Strona główna Ekipa Wyprawy Porady Linki Projekty Galeria

EKSTREMA.NET » Wyprawy » Bulgaria 2009

Relacja z wyprawy w Riłę, Pirin i nad jezioro Ohrydzkie

Bułgaria, Macedonia 16 lipca - 14 sierpnia 2009

«    1  ·  2  ·  3  ·  4  ·  5  ·  6  ·  7  ·  »

DZIEŃ 3

Wtorek, 28 VII 2009

Rilski Monastyr (1400) → Баучер (2152) → Топилата (ok 2450)

Po chłodnej nocy przy potoku nie mogliśmy się rano doczekać słońca, żeby wysuszyć z rosy namioty i trochę się ogrzać. Ruszyliśmy znowu w kierunku Monastyru, który mimo wczesnej pory (ok. 8:30) tętnił życiem mocniej niż wczoraj wieczorem. Po dziedzińcu przechadzali się brodaci mnisi, turyści i koty. Spędziliśmy tam jeszcze trochę czasu, a potem ruszyliśmy w drogę czerwonym szlakiem, który odchodzi zaraz spod Monastyru. Idąc leśną ścieżką, z niepokojem czekaliśmy na ostry zakręt w prawo, po którym wg mapy miał się zacząć prawdziwy "wyjazd" w górę. Plecaki trochę ciążyły jednym bardziej, innym mniej, dlatego podzieliliśmy się na 2 pod-ekipy i mieliśmy się spotkać w umówionym miejscu, tzn. za największym podejściem, gdzie spodziewaliśmy się znaleźć wodę. Po drodze mijaliśmy się co chwila z przedstawicielami Narodu Wybranego w postaci 4-osobowej rodziny z Izraela, która zdążała do schroniska Iwan Wazow.
Rzeczywiście po zakręcie zaczął się ostry wyjazd przez rzedniejący las, a później jałowce i bajecznie kolorowe łąki. Słońce przypiekało, a widok na dolinę pod nami i góry wszędzie dookoła stawał się coraz szerszy i bardziej zdumiewający. W grupie szturmowej szli: Kuba, Przemo, Jędrek, Marcin i ja. Postanowiliśmy zaczekać na Siostry i Łukasza na grzbieciku koło marnych bud pasterskich (poniżej źródło), skleconych byle jak z desek i blachy, obsranych dookoła obficie przez różne zwierzęta. Nic sobie z tego nie robiąc, rozłożyliśmy się na słońcu na opalanko i spanie. Po prawie godzinie leżenia bykiem doszedł Naród Wybrany, a wkrótce potem nasza reszta. Teraz nastąpiła zmiana i to my szliśmy, a oni się byczyli - zgodnie z zasadą "ktoś nie śpi, aby spać mógł ktoś".
Napieraliśmy bez przebaczenia, robiąc tylko krótką przerwę przed przełęczą na nabranie wody i foto koni pasących się wolno gdzieś powyżej. Na grani zawinęliśmy do pit-stopu na obiad - zupki, suchary i kabanosy poszły w ruch, odciążając nasze plecaki i dociążając brzuchy. Stąd zaczęło się łagodne zejście do doliny, w której spodziewaliśmy się znaleźć jeziorko i miejsce na nocleg. Tak też zaiste było, miejsce okazało się sielankowe, z ciepłymi potoczkami, stadami koni na wzgórzu, widokiem na Pirin. Kąpiel była rozkoszą, jedzenie przyjemnością. Mieliśmy na tyle czasu od godz. 17, że zrobiliśmy pranie i kilka wycieczek po okolicy. Trochę później dołączyła do nas reszta składu i razem mogliśmy korzystać z wieczornych górskich uciech. Po zachodzie słońca temperaturowy zjazd szybko zapędził nas do śpiworków. Posnęliśmy snem sprawiedliwych.

Natalia

DZIEŃ 4

Środa, 29 VII 2009

Топилата (ok 2450) → Раздела (ok 1620) → Додов връх (2661) → Малоьица (2729)
Еленски езера (ok 2480) → Орловец (ok 2500) → rejon Страшното езеро (ok 2450)

Godz. 2 w nocy - przymusowy wypad z namiotu celem wyrównania bilansu płynów kończy się podziwianiem przez co najmniej kilku uczestników wyjazdu kapitalnie rozgwieżdżonego nieba z wyjątkowo dobrze widoczną Drogą Mleczną. Wiatr wpycha nas jednak z powrotem do namiotów i śpimy wszyscy aż do 6 rano, kiedy to następuje tradycyjna pobudka. Niespiesznie (jak zwykle) zbieramy się, jemy, myjemy, pakujemy i między 8 a 9 jesteśmy gotowi do drogi. Jeszcze krótka zabawa głosowo-zręcznościowa w płoszenie krów i byków chcących stratować nasz dobytek i cała ekipa wyrusza w trasę. Siostry i Łukasz wybierają nieco krótszy wariant, pozostała piątka trawersem wspina się na przełęcz Razdeła. Na przełęczy naszą uwagę przykuwa drogowskaz ozdobiony (rzec by można "umajony") kilkoma dzwonami, które dzięki uczestnikom wycieczki po chwili wygrywają nieskoordynowane dźwięki, niosące się daleko wraz z wiatrem. Prawdopodobnie nawet zwycięzcy konkursu "Jaka to melodia" mieliby problemy z rozpoznaniem tych dźwięków. Przyszliśmy tutaj, aby zobaczyć znaną na cały świat i pół Europy Dolinę Siedmiu Jezior, a z przełęczy widać trawiastą prawierównię. Instynktownie udajemy się w stronę przegięcia stoku i stamtąd podziwiamy ten "bułgarski aquapark". Rzeczywiście widok jest piękny, jednakże z uwagi na ilość zagospodarowania, turystów, namiotów, itd., nie chcielibyśmy tam trafić na nocleg. Wracamy na Razdełę i udajemy się w dalszą trasę połogimi grzbietami w kierunku Maljowicy. Teren jest tak łagodny i trawiasty, że, dla osób przyzwyczajonych np. do Tatr, w ogóle nie sprawia wrażenia gór wyższych od 2500 m n.p.m. Altimetr jednak nie kłamie - jesteśmy w terenie "bieszczadzkim", ale wyniesionym grubo ponad 1000 metrów wyżej. W tzw. międzyczasie - jedzenie, odpoczynek i rozpoczynamy podejście na nasz najwyższy punkt dzisiejszego dnia - Maljowicę (2729 m n.p.m.). Pod wierzchołkiem spotykamy kilkunastoosobową grupę turystów, a następnie zdobywamy naszą górę. Krótka przerwa widokowo-restowo-pamiątkowa i schodzimy na dół do największego spośród Elenskich jezior. Tam spotykamy Łukasza, Ankę i Aśkę i jemy długo oczekiwany obiad. Jeszcze spory kawałek drogi przed nami, więc dość szybko rozpoczynamy zejście w dół doliny. Spotykamy Czechów z Ołomuńca, którzy na wieść, że jesteśmy z Polski, bezbłędnie wymieniają nazwy polskich miast, a także recytują bez jakiegokolwiek zająknięcia cytaty o chrząszczu z Szczebrzeszyna i o stole z powyłamywanymi nogami. Schodzimy do rozwidlenia szlaków i odbijamy w prawo, w kierunku schronu Orłowec. Mozolnie, metr po metrze zdobywamy wysokość i w końcu docieramy do murowanego, surowego a jednocześnie bardzo przytulnego schronu. Dlaczego takich budowli nie ma w Tatrach, dumamy przy okazji odpoczynku. U nas jest niestety za dużo ludzi, o wiele za dużo.
Ostatniemu dzisiaj podejściu na pobliską przełęcz Ryżdawiszki towarzyszą teksty typu: "Press!!!", "Dajesz, dajesz!!!", "Jesteś świeży!!!". W końcu osiągamy nasz cel i stajemy oko w oko z ostatnią już tego dnia "pieszą" atrakcją - zejście piarżystym żlebem do doliny Ryżdawica i wypatrzonego miejsca na biwak. Kamienie były momentami zupełnie niestabilne, szlak na zmianę zanikał albo cudownym zbiegiem okoliczności przybierał inny kolor, ale w końcu dotarliśmy nad Prekoreczki ezera, gdzie bez trudu znaleźliśmy miejsce na rozbicie namiotów. Przywitały nas 2 miejscowe kozice, jednak później zdecydowały się na obserwowanie nas z wysoka i z daleka. O żadnej sesji zdjęciowej nawet nie chciały słyszeć. Kąpiel w ciepłej wodzie płytkiego rilskiego stawu - tego opisać się nie da. Jeszcze tylko kolacja, zachodzik Słońca i udajemy na zasłużony spoczynek. Meszki bzyczą na częstotliwościach umilających nam proces zasypiania.

Jendrek

DZIEŃ 5

Czwartek, 30 VII 2009

rejon Страшното езеро (ok 2450) → Поповокапски превал (ok 2550) → Кобилино Бранище (2145)
Водния чал (2683) → Горен говедарник (ok 2200)

30.07.2009 - jak dla mnie niedziela, ale kalendarz jest bezwzględny - czwartek. Tradycyjnie (bo już od trzech dni) o 6.00 a.m. ciszę nocną przerwało pikanie budzików. Każdy w swoim tempie pozwijał i posprzątał to, co wcześniej porozwalał. Niestety nie można postąpić zgodnie ze słowami piosenki: "Przewróciło się, niech leży, cały luksus polega na tym, że nie muszę tego sprzątać, będę się potykał na tym..." Niebo delikatnie zachmurzone, ale na szczęście słońce zwyciężyło i zanim zwinęliśmy namioty udało się je wysuszyć z rosy.
Zwarci i gotowi (z delikatnymi zakwasami) ruszyliśmy w stronę Strasznoto ezera. Początkowo "prawie" po szlaku, a potem już zupełnie szlakiem. Niedaleko naszego miejsca biwakowego znaleźliśmy całkiem dobre miejsce na ognisko z odrobiną drewna... no ale było już "po ptokach". Po pokonaniu niewielkiego podejścia weszliśmy na morenę, za którą znajdowało się ww. jezioro. I rzeczywiście strasznie tam było! Ani jednego sklepu, kawiarni, restauracji, nie mówiąc już o sanktuarium św. McDonalda. Żeby chociaż budka z gorącymi psami, ale nie, zupełna pustynia i tylko jezioro otoczone szczytami i schron - utrzymany na poziomie nieodbiegającym od pomieszczeń zamieszkiwanych przez studentów w pobliskim Krakowie. Moim zdaniem teren ten powinien zostać lepiej zagospodarowany. Jak pokazują inwestycje wokół Szczyrbskiego Jeziora w Tatrach, nie powinno to stanowić żadnego problemu. Jednym z pomysłów jest zasadzenie na rabatce przed schronem bekonii, petonii i innych kwiatków. Alejka doprowadzająca zmęczonych stromym podejściem turystów mogłaby zostać obsadzona palmami kokosowymi, tak aby wprowadzić troszkę egzotycznego nastroju. Przed schronem tańczące małe Filipinki zachęcałyby przybyszów do skosztowania "chladnego" lub "studenego" napoju w postaci drinka z palemką. Pomysł do rozważenia. Opuszczając to "strasznoto" miejsce kierowaliśmy się w stroną Popowokapskiego prewału czerwonym szlakiem, który o dziwo jeszcze był czerwony. Czasami czerwone są pomarańczowe, niebieskie lub żółte, tu czerwony był czerwieniuśki w całej rozciągłości. Odcinek pomiędzy schronem a Popowokapskim prewałem okazuje się być bułgarskim odpowiednikiem "via ferraty", tyle że linka cieńsza, kotwy luźne (niektóre w 100%, czyli wyrwane), no i teren mało via-ferratowy. Jaki kraj, takie ferraty.
Na przełęczy krótki odpoczynek i od razu pomysł na biznes! W szaleńczym przypływie chęci na pomnożenie swojego majątku Kuba znalazł niszę na rynku - paliwo atomowe do kuchenki turystycznej! Coś nieprawdopodobnego, rewolucja na skalę światową! Gdyby ta wycieczka i ta krótka chwila przerwy, podczas której zrodził się pomysł porównywalny z wynalezieniem silnika wysokoprężnego i butelkowania wody mineralnej, miały miejsce kilkadziesiąt lat wcześniej, Polska mogłaby być pierwszym krajem, który wysłał człowieka w kosmos! Oczywiście bez takiego zamiaru, ale najprawdopodobniej tak zakończyłaby się próba zagotowania wody na herbatę w trakcie romantycznego wyjazdu pod namiot specjalnie zabłąkanych i odkrywających dziewicze tereny dwójki lub dwojga turystów.
Kiedy euforia po genialnym odkryciu opadła wprost proporcjonalnie do możliwości jego powodzenia, ruszyliśmy w dół, w stronę przełęczy Kobilino Braniszte. Po drodze krótka przerwa przy poniżej znajdujących się stawach, gdzie nasze trzy dziewczyny zostały umajone naprędce zerwanymi kwiatami. Trasa do Kobilino Braniszte prowadzi bardzo, bardzo długim trawersem przez łąki, mokradła i znowu łąki porośnięte dużą ilością ciemiężycy i dziewanny. Na przełęczy znajduje się schron. Standard nieco niższy niż poprzednio, z tym że obok stoi chyba sprawny UAZ. Po szybkim zapuszczeniu oka do środka idziemy dalej i znów trawers, tyle że pod górę. Pokonujemy podejście na Wodni wrych i co nieco przyspieszamy kroku widząc daleko nadciągające ciemne chmury. Po kilku godzinach (z krótką przerwą na posiłek) docieramy do rzeki Marinkowica, która z góry już zachęcała do rozbicia nad nią namiotów, pośród licznych meandrów. Wykorzystaliśmy ten aquapark na kąpiel i pranie. Po ok. 1.5 h dotarła reszta ekipy. Wieczorem rozpaliliśmy ognisko i wykorzystując miłą atmosferę urządziliśmy sobie wieczór literacki, czytając jedno z dzieł wybitnego polskiego pisarza Aleksandra hrabiego Fredry. Tytuł niech pozostanie tajemnicą, znaną tylko nam.

Marcin

«    1  ·  2  ·  3  ·  4  ·  5  ·  6  ·  7  ·  »