Założenie: Generator indukcyjny z kondensatorami połączonymi równolegle pracujący bez obciążenia.
Po samowzbudzeniu maszyny następuje przejście do stanu ustalonego (od miejsca przecięcia linii napięcia kondensatora i krzywej magnesowania jak na rysunku poniżej).
Przed osiągnięciem stanu ustalonego musi nastąpić samowzbudzenie maszyny.
Po tym jak do maszyny zostanie dostarczony prąd pojemnościowy a warunki samowzbudzenia są spełnione, prędkość obrotowa rośnie, napięcie na zaciskach wzrasta i ustala się na pewnej wartości zależnej od parametrów maszyny,
jej prędkości obrotowej i pojemności kondensatorów.
Jeżeli w obwodzie magnetycznym istnieje magnetyzm szczątkowy pozostały po poprzedniej pracy, to przy napędzanym wirniku indukuje się napięcie szczątkowe Erem .
Gdyby nie było napięcia szczątkowego proces wzbudzenia nie mógłby nastąpić.
Na rysunku powyżej można zauważyć punkt przecięcia dwóch krzywych (magnesowania i napięcia na kondensatorach). Punkt ten określa wartość napięcia wyjściowego. Proces samowzbudzenia trwa do chwili, aż ten punkt zostanie osiągnięty.
Prostą z rysunku można opisać zależnością:
Z powyższej zależności możemy wnioskować, że zmieniając pojemność możemy wpływać na zmianę punktu przecięcia krzywych a co za tym idzie regulować wartość napięcia wyjściowego Uw.
Zmniejszając pojemność kondensatorów wartość napięcia wyjściowego także się zmniejszy. Należy pamiętać, że proces samowzbudzania odbywa się na maszynie nieobciążonej.
Po procesie samowzbudzenie podłączone zostaje obciążenie. Jeżeli obciążenie ma charakter czysto rezystancyjny, napięcie na zaciskach się zmniejszy. Powyżej pewnego obciążenia napięcie w maszynie spada stopniowo do zera, jako że zmniejsza się energia z kondensatorów potrzebna do magnesowania. Punkt przecięcia na krzywej magnesowania, od którego zależy wartość napięcia Uw będzie również stopniowo spadał do zera. Napięcie i częstotliwość będą spadać przy zwiększaniu obciążenia. Zmieniając pojemność kondensatorów możemy utrzymać stałe napięcie pod obciążeniem, częstotliwość jednak przy stałej prędkości pod obciążeniem będzie się zmieniać.