Game of Life

Game of Life, to tzw. automat komórkowy. Jest to "bezosobowa" gra, ponieważ po wprowadzeniu przez użytkownika początkowego układy, na podstawie wcześniej określonych zasad sama się rozwija i ewoluuje.

Zasady

Gra rozgrywa się na 2-wymiarowej płaszczyźnie podzielonej na kwadratowe komórki. Każda komórka posiada jeden z 2 stanów: jest żywa lub martwa. Każda komórka wchodzi w interakcję ze swoimi 8 sąsiadami, czyli otaczającymi ją komórkami. Podczas każdej jednostki czasu, dla każdej komórki sprawdzane są poniższe zasady:

  1. Każda żywa komórka z mniej niż 2 żywymi sąsiadami umiera.
  2. Każda żywa komórka z dokładnie 2 lub 3 sąsiadami pozostaje żywa.
  3. Każda żywa komórka z więcej niż 3 żywymi sąsiadami umiera.
  4. Każda martwa komórka dokładnie 3 żywymi sąsiadami staje się żywa.

Przykład:
Czerwony-komórki które w następnej jednostce czasu staną się martwe
Zielony-komórki które w następnej jednostce czasu staną się żywe
Żółty-komórki które w następnej jednostce czasu pozostaną żywe

Still lifes Oscilators Spaceships

Przykładowy wzorce

W grze pojawia się wiele różnych wzorców, sklasyfikowanych ze względu na ich zachowanie:

Wypróbuj własne wzorce !

Zastosowanie

Samo w sobie Game of Life nie ma wiekszego zastosowania, lecz jest przykładem tego, że pozornie proste zasady mogą prowadzić do powstawania zaskakujących wzorców i złożonych struktur.

Ciekawostki matematyczne Johna Conwaya © Bartłomiej Starosta