Jean Baptiste Joseph Fourier (ur. 21 marca 1768 w Auxerre, zm. 16 maja 1830 r. w
Paryżu)
-
był
francuskim matematykiem i fizykiem. Twórcą teorii szeregów Fouriera i
transformacji
Fouriera. Uczony
swoje szeregi użył pisząc pracę z teorii przewodzenia ciepła, którą następnie opublikował w
swej
pracy Théorie analytique de la chaleur, Paris, 1822.
W czasie wyprawy Napoleona do Egiptu był
sekretarzem Instytutu Eqipskiego w Kairze, również komisarzem francuskim przy rządzie
egipskim i
szefem sądownictwa. Mieszkając już w Grenoble sprawował funkcję m.in. prefektra departamentu
Izery.
Na jego cześć uniwersytet w Grenoble, nazwano L’université
Joseph-Fourier. Jego nazwisko
znalazło
się na liście 72 nazwisk na wieży Eiffla.
Teoria
Szereg Fouriera
Na świecie wiekszość generowanych dźwięków ma charakter bardziej złożony niż drgania
harmoniczne,
jakimi są sinusoida i cosinusoida. Istnieje jednak pewna technika zwana analizą harmoniczną lub
analizą Fouriera, która pozwala drgania okresowe o dowolnym kształcie przedstatić jako sumę
drgań harmonicznych. Technika ta polega na przedstawieniu funkcji czasu f(t) jako sumy
nieskończonego szeregu trygonometrycznego, którego wyrazy są funkcjami najczęściej sinus
(rzadziej cosinus). Jeżeli funkcja f(t) zmienia się okresowo z okresem T, to pierwszy wyraz
szeregu ma częstotliwość ω = 2π/T, zwaną częstotliwością podstawową. Kolejno powstają
częstotliwości harmoniczne będące całkowitymi wielokrotnościami częstotliwości podstawowej,
czyli 2ω, 3ω, 4ω, 5ω (...). Ważne jest to, że żadne z tych drgań nie może mieć częstotliwości
mniejszej od ω (częstotliwości podstawowej) ani częstotliwości nie będącej całkowitą
wielokrotnością ω. Poniżej przedstawiona jest ilustracja rozkładu drgania złożonego na składowe
Fouriera:
Przechodząc stricte do Szeregu Fouriera przyjmuje on postać:
Gdzie współczynniki a0, an i bn noszą nazwę współczynników
Fouriera:
Widać zatem, że potrafiąc wyliczyć współczynniki Fouriera, jesteśmy w stanie obliczyć rozkład
określonego drgania w Szereg Fouriera.
Analiza harmoniczna
Codziennie
dookoła nas co milisekundy pojawiają różnorakie dźwięki. Jedne z nich są proste np. odgłos
budzika,
inne natomiast są bardziej złożone jak np. muzyka w radiu. Niesamowite jest to, że każdy z tych
dźwięków
jesteśmy w stanie rozłożyć na czynniki pierwsze. Można to niejako porównać do próby rozłożenia
wielomianu na pojedyncze jednomiany. Analiza harmoniczna działa niemalże identycznie. Polega
ona
przedstawieniu funkcji ciągłej (każdy dźwięk można traktować jako funkcję ciągłą) jako sumy
odpowiednio dobranych funkcji sinusoidalych. Do synonimów tego terminu możemy również zaliczyć
analizę (częstotliwością, widmową, fourierowską).
Definicja bardziej matematyczna
Problemowi, czy Szereg Fouriera funkcji okresowej o okresie 2π, całkowalnej w przedziale [0,
2π], jest zbieżny do tej funkcji, można więc nadać następującą interpretację fizyczną: czy ruch
okresowy określony wzorem y = f(x), gdzie x ∈ [0, 2π] oznacza czas i f(x) = f(x+2π), daje się
rozłozyć na ruchy harmoniczne proste y = ancos nx + bnsin nx, n = 1, 2,
..., o okresach 2π/n, n = 1, 2, ...
Rozkład taki nazywamy analizą harmoniczną. Jeśli rozkład istnieje, to linia falowa y = f(x)
jest rozkładalna na fale sinusoidalne
o dłg. 2π/n, n = 1,
2, ...
Zastosowania w muzyce
Dzięki analizie widma dźwięku istnieje wtyczka vst, która nosi nazwę spectrum (wykres widmowy
dźwięku). Jest to jedna z
najważniejszych wtyczek używanych w produkcji muzyki elektronicznej. Zbudowana jest na wykresie
częstotliwości (najczęściej pod postacią funkcji logarytmicznej) do natężenia dźwięku podanego w
decybelach (dB). Pozwala ona nam zobaczyć
widmo podzielone na sekcje bas, mids i highs (podane w Hz).
Właściwie w 99% przypadków używana w
aspekcie miksu i masteringu utworu. Spektrum danego dźwięku to nic innego
jak szereg fal sinusoidalnych zachowujących przykazania Szeregu Fouriera. Ponieżej przedstawiona
jest wtyczka vst spektrum dźwięku:
Również z widmem dźwięku spotkamy się w korektorach graficznych (equalizatorach), które służą do
podbijania/ucinania wybranych, przez nas częstotliwości z wykresu częstotliwości.
Wykresy spectrum dźwięku i equalizatory pomogą nam zrozumieć jak dokładnie działa analiza
harmoniczna.
Poniżej przedstawiony jest jeden z najpopularniejszych equalizatorów masteringowych:
Z obserwacji widma, często jest łatwiej sobie uzmysłowić jak dany rozkład wygląda. Jest nam o
wiele łatwiej dostrzec nieporządane częstotliwości, a następnie je wyciąść.
Synteza harmoniczna
Warto też przyjrzeć się procesowi odwrotnemu, czyli składaniu dźwięku z fal sinusoidalnych,
zwanego też syntezą harmoniczną. Sinus nie bez powodu jest okrzyknięty falą wyjątkową. Bowiem to
na jego bazie zbudowane są wszystkie dźwięki jakie słychymy. Niesamowite jest to, że to właśnie
z
fal sinusoidalnych jesteśmy w stanie otrzymać falę np. square, która jest tak niepodobna do
sinusa.
Poniżej przedstawona jest ilustracja graficzna tworzenia drgania piłokształtnego, jako sumy
wyrazów Szeregu Fouriera:
Powyższy przykład to najprostszy sposób wytłumaczenia syntezy harmonicznej. Funkcja czasu f(t)
to nic innego jak uniwersalny zapis Szeregu Fouriera. Sin(t) to nasza główna składowa fala
sinusoidalna, do której zaczynamy dodawać kolejne fale sinus o większej częstotliwości i
zmiejsznej amplitudzie. Prowadząc ten szereg wystarczająco długo jesteśmy w stanie utworzyć
właśnie falę piłokształtną.
Syntezatory
W produkcji muzyki ciężko jest się nie spotkać z syntezatorami, którymi generujemy dźwięk na
podstawie przebiegu fali (syntezatory wavetable), oraz wczytanych przez nas próbek dźwiękowych
(sampli). Działanie syntezatora też niejako można podpisać pod Szereg Fouriera, ponieważ
większość z nich wykorzystuje algorytmy syntezy harmonicznej do produkcji określonego przez nas
dźwięku. Poniżej zamieszczony jest screen jednego z najpopularniejszych syntezatorów wavetable
(spire):
Muzyczny dowód szeregu Fouriera
Dowód
Według teorii Fouriera, w skutek rozłożenia funkcji sign(x) na pojedyncze harmoniczne,
po
wyodrębnieniu
jednej z nich, powinniśmy otrzymać falę sinus. Następnie generując fale sinus o tej
samej
częstotliwości co harmoniczna powinniśmy zauważyć, że obie fale są niemalże identyczne.
Aby to
udowodnić synteratorem wavetable generujemy funkcję okresową sign(x), której wzór i
wykres
prezentują się tak:
Poniżej na sliderze przedstawione jest spektrum częstotliwości fali sign(x) w dwóch
ujęciach.
Wyrazie w oczy rzuca się jeden ton składowy o częstotliwości 132Hz, oraz jego
harmoniczne
będące szeregiem Fouriera:
Aby udowodnić tę teorię, korzystając z equalizatorów (filtrów dolno i
górnoprzepustowych)
odflitruje tylko jedną harmoniczną z fali sign(x). Poniżej przedstawione są dwa screeny
z
filtrów equalizacyjnych i jeden wykres widma dźwięku oraz jego odsłuch:
Wykonując ten zabieg nie otrzymaliśmy nic innego jak falę sinus o częstotliwości 395 Hz
i
natężeniu ok. 33 dB. Zakończeniem dowodu będzie wygenerowanie fali sinus o tej samej
częstotliwości i natężeniu oraz porównanie graficzne i słuchowe. Poniżej znajdują się
screeny
z
syntezatora, wykresy spectrum oraz odsłuch wygenerowanej fali sinus:
Zakończeniem dowodu jest stwierdzienie, że obie fale (czysty sinus i wyodrębniony z
harmonicznych) są niemalże identyczne. Taki dowód możemy przeprowadzić na każdym
dźwięku jednak z tymi bardziej
złożonymi
jak
np. biały szum będzie to nie lada wyzwanie ze względu na stopień trudności
wyodrębnienia
jednej z
nieskończonych harmonincznych.