, Rejon Energetyczny Pszczyna, oraz Maria Stankiewicz, dyrektor biura PNEC i Paweł Woźniak, asystent projektu. Ustalono harmonogram programu sprzedaży świetlówek, wybrano miejsce sprzedaży, oraz miejsca rozdawania kuponów. Ustalono ponadto, że program poprzedzony zostanie kampanią informującą wśród mieszkańców gminy, obejmującą spotkania z mieszkańcami, rozdawanie ulotek informacyjnych, oraz plakatów. Odbyła się również prezentacja programu Post Pelp, w lokalnej telewizji kablowej.
W Gminie Miedźna aktywnie włączył się w projekt za - ca wójta gminy, Pan Andrzej Stańczyk. Wyznaczył On do stałej współpracy i kontaktów z PNEC, pracownika urzędu gminy - Pana Adama Wojtalę.
3.1 Realizacja projektu.
Program Post Pelp w Miedźnej zrealizowany został na dwóch osiedlach w Woli. Było to osiedle Wola I, obejmujące 1179 mieszkań, oraz osiedle Wola II obejmujące 916 mieszkań. Razem projektem objęto 2032 mieszkania. Dystrybucja świetlówek prowadzona była w jednym punkcie sprzedaży, za okazaniem kuponu, uprawniającego do kupna 4 świetlówek kompaktowych dowolnego rodzaju ( zał 1).
27 lutego 2000 o godzinie 17.00 w Szkole Podstawowej nr.1 odbyło się spotkanie z mieszkańcami osiedla Wola I. W spotkaniu z mieszkańcami ze strony PNEC uczestniczyli: prof. Guła, oraz Paweł Woźniak. Ze strony gminy obecny był na spotkaniu z-ca wójta gminy Miedźna Pan Andrzej Stańczyk oraz Pan Adam Wojtala. Spotkanie to rozpoczęło się prelekcją na temat Projektu Post Pelp. Profesor A. Guła krótko omówił Projekt Post Pelp, wyjaśnił zasadę działania świetlówek kompaktowych, oraz korzyści wynikające z instalowania energooszczędnych źródeł światła. Paweł Woźniak opowiedział o stronie organizacyjnej Projektu, miejscach odbioru kuponów, kupna świetlówek oraz ich cenach. Na spotkaniu zainstalowane zostało urządzenie pokazujące różnicę wartości energii pobieranej przez świetlówkę kompaktową i tradycyjną żarówkę. Podczas wykładu i omawiania projektu każdy z uczestników mógł przekonać się jak bardzo korzystne i opłacalne jest stosowanie świetlówek kompaktowych. W urządzeniu tym zainstalowane są dwa źródła światła - tradycyjna żarówka oraz odpowiadająca jej (pod względem wielkości emitowanego światła) świetlówka. Do każdej ze świecących źródeł podłączony był licznik cyfrowy ukazujący ilość zużywanej energii.
Podobne spotkanie miało miejsce 5 marca 2000 godzinie 17.00 w Gimnazjum nr.2 w Woli, przy ul. Przemysłowej 7 z mieszkańcami osiedla Wola II. W spotkaniu tym spotkaniu uczestniczyli: Prof. Adam Guła, Maria Stankiewicz - dyrektor PNEC, Paweł Woźniak - asystent. Ze strony gminy obecny był Pan Andrzej Stańczy oraz Adam Wojtala oraz przedstawiciele spółdzielni mieszkaniowych. Podobnie jak na poprzednim spotkaniu, zostały przedstawione przez prof. Gułę cele projektu Post Pelp natomiast Paweł Woźniak opowiedział o organizacji projektu w Miedźnej.
Na osiedlach objętych Projektem rozdane zostały ulotki informacyjne dotyczące Projektu Post Pelp, na których przedstawione zostały w formie graficznej (wykresy, rysunki, krótki rachunek korzyści finansowych) zalety świetlówek kompaktowych. (zał. 2). Ponadto kampania informacyjna i reklamowa obejmowała również wydrukowanie ponad 250 plakatów informacyjnych oraz rozwieszenie ich w klatkach schodowych osiedli objętych projektem (zał. 3).
Przeprowadzenie kampanii wymagało więc zaprojektowanie i wydrukowanie ponad 2000 kuponów imiennych, podobnie jak ulotek reklamowych. W przypadku ulotek ważne było efektowne ich opracowanie tak aby była atrakcyjna graficznie, zawierała najpotrzebniejsze informacje dotyczące projektu, zachęcała do włączenia się w projekt. Był to ważny punkt projektu, dlatego postarano się aby ulotka trafiła do każdego mieszkańca.
W terminie od 6 do 17 marca wydawano kupony rabatowe w Klubie Wędkarza przy ul. Górniczej 22, dla mieszkańców osiedla Wola I, oraz w budynku PKO (komis), dla mieszkańców osiedla Wola II. Wydawanie kuponów przeprowadzane było za okazaniem dowodu osobistego.
Po rozdaniu kuponów przystąpiono do sprzedaży świetlówek kompaktowych. Sprzedaż, za okazaniem kuponu odbywała się w budynku PKO (komis), przy ul. Lipowej 26 w Woli, w godzinach 10.00 - 18.00.
Zamówiono świetlówki o najwyższych mocach ( 18, 20, 23 W, odpowiadające 100, 120 W świetlówki tradycyjnej). Świetlówki firmy Philips oklejane były naklejkami PNEC (zał. 4) , tak aby w przypadku reklamacji uniemożliwić ewentualne zamiany starych świetlówek. Świetlówek firmy Osram nie oklejano gdyż na każdej ze świetlówek widnieje numer identyfikacyjny nadany przez producenta. Ze względu na rosnące zainteresowanie oraz to, że większość mieszkańców Woli otrzymało wypłaty z kopalni na koniec miesiąca, czas sprzedaży został wydłużony. Łączna ilość świetlówek zamówionych na potrzeby Post Pelp w Miedźnej - 2240 świetlówek.
Bardzo istotne dla przeprowadzenia Projektu w gminie Miedźna było aktywne włączenie się zastępcy wójta gminy Pana Andrzeja Stańczyka, dzięki czemu projekt mógł być realizowany sprawnie.
Trudności w przeprowadzeniu Projektu wynikały przede wszystkim z tego, że na rynek polski trafia obecnie wiele produktów produkcji chińskiej, w tym świetlówki. Charakteryzują się one bardzo niska ceną, ale równocześnie bardzo niską jakością. Niska cena stanowi czasami jedyny argument przy zakupie świetlówek przez klientów nie zdających sobie sprawy z ich jakości. Niemniej ceny świetlówek wynegocjowane przez PNEC oraz zaproponowane mieszkańcom, były bardzo konkurencyjne w stosunku do cenach oferowanych w sklepach. Problem stanowiły istniejące w pobliskich miastach promocje świetlówek, obniżające znacznie ich ceny. Bardzo niskie ceny świetlówek oferowały również hurtownie makro Cash & Carry.
Ponadto, sporym utrudnieniem było przeprowadzenie kampanii reklamowej, polegającej na rozdawaniu ulotek informacyjnych "od drzwi do drzwi", oraz rozdawaniem kuponów rabatowych. Ustawa o ochronie danych osobowych nie pozwala dysponować i umieszczać nazwisk oraz adresów osób bez ich zgody, co stało się praktyką wielu firm wykorzystujących dane osobowe osób w sposób dowolny. Dlatego na kuponach umieszczono jedynie adresy osób upoważnionych do kupna świetlówek, a nie ich nazwiska.
W promocji uczestniczyło Gimnazjum nr.2 w Woli, przy ul. Przemysłowej 7, w której przeprowadzone zostały lekcje poglądowe na temat energooszczędnego oświetlenia, z wykorzystaniem urządzenia demonstracyjnego, ukazującego różnice w zużyciu energii przez zwykłą żarówkę i świetlówkę kompaktową. Szkoła również zakupiła świetlówki kompaktowe obniżając w ten sposób zużycie energii w budynku. Świetlówki kompaktowe zostały również zakupione przez Urząd gminy w Miedźnej.
Nowy Sącz.
W związku z ogromnymi problemami w koordynacji projektu w Nowym Sączu, znalezieniem dystrybutora dla firmy Osram, postanowiono w ramach projektu zakupić 520 świetlówek dla Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Nowym Sączu. Fundusze na zakup świetlówek kompaktowych pochodziły z Urzędu Miasta Nowy Sącz.
Akademia Górniczo-Hutnicza.
W ramach projektu Post Pelp Akademia Górniczo-hutnicza w Krakowie zakupiła 840 świetlówek (Osram 17 W Dulux EE) z przeznaczeniem do akademika DS.- 8.
4. Problemy
W Polsce, oprócz świetlówek firmowanych przez dobrze znanych producentów, takich jak Philips i Osram, pojawiły się w bieżącym roku świetlówki produkowane w Azji. Świetlówki te posiadają znacznie niższą cenę, stanowiącą ok.40 % - 60 % ceny wspomnianych świetlówek. Dla klienta, który nie jest w stanie ocenić ich jakości, są one bardzo konkurencyjne i przy pierwszym zakupie, bardzo atrakcyjne. Dopiero przy eksploatacji staje się oczywiste, że ich jakość jest znacznie niższa, przede wszystkim objawiająca się wielokrotnie niższą trwałością, potwierdzoną licznymi zwrotami. W załączniku porównanie cen świetlówek, dokonane na przykładzie Krakowa, w odniesieniu do sprzedaży w Macro Cash i IKEA w styczniu 2000r.
4.2 Negocjacje zarówno z producentami świetlówek jak i z włodarzami miast trwały znacznie dłużej niż zakładano. Opóźnia to w znacznym stopniu realizację Projektu.
4.3 Wzrost przestępczości w Polsce spowodował, że mieszkańcy nie wpuszczają nikogo do swoich mieszkań. W związku z tym zwrócono uwagę iż wizyty "od drzwi do drzwi" mogą być trudne do zrealizowania ze względu na to, że :
A. Instalowane domofony, utrudniają dotarcie do mieszkańców. Wielu mieszkańców w obawie o swoje bezpieczeństwo, chroniąc swoje dane osobowe, umieszcza na wizytówkach tylko numery mieszkań bez podawania nazwiska.
B. Część mieszkańców nie życzy sobie wizyt domowych.
C. Nowa Ustawa o Ochronie Danych Osobowych, ogranicza dostęp do danych osobowych mieszkańców. Uzyskanie niezbędnych do Projektu danych, wymaga dodatkowych pozwoleń.
5. Osiągnięte rezultaty
- osiągnięto redukcję CO2
- osiągnięto zmniejszenie zużycia energii w gospodarstwach domowych.
rozbudzono zainteresowanie energooszczędnymi źródłami światła
- utworzono fundusz revolvingowy dający możliwość kontynuowania projektu w Nowym Sączu
- pobudzono u mieszkańców gminy jak i wśród uczniów gimnazjum świadomość ekologiczną.
|