Poczta przez Webmail

Poczta przez Webmail – to dostęp do skrzynki pocztowej za pomocą przeglądarki internetowej (zalecaną przez CRI AGH jest Mozilla Firefox). 

Adres strony służącej do logowania https://poczta.agh.edu.pl/ 

Aby bardziej efektywnie korzystać ze skrzynki pocztowej można ja dostosować do własnych potrzeb. Można to zrobić zmieniając domyślne ustawienia oraz definiując filtry (reguły).  

Zmiana wyglądu poczty 

Poczta przez Webmail może zostać dostosowana do preferencji użytkownika, aby korzystanie z niej stało się przyjemniejsze. Jedną z opcji jest zmiana wyglądu interfejsu, tzw. „skórki”. Można to zrobić w bardzo łatwy sposób. 

Na ekranie ustawień poczty należy odnaleźć przycisk „Preferencje” [1], następnie otworzyć zakładkę „Interfejs użytkownika” [2]. Na chwilę obecną dostępne są 3 różne skórki interfejsu. Po wybraniu dowolnej skórki z listy [3] należy zapisać ustawienia [4].  

Uwaga: Wygląd interfejsu zmieni się dopiero po zapisaniu zmian! 

Dostosowanie tożsamości i dodanie podpisu 

Aby odbiorcy wiadomości mogli z łatwością rozpoznać nadawcę, warto dostosować swoją tożsamość oraz podpis, który będzie widoczny na dole wysłanych wiadomości. 

Na ekranie ustawień należy kliknąć przycisk „Tożsamości” [1], a następnie wybrać z listy istniejącą już tożsamość [2] lub utworzyć nową [3]. W widocznym okienku [4] należy uzupełnić swoje dane. W rubryce „Nazwa wyświetlana” należy wpisać nazwę, która będzie wyświetlana odbiorcom wiadomości. Zalecamy wpisanie tam własnego imienia oraz nazwiska. Jako „E-mail” należy wpisać swój adres e-mail bądź alias. Resztę rubryk można dostosować w miarę potrzeb – nie są one obowiązkowe. Następnie należy zapisać [5] ustawienia przed kolejnym krokiem. 

Kolejnym krokiem dostosowania tożsamości jest dodanie podpisu. 

Pozostając na ekranie, na którym właśnie utworzyliśmy swoją tożsamość, należy zmienić zakładkę na „Podpis” [1]. W widocznym okienku [2] należy wpisać swój podpis. Zalecamy wpisanie w nim swojego imienia i nazwiska oraz innych danych kontaktowych, które mają być widoczne w podpisie. Zapisać gotowy podpis przyciskiem „Zapisz” [3]. 

Autoresponder 

Filtr ten stosowany jest m.in. podczas przebywania na urlopie. Aby ustawić Autoresponder, czyli automatyczną odpowiedź na wszystkie przychodzące wiadomości, należy otworzyć ekran ustawień [1], następnie wybrać Filtry [2] oraz kliknąć ikonkę dodania nowego filtra [3]. Jako nazwę filtra [4] zalecamy wpisać „Autoresponder”. W rubryce „W stosunku do przychodzącej poczty należy wybrać opcję „wszystkich” [5], a w sekcji „… wykonaj następujące czynności” wybrać z rozwijanej listy opcję „Odpowiedź wiadomością o treści” [6]. W widocznych pustych polach należy uzupełnić temat oraz treść wiadomości. Po uzupełnieniu pól, należy zapisać ustawienia filtra [7]. 

Uwaga: 
 
W polu „Moje adresy e-mail” należy wpisać zarówno adres podstawowy jak i posiadany alias, tj. imie.nazwisko@agh.edu.pl. 
﷟HYPERLINK „mailto:nazwisko@agh.edu.pl”Pole „Częstotliwość wysyłania wiadomości” decyduje o tym, jak często autoresponder będzie odpowiadał na kolejne wiadomości przychodzące z tego samego adresu – np. wpisanie tam „1” spowoduje, że odpowiedź będzie wysyłana tylko na pierwszy mail od każdego nadawcy w danym dniu. 

Filtr antyspamowy 

Domyślnie każdy użytkownik ma ustawiony filtr kierujący wybrane e-maile do folderu Spam. Zalecamy zachowanie tego filtru w niezmienionej formie. 

Zmiana hasła 

Aby zmienić hasło, należy otworzyć ekran ustawień poczty, następnie kliknąć w zakładkę „Hasło” [1]. W widocznym okienku [2] należy wpisać aktualne hasło oraz nowe hasło, a następnie jeszcze raz wpisać nowe hasło. Upewnij się, że klawisz CapsLock nie jest włączony! Po wypełnieniu wszystkich rubryk, należy zapisać nowe hasło przyciskiem „Zapisz” [3]. 

Uwaga: Zmiana hasła jest możliwa wyłącznie poprzez przeglądarkę (Webmail)! Nie można zrobić tego poprzez program pocztowy (np. Mozilla Thunderbird). 

Wysłanie wiadomości bezpośrednio do podfolderu  

Aby automatycznie porządkować skrzynkę pocztową, istnieje możliwość kierowania przychodzących wiadomości bezpośrednio do poszczególnych folderów w zależności od ustalonych kryteriów, np. możemy kierować wiadomości od konkretnych odbiorców do wybranego przez nas folderu. Można to zrobić za pomocą filtrów. 

Aby ustawić filtr kierujący wiadomości do folderu, należy otworzyć ekran ustawień, a następnie kliknąć w zakładkę „Filtry” [1], po czym nacisnąć przycisk „Dodaj filtr” [2]. W otwierającym się okienku należy wprowadzić nazwę filtru [3]. Zalecamy wpisanie nazwy, która jest powiązana z funkcją filtru, aby z łatwością można było ją rozpoznać. Następnie należy ustalić kryteria [4], aby zdefiniować, które wiadomości mają zostać przydzielone do wybranego przez nas folderu. W następnej kolejności wybieramy z rozwijanej listy opcję „Przenieść wiadomość do” po czym wybieramy folder, do którego wiadomości mają być wysyłane [5]. Po zakończeniu definiowania filtru, należy go zapisać [6]. 

Tworzenie szablonów odpowiedzi 

Szablony odpowiedzi są łatwym sposobem na zaoszczędzenie czasu, gdy często wysyłamy podobne lub identyczne wiadomości np. podziękowanie za odpowiedź. 

W ekranie ustawień należy wybrać zakładkę „Odpowiedzi” [1], a następnie „Dodaj odpowiedź” [2]. W otwierającym się okienku należy nadać nazwę naszej odpowiedzi [3]. Zalecamy wybranie nazwy, dzięki której uda się z łatwością rozpoznać wiadomość. Następnie należy wpisać treść odpowiedzi [4] oraz zapisać [5]. 

Gotowy szablon można wkleić do dowolnej wiadomości poprzez kliknięcie w przycisk „Wstaw odpowiedź” [1], a następnie wybranie zapisanej wiadomości z listy [2]. 

Możliwość komentowania została wyłączona.