Take me down - analiza harmoniczna

Wstępne informacje

Każdy z nas lubi słuchać muzykę, jednak nie każdy wie jak ona powstaje. Na potrzeby konkursu "Zobaczyć matematykę 2020" przygotowałem utwór "Take me down", który jest mojego autorstwa. Na podstawie niego dokonamy pobieżnej analizy harmonicznej najważniejszych ścieżek w utworze. Poniżej możliwość odsłuchu, oraz wykres spektrum dźwięku ze ścieżki Master, czyli najważniejszego miejsca
w mikserze, ponieważ to do kanału Master są kierowane wszystkie ścieżki miksera w projekcie. Czytając wykresy widma dźwięku warto zwrócić uwagę na wycięte częstotliwości w celu zrobienia miejsca dla basu. Wtedy mamy pewność, że gra czysto i klarownie:

sinus

W procenie miksu dąży się do tego aby natężenie basu było mniej więcej na tym samym poziomie co natężenie hights'ów. Na powyższym skrinie widać, że amplitudy między nimi są bardzo małe. Na początku warto zaznajomić się w groovem w utworze. Poniżej można odsłuchać same dźwięki perkusyjne wraz
z drobnymi urozmaiceniami:

sinus

Ciekawostka: produceńci muzyczni stosują pewnien zabieg, który polega na poszerzaniu obrazu stereo tzn. abyśmy mieli wrażenie, że dźwięk nas otacza (jest szerszy). Obraz stereo wziął się z tego, że zazwyczaj muzyki słuchamy z dwóch głośników, z czego troszeczkę co innego gra w lewym, a co innego w prawym kanale. Umiejętne ustawienie panoramy sampli, pozwala poszerzyć dźwięk. Kiedy natomiast
w obu głośnikach leci to samo, mamy wtedy doczynienia z obrazem monofonicznym. Poniżej przedstawiony jest screen z wtyczki masteringowej, która pokazuje szerokość stereo:

sinus

Czas na zapoznanie się ze ścieżką basową. Ciekawostka: bas, szczególnie subbas najlepiej trzymać
w mono, wtedy ma większą moc. Poniżej wykres widma dźwiękowego dwóch basów (subbasu i midbasu) oraz ich odsłuch:

sinus

W większości utworów istotną rolę odgrywa melodia. Główny lead w tym projekcie składa się z 12 różnych fal połączonych ze sobą metodą layeringu. Poniżej wykres spectrum wszystkich fal razem, oraz ich odsłuch:

sinus

Produkując swoje utwory staram się tworzyć unikatowe brzmienia, które będą mogły wyróżnić mnie na tle innych producentów muzycznych. Taką ścieżką są poniższe chordsy, które idelanie wypełniają wolną przestrzeń miedzy melodią:

sinus

Ciekawostka: aby moje chordsy miały unikatowy charakter, założyłem na ich ścieżkę emulator płyt vinylowych z lat 80, dzięki czemu słyszymy efekt rozstrojenia. Dźwięk sam w sobie idelany nie jest, jednak razem w całym utworze pasuje idelanie. Poniżej przedstawiony jest emulator vinylowy z kanału chordsów, gdzie suwakiem "warp deph" możemy ustawić zakres rozstrojenia dźwięku:

sinus

Podsumowanie

Analizując już nie harmoniczne, a wszystkie informacje zawarte na stronie śmiało można stwierdzić, że na analizie harmonicznej bazuje cała współczesna muzyka. Powywższa analiza utworu miałaby być niejako przykładem z czego składa się utwór, jak wygląda wykres spectrum tych ścieżek. Codzinnie tak naprawdę tej muzyki słuchamy, a pewnie bardzo rzadko przychodzi nam pytanie: jak to zostało zrobione?