KKiEM AGH

AGH WIMiR Studia Niestacjonarne rok I sem.2

Ćwiczenia laboratoryjne z Informatyki

Celem ćwiczeń jest:

  1. Opanowanie zasad i praktycznej umiejętności konstruowania prostych algorytmów.
  2. Poznanie - w oparciu o język Matlab - podstawowych typów poleceń spotykanych w dowolnym języku programowania,
    a w tym: konstruowania wyrażeń, sformatowanego wyprowadzania wynikow oraz wczytywania z pliku i zapisu do pliku.
  3. Nabycie umiejetności tworzenia prostych programów z wykorzystaniem instrukcji warunkowych oraz pętli i podprogramów
  4. Poznanie specyficznych dla Matlaba możliwości operowania na tablicach i rozwiązywania układów równań
  5. Poznanie wybranych narzędzi Matlaba do tworzenia wykresów 2D i 3D
  6. Poznanie elementów programowania obiektowo-zdarzeniowego z interfejsem graficznym w Matlabie

   Literatura:
   [1] Z.Rudnicki: WPROWADZENIE do INFORMATYKI
    i PROGRAMOWANIA

   UWAGA: opis ćwiczeń powołuje się na rozdziały
   i podrozdziały podręcznika [1]

Opracował: Dr inż. Zbigniew Rudnicki, Kraków (2012-2016)

1.Wstęp - do przeczytania przed zajęciami

     1.1 Obliczenia, modelowanie, symulacja
     1.2 Czy warto uczyć się programowania?
     1.3 Podstawowe pojęcia
     1.4 Zmienne i struktury danych
     1.5 Algorytmy
     1.6 Przykład 1 - sześć postaci zapisu prostego algorytmu
     1.7 Przykład 2 - algorytm rozwiązywania równań kwadratowych
     1.8 Slajdy - działanie algorytmu
     1.9 Tematy algorytmów

Ćwiczenia laboratoryjne

    Lab.1. Algorytmy i wprowadzenie do Matlaba

  1. Śledzenie i realizowanie poleceń algorytmu
  2. Matlab. Działania w oknie komend. Wyrażenia i instrukcje przypisania.
  3. Pisanie najprostszych programów w Matlabie
  4. Zad. domowe nr.1: Algorytmy. Program tabelaryzacji i wykreślania funkcji.


    Lab.2 .Programy z pętlą i warunkiem. Wykresy 2D. Zapis wyników do pliku i odczyt z pliku.

  5. Pętla WHILE z instrukcją warunkową IF
  6. Pętla FOR i zapis do pliku
  7. Wykresy dwuwymiarowe - użycie: subplot, ezplot, ezpolar.
  8. Wykresy dwuwymiarowe - funkcja plot, atrybuty linii oraz opis wykresu.
  9. Interpolacja, aproksymacja
  10. Program z pętlą, warunkami, zapisem do pliku i generowaniem wykresu XY.
  11. Zad. domowe 2: Dokończenie niewykonanych zadań oraz rozbudowa ostatniego programu.


    Lab.3. Macierze. Wykresy 3D. Funkcje użytkownika. Układ równań liniowych.

  12. Programy z podwójną pętlą
  13. Wykresy 3D
  14. Funkcje użytkownika
  15. Macierze.
  16. Układ równań liniowych.
  17. Zad. domowe 3: Wyznaczanie reakcji w płaskim statycznym układzie sił


    Lab.4. Rozwiązywanie równań nieliniowych. Budowa interfejsu graficznego

  18. Pierwiastki wielomianu - funkcja roots(...)
  19. Wykres wielomianu z użyciem funkcji polyval(..), graficzne sprawdzenie pierwiastków wielomianu
  20. Program z interfejsem graficznym "Bilard1" - z przyciskiem, suwakiem, symulacją ruchu bili, zmianami kolorów, ...
  21. Program z interfejsem graficznym "Kalkulatorek"
  22. Program z interfejsem graficznym "Wielomian"
  23. Zad. domowe 4: Interfejs okienkowy do programu z poprzedniego zadania domowego oraz
    dokończenie w domu zadań nieskończonych na ćwiczeniach.



    Zadania do samodzielnego wykonania
    Ciekawostki graficzne

    DO POBRANIA - Programy wzorowane na Matlabie ale legalnie darmowe to: