Projekt RID...
W wyniku podpisania Porozumienia pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad powstało Wspólne Przedsięwzięcie o nazwie RID (Rozwój Innowacji Drogowych), polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. W ramach tego programu finansowanie otrzymał projekt pn.: „Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie”. Nadrzędnym celem projektu jest: "Opracowanie wytycznych badań podłoża gruntowego na potrzeby budownictwa drogowego".
Projekt jest realizowany przez szereg instytucji, m.in:
- Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad,
- Państwowy Instytut Geologiczny,
- Politechnikę Warszawską,
- Akademię Górniczo-Hutniczą, a na niej trzy wydziały:.
- Wydział Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska (wydział koordynujący na AGH),
- Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska,
- Wydział Górnictwa i Geoinżynierii.
Obszerny opis projektu można znaleźć pod następującymi linkami:
W tym miejscu przedstawię skrótowo jedynie niewielki wycinek tego projektu - badania georadarowe. W prace z tego zakresu zaangażowany był zespół z AGH z dwóch wydziałów: Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska (Katedry Geofizyki) oraz Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska (Katedry Geodezji Inżynieryjnej i Budownictwa), w składzie Łukasz Ortyl, Jerzy Karczewski i Ewelina Mazurkiewicz. Wykonano badania na obszarze kilku poligonów badawczych:
- Mydlniki (Kraków),
- Zakrzówek (Kraków),
- Rząsawa-Pyrzowice (Częstochowa),
- Szczuczyn-Raczki,
- Kraśnik-Janów Lubelski,
- Straszyn-Koszwały–Nowy Dwór Gdański (Żuławy),
- Lubień-Rabka.
Badania terenowe trwały łącznie 50 dni. Wykonano około 16500 mb profili. Pozyskano i przetworzono łącznie 270 echogramów. Na większosci poligonów badawczych profilowania georadarowe zlokalizowano w obszarze planowanych dróg krajowych: autostrad i dróg ekspresowych. Poligony na Zakrzówku i Mydlnikach w Krakowie potraktowano jako poligony testowe, gdzie wykonanywano pomiary wybierając różnorodne parametry pomiarowe.
Bardzo ciekawym elementem Projektu było wykonanie pomiarów porównawczych georadarami różnych producentów. Badania te zrealizowano na poligonach Zakrzówek i Mydlniki. Posłużono się nastepującymi georadarami:
- Georadarem VIY ukraińskiej firmy Transient Technologies z antenami o częstotliwości 70, 125 i 300MHz,
- Włoskimi radarami firmy IDS: RIS MF-HiMod z anteną 200/600MHz i RIS One z anteną ekranowaną 80MHz,
- Georadarem Ground Explorer szwedzkiej firmy Malå wyposażonym w anteny ekranowane o częstotliwości 160MHz i 450MHz,
- Amerykańskim georadarem SIR-20 wyposażonym w anteny ekranowane 200 i 400MHz,
- Rosyjskim georadarem LOZA wyposażonym w anteny o częstotliwości 25MHz,
- i oczywiście szwedzkim georadarem ProEx System wyposażonym w różne komplety anten.
Poniżej pokazano kilka zdjęć właśnie z tych pomiarów
Pokazane powyżej zdjęcia zrobiono w Krakowie: na Zakrzówku i w Mydlnikach.