Edukacja XXI wieku czyli o (nowych) technologiach w procesach kształcenia

15 grudnia miałam przyjemność wraz z Marią Stojkow moderować dyskusję pt. „Edukacja XXI wieku czyli o (nowych) technologiach w procesach kształcenia”. Przeprowadzonej w ramach projektu SoTechLab (Laboratorium społeczno-technologiczne) Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią WH AGH.

Ostatnie lata i epidemia Covid-19 przyczyniły się do przyspieszenia zmian w wielu obszarach życia społecznego. Zmiany zachodzą również w edukacji szkolnej i pozaszkolnej, które dziś coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie. Argumentów za wykorzystywaniem technologii w edukacji jest wiele. Rozwiązania technologiczne i informatyczne czynią naukę przyjemniejszą i ciekawszą. Rynek pracy oczekuje od osób pracujących umiejętności i kompetencji cyfrowych, a od szkół i uniwersytetów wspierania rozwoju tych kompetencji. Umiejętności pozyskiwania i weryfikowania informacji są właściwie jednymi z kluczowych kapitałów życiowych w erze przeładowania informacyjnego, a zwłaszcza w czasie powszechnych już wojen cyfrowych.
Technologie w edukacji mają niebagatelne znaczenie w procesach (re)produkowania nierówności społecznych. Dzięki wirtualnym platformom, upowszechnieniu komunikacji online i popularyzacji technologii streamingowych edukacja staje się bardziej dostępna dla ludzi dotychczas społecznie wykluczonych z różnych tradycyjnych systemów kształcenia. Równocześnie w dyskusji na temat technologizacji edukacji pojawiają się stanowcze głosy przestrzegające przed negatywnymi konsekwencjami (nad)używania technologii, w tym np. rozluźnieniem relacji pomiędzy osobami uczącymi się i nauczającymi.
Te wyzwania i możliwości związane z obecnością technologii w edukacji będą tematem naszego spotkania i dyskusji. Wraz z naszymi gośćmi i gościniami będziemy rozmawiać m.in. o:
• różnych formach nowoczesnych rozwiązań technologicznych w edukacji i potencjale nowoczesnych rozwiązań technologicznych w procesach kształcenia, w tym o wykorzystaniu w edukacji technologii immersyjnych, dotykowych, audiowizualnych itp.;
• znaczeniu platform edukacyjnych w procesach kształcenia oraz możliwości otwartych zasobów w zwiększaniu dostępu do wiedzy;
• nierównościach i technologizacji edukacji oraz o problemach z wykluczeniem cyfrowym oraz technologicznym.

Goście/gościnie:
Bartek Rycharski, CourseMakers
Marta Stąporek, CEL AGH
Marcin Zwierżdżyński, KSSiT WH AGH
Marcin Wolski, Stowarzyszenie Edukacja 3.0

Zachęcam do zapoznania się z nagraniem video spotkania, a także krótkim tekstem, podsumowującym dyskusję

Opublikowano w Inne