Podstawowe wiadomości o logicznej strukturze komputerów, systemach operacyjnych i sieciach komputerowych. Wprowadzenie do zagadnień algorytmicznej budowy programów komputero-wych. Zapoznanie z podstawami programowania przy użyciu pseudokodu. Schematy blokowe programów. Przykłady prostych programów.
WYKŁAD:
15 godz.
- Wiadomości wstępne z zakresu logicznej struktury komputerów, systemów operacyjnych i sieci komputerowych. Podstawy systemu UNIX. Reprezentacja danych w maszynie cyfrowej, kody U1 i U2. - Zasady budowy algorytmów: Pojęcia: algorytmu, programu, danych (wejścia), wyników (wyjścia), zmiennych. Zasady informatycznego opisu rozwiązywania zadania. Algorytmiczna budowa programów komputerowych. Konwencje notacyjne. Instrukcje z wyborem. Zasady działania algorytmów iteracyjnych - pętle. Rekurencja. Przykłady algorytmów. - Podstawy programowania z wykorzystaniem pseudokodu: Ogólne zasady programowania. Zasady programowania strukturalnego. Typy zmiennych i stałych. Nazewnictwo stałych i zmiennych. Zmienne tablicowe i ich indeksowanie. Zasada budowy programów iteracyjnych. Schematy blokowe programów. Przykłady prostych programów.
ĆWICZENIA LABORATORYJNE:
15 godz.
Zapoznanie się z systemami operacyjnymi dostępnymi w laboratorium komputerowym. Zapoznanie się z systemem operacyjnym UNIX, podstawowe komendy systemu UNIX. Zapoznanie się z edytorami tekstu w systemie UNIX. Zapoznanie się z procesorem tekstu LaTeX.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
15 godz.
Opracowanie algorytmów rozwiązywania prostych zadań z zakresu podstawowych wiadomości z zakresu matematyki i fizyki. Zapis opracowanych algorytmów w formie pseudokodu.
AUTORZY OPRACOWANIA: Dr hab. inż. Jan Kusiak, prof. AGH
DOSTĘPNE PODRĘCZNIKI:
01. Harel D., Rzecz o istocie informatyki, WNT, 1992. 02. Wirth N., Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, 1989. 03. Dostępne podręczniki z zakresu algorytmiki i systemów operacyjnych.