Stanowisko uczestników
XI Ogólnopolskiej Konferencji Nauczania Matematyki
w Uczelniach Technicznych
Brenna, 22-24 kwietnia 2004
- Kandydaci na studia techniczne powinni znać treści obejmujące zakres wymagań na poziomie rozszerzonym egzaminu maturalnego. Można ewentualnie pominąć rachunek prawdopodobieństwa oraz wprowadzenie do rachunku różniczkowego (z wyjątkiem ciągu i jego granicy). Wskazana byłaby natomiast znajomość elementów krzywych stożkowych.
Znacznie ważniejsze od spisu treści są umiejętności posługiwania się poznanymi pojęciami i rozumowania dedukcyjnego.
- Egzamin z matematyki powinien być obowiązkowy na poziomie podstawowym dla wszystkich zdających egzamin maturalny. W obecnym bowiem czasie społeczeństwo staje się coraz bardziej uzależnione od analizy informacji, w czym wydatnie pomaga znajomość matematyki. Także korzystanie z technik informacyjnych i informatycznych oparte jest na wiedzy matematycznej.
- Nie zgadzamy się z całkowitym odstąpieniem od możliwości przeprowadzania egzaminu wstępnego z matematyki na uczelnie.
- Uważamy, że przeprowadzenie egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym w jednym dniu jest zbyt dużym stresem dla abiturienta.
- Standardy nauczania matematyki na kierunkach technicznych, które są weryfikowane przez Państwową Komisję Akredytacyjną, powinny być konsultowane z matematykami, dopasowane do liczby przewidzianych godzin oraz do poziomu wiedzy matematycznej prezentowanej przez absolwentów szkoły średniej. Na wielu kierunkach, np. energetyce, nie są one możliwe do zrealizowania.