Projekt

Edytor został stworzony do ułatwienia wizualizacji grafów oraz podsumowania zdobytej wiedzy eksperymentując na własnych strukturach grafów. Głównym atutem edytora jest możliwość badania własności dowlonego grafu prostego i nie konieniecznie spójnego.

Jak korzystać?

Edytor oferuje podstawowe operacje na konstrukcjach grafów, które działają w sposób intuicyjny i przejżysty dla użytkownika. Poniżej znajduje się lista funkcji dostępnych narzędzi wraz z opisami zasad użytkowania.

  • - pozwala na przesuwanie wierzchołków, które po przesunięciu będą nadal oddziaływać na siebie. Umożliwia też zmianę pozycji widoku okna grafu oraz skalowanie widoku.
  • - umożliwia przemieszczanie wierzchołków, przy czym wierzchołek którego pozycja zostanie zmieniona, zmieni się w statyczny, ale nadal będzie oddziaływał na pozostałe. Statyczność można anulować dwukrotnie klikając na wybrany wierzchołek.
  • - dodaje jeden wierzchołek do już istniejąego grafu, jeśli użytkownik dodał wierzchołek, a w obrębie pola (zaznaczonego kolorem czerownym) znajdują się inne wierzchołki to zostaną połaączone dokładnie jedną krawędzią z tym nowo dodanym.
  • - Dodaje jedną krwędź, która połączy dwa wybrane wcześniej wierzchołki.
  • - Usuwa wybrany wierzchołek lub krawędź, w przypadku gdy usuwany jest wierzchołek, graf pozbawiony zostaje, również krawędzi do niego incydentnych.

Narzędzie "Repezentacja" w opcji "Graf" wygeneruje listę sąsiedztwa izomorficznego grafu prostego. Na dolnym pasku informacji znajduje się opcja "Przywróć bezwładność wierzchołków", której kliknięcie spowoduje, że wszystkie wierzchołki przestaną być statyczne.

Edytor udostępnia również możliwość przedstwienia efektów pracy niektórych algorytmów grafowych.

  1. Algorytm znajdowania najkrótszej ścieżki - znajduje ścieżkę o najmniejszej całkowitej wadze, wymagana jest selekcja dwóch różnych wierzchołków; droga zostanie wyróżniona kolorem zielonym.
  2. Algorytm znajdowania lasu spinającego - znajduje las spinający grafu; zostanie wyróżniony kolorem zielonym.
  3. Algorytm kolorowania wierzchołków grafu - koloruje wierzchołki, gdzie żadne dwa sąsiednie nie będą miały tego samego koloru; kolory będą losowane przy uruchomieniu procedury.
  4. Algorytm badania czy graf jest dwudzielny - najpierw sprawdza czy graf jest dwudzielny, jeśli tak to wypisuje "Tak" na pasku informacji, w przeciwnym razie wyświetla wartość "Nie".
  5. Algorytm badania spójności grafu - każdą składową grafu oznacza innym kolorem .