Projekt RID...

Logo projektu RID Logo projektu RID

W wyniku podpisania Porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad powstało Wspólne Przedsięwzięcie o nazwie RID (Rozwój Innowacji Drogowych), polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. W ramach tego programu finansowanie otrzymał projekt pn.: „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie”. Nadrzędnym celem projektu jest: "Opracowanie wytycznych badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego".

Projekt jest realizowany przez szereg instytucji, m.in:

  • Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad,
  • Państwowy Instytut Geologiczny,
  • Politechnikę Warszawską,
  • Akademię Górniczo-Hutniczą, a na niej trzy wydziały:.
    • Wydział Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska (wydział koordynujący na AGH),
    • Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska,
    • Wydział Górnictwa i Geoinżynierii.

Obszerny opis projektu można znaleźć pod następującymi linkami:


W tym miejscu przedstawię skrótowo jedynie niewielki wycinek tego projektu - badania georadarowe. W prace z tego zakresu zaangażowany był zespół z AGH z dwóch wydziałów: Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska (Katedry Geofizyki) oraz Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska (Katedry Geodezji Inżynieryjnej i Budownictwa), w składzie Łukasz Ortyl, Jerzy Karczewski i Ewelina Mazurkiewicz. Wykonano badania na obszarze kilku poligonów badawczych:

  • Mydlniki (Kraków),
  • Zakrzówek (Kraków),
  • Rząsawa-Pyrzowice (Częstochowa),
  • Szczuczyn-Raczki,
  • Kraśnik-Janów Lubelski,
  • Straszyn-Koszwały–Nowy Dwór Gdański (Żuławy),
  • Lubień-Rabka.

Badania terenowe trwały łącznie 50 dni. Wykonano około 16500 mb profili. Pozyskano i przetworzono łącznie 270 echogramów. Na większosci poligonów badawczych profilowania georadarowe zlokalizowano w obszarze planowanych dróg krajowych: autostrad i dróg ekspresowych. Poligony na Zakrzówku i Mydlnikach w Krakowie potraktowano jako poligony testowe, gdzie wykonanywano pomiary wybierając różnorodne parametry pomiarowe.

Bardzo ciekawym elementem Projektu było wykonanie pomiarów porównawczych georadarami różnych producentów. Badania te zrealizowano na poligonach Zakrzówek i Mydlniki. Posłużono się nastepującymi georadarami:

  • Georadarem VIY ukraińskiej firmy Transient Technologies z antenami o częstotliwości 70, 125 i 300MHz,
  • Włoskimi radarami firmy IDS: RIS MF-HiMod z anteną 200/600MHz i RIS One z anteną ekranowaną 80MHz,
  • Georadarem Ground Explorer szwedzkiej firmy Malå wyposażonym w anteny ekranowane o częstotliwości 160MHz i 450MHz,
  • Amerykańskim georadarem SIR-20 wyposażonym w anteny ekranowane 200 i 400MHz,
  • Rosyjskim georadarem LOZA wyposażonym w anteny o częstotliwości 25MHz,
  • i oczywiście szwedzkim georadarem ProEx System wyposażonym w różne komplety anten.

Poniżej pokazano kilka zdjęć właśnie z tych pomiarów