Ćw.lab.1: Wprowadzenie do programowania - w oparciu o język Matlab

1.1. Środowisko (IDE) pakietu Matlab oraz uzyskiwanie objaśnień (HELP)

Jeśli chcesz działać w domu to darmowy Freemat 3.6 możesz pobrać TUTAJ

W takich ramkach z zielonym tłem umieszczane będą OBJAŚNIENIA.

Co to jest Matlab - napisano w podrozdziale 8.1 podręcznika [1] oraz w skrócie TUTAJ

Interaktywne środowisko programowania Matlaba
(t.zw. IDE - od ang.:Interactive Development Environment)
składa się z kilku okien.

Programy będziemy pisać w oknie edytora, ale najpierw zaczniemy działać w trybie bezpośrednim testując polecenia (komendy, instrukcje) w OKNIE KOMEND (ang.: Command Window). Będą one wykonywane natychmiast po naciśnięciu klawisza ENTER.

Inne okna można na razie pozamykać, a jeśli zechcemy je przywrócić to skorzystamy z menu: Desktop-Desktop_Layout-Default

Objaśnienia można wyszukiwać z menu głównego HELP. Można też szybciej, przez wpisanie słowa "help", a po nim nazwy funkcji lub określenia grupy funkcji czy innych elementów Matlaba np.:

help lang - pomoc dotycząca elementów języka,
help ops - pomoc dotycząca operatorów,
help elfun - pomoc dotycząca funkcji elementarnych,
help iofun - pomoc dotycząca funkcji wejścia-wyjścia,
Klawisz "strzałka w górę" przywołuje poprzednio wpisane polecenia i można je wykonywać ponownie a także zmieniać.

Okno komend czyści komenda clc.

Zad.1: Korzystanie z HELP. Czyszczenie Okna Komend

Znajdź (jak wyżej) objaśnienia dotyczące operatorów Matlaba, następnie wyczyść okno komendą clc
i znajdź objaśnienia funkcji sinus (w jakich jednostkach ma być jej argument?),


1.2. Matlab. Działania w oknie komend. Wyrażenia i instrukcje przypisania

Wpisywanie poleceń Matlaba

Pojedyncze linie poleceń mogą być wykonywane w oknie komend gdy jest tam znak gotowości: [>>].
( We FreeMat znakiem gotowości jest: [-->]).
W jednej linii programu lub okna komend można wpisać jedno lub kilka poleceń oddzielanych przecinkami lub średnikami (patrz [1] str. 175).
Średnik zapobiega wyświetleniu wyniku działania polecenia (co nie dotyczy poleceń typu "wyświetl...")
Polecenia dłuższe niż linia można rozmieścić w kilku liniach, sygnalizując dalszy ciąg trzema kropkami na końcu linii.

Najprostszymi poleceniami są:

  • WYRAŻENIE arytmetyczne,
    - Matlab wyznaczy jego wartość i wyświetli (jeśli po wyrażeniu nie umieścimy średnika). Wyrażeniem jest także zmienna lub wywołanie funkcji.

  • instrukcja przypisania ZMIENNEJ wartości WYRAŻENIA, która ma postać:
    ZMIENNA = WYRAŻENIE,
    - rozkazuje ona komputerowi wyznaczyć wartość WYRAŻENIA i przesłać ją do obszaru pamięci przypisanego ZMIENNEJ.
    Zauważ, że zawsze ZMIENNA zapisana jest po lewej stronie a WYRAŻENIE po prawej, nie odwrotnie!

Gdy nie wstawimy wyniku wyrażenia do żadnej zmiennej wówczas MATLAB tworzy zmienną „ans” (od angielskiego "answer" = odpowiedź).

Matlab rozróżnia małe i duże litery. Słowa kluczowe i nazwy funkcji Matlaba trzeba wpisywać małymi.

Dalsze objaśnienia dotyczące stałych, zmiennych, działań arytmetycznych i funkcji masz w podrozdziałach 8.2 i 8.3 podręcznika [1] oraz TUTAJ

Zad.2: Obliczenia kalkulatorowe

a) Wpisz w oknie komend (po każdej linii ENTER):
     2+3
     w=sqrt(9);
     w
     w=w+1

b) Sprawdź czy sinus kąta 30 stopni jest równy 0,5 i przypisz tą wartość funkcji zmiennej.

c) Oblicz: 7,7310. Co oznacza zapis z literą "d" lub "e" ?

d) W domu: przetestuj poprawność obliczeń wybranych wyrażeń
z zadania Z75 na stronie 186 podręcznika [1].

Musisz umieć odpowiedzieć na pytania:
 - co to jest ans ?
 - co to jest sqrt(..) ?
 - jaka jest rola średnika [;] ?
 - jak działa polecenie w=w+1 ?
 - w jakich jednostkach mają być kąty 
   dla funkcji trygonometrycznych ?
 - jaki jest symbol potęgowania ?
 - co to jest "notacja naukowa" zapisu liczb ?
 - jak działa komenda help elfun ?
 - jaka funkcja wyznacza wartość bezwzględną ?

Zad.3: Obliczenia z użyciem zmiennych


Nadaj wartość zmiennej x, następnie wyznacz y, potem wstaw do x nową wartość i powtórz (używając klawisza strzałki) operację obliczania y

(Uwaga: klawisz "strzałka w górę" wywołuje poprzednio napisane komendy i nie trzeba ich wpisywać jeszcze raz.)

(Poprawne wartości y to: 0.7478 oraz 0.9240)


DALEJ


Powrót do str. gł.