PODSTAWY NEGOCJACJI I ZARZĄDZANIA - WYKŁAD 2.
PYTANIE O INTENCJE I KONSTRUKTYWNE REAGOWANIE W TRUDNYCH SYTUACJACH
Trudne sytuacje
- Odmowa
- Krytyka
- Atak personalny
- Szantaż
- Rozkaz/polecenie wykonania czegoś, czego nie chcemy zrobić
Destruktywne zachowania
- Odpłacanie pięknym za nadobne
- Kontratak
- Pouczanie i krytyka
- Atak personalny
- Obrona i zaprzeczanie
- Załamanie się
- Unikanie kontaktu
- ...
Konstruktywne zachowania
- W reakcji na coś niemiłego, nieprzyjemnego, krytykę, atak personalny itp., jeśli jest za co, podziękuj za opinię, szczerość, krytykę, chęć spotkania, chęć poświęcenia czasu itp.
- Można też docenić starania się drugiej strony, pomijając te nieudolne fragmenty.
- Podziękowanie daje czas, żeby ochłonęły emocje, zdenerwowanie, żeby pozwolić sobie na inteligentną reakcję a nie spontaniczną pod wpływem osobowości.
- Przekaż informację zwrotną i wyraź swoje ubolewanie nad zaistniałą sytuacją i spróbuj wyjaśnić dojść do przyczyn prezentowanej przez stronę opinii, wskazując chęć poprawy sytuacji lub zdania.
- Możesz wyrazić też swoją niezgodę z taką opinią na dany temat, wskazując na to, że nie chcesz się kłócić i zapytać, czy druga strona chciałaby poznać, twoje zdanie na ten temat. Jeśli powie, że tak powiedz swoje zdanie. Jeśli powie, że nie, powiedz, że Ci przykro, że nie jest w stanie wysłuchać twojego zdania na ten temat.
- Możesz też reagować asertywnie.
- Możesz też spróbować obrócić sytuację w żart.
- Traktuj krytykę drugiej strony jako jego opinię, ale nie bierz jej do siebie. Skonfrontuj ją ze swoim zdaniem i oceną sytuacji.
- Zachowuj się jak lekarz, wylecz chorobę współrozmówcy lub sytuacji, a nie poddawaj się jej.
- Zbadaj intencje, motywy, powody stojące za niekorzystną lub niemiłą sytuacją, zdaniem lub opinią.
- Zadaj trudne pytania próbujące wyjaśnić sytuację, zdanie lub opinię i zamilknij - niech druga strona zmierzy się z ciszą.
Ćwiczenia
- Reagowanie na odmowę
- Reagowanie na krytykę lub atak personalny
- Reagowanie na szantaż
- Reagowanie na rozkaz lub polecenie