../obrazki/wersje.gif version française English version Wstęp  |   Sprzęt  |   Dania  |   Trasa  |   Jechanie  |   O nas

Trasa

Mapa (pełna wersja: 717x800 pkt, 150 kB)

W ciągu naszej szesnastodniowej wyprawy pokonaliśmy około 1900 kilometrów, z czego znakomitą większość oczywiście w Danii. Całość zaczęła się w Świnoujściu (do którego dojechaliśmy pociągiem), następnie, już na rowerach, dojechaliśmy do Rostocku. Promem przeprawiliśmy się do Gedser i tam zaczęło się nasze rowerowanie po duńskiej ziemi. Skierowaliśmy się na północ - przejechaliśmy wyspy Falster i Mon, następnie wzdłuż wschodniego brzegu Zelandii dotarliśmy do Kopenhagi. Stamtąd udaliśmy się w kierunku północno-zachodniego krańca wyspy, aby przeprawić się na kontynent. Z Arhus udaliśmy się bezpośrednio na północ, w kierunku Skagen - celu naszej podroży - najdalej na północ wysuniętego kawałka Danii. Ze Skagen pojechaliśmy wzdłuż północnego wybrzeża Danii, po osiągnięciu zachodniego krańca kraju pożegnaliśmy się z morzem Północnym i skierowaliśmy się na południowy wschód, czyli w kierunku domu. We Frederici opuściliśmy ponownie stały ląd, aby znaleźć się na wyspie Fionia, następnie na malutkiej Tasinge i Langeland. Stamtąd promem dostaliśmy się na Lolland do Nakskova. Z Nakskova obraliśmy kierunek na wschód, by w krótkim czasie znaleźć się na Falster i tym samym zamknąć nasza pętelkę wokół Danii. Pozostał nam do przejechania odcinek z Nykobing do Gedser, który doskonale znaliśmy z początku naszej wycieczki. Prom do Niemiec, Rostock, kierunek na wschód. Wreszcie Altwarp, prom przez zalew Szczeciński, Polska, jesteśmy w domu.

Tak wyglądała nasza trasa w telegraficznym skrócie, można ja zresztą prześledzić na załączonej powyżej mapce. Niebieskimi cienkimi liniami zaznaczyliśmy przeprawy promowe, małe czerwone symbole namiotów to miejsca naszych noclegów, a gruba zielona linia to oczywiście trasa pokonana przez nas w siodełkach.

Mapy i przewodniki

  1. Mapa Danii (skala 1 : 525 000) - mieliśmy dwa egzemplarze tej mapy: niemieckojęzyczny przywieziony z wystawy EXPO2000 oraz anglojęzyczny otrzymany z Ambasady Danii w Warszawie, oba dostaliśmy za friko. Mapę tą można kupić w Danii w każdym punkcie informacyjnym, kosztuje 20 koron (10 zł). Mapa, pomimo skali, jest dość dokładna i mieliśmy z niej wiele pożytku, była podstawą naszej nawigacji. Polecamy.
  2. Przewodnik rowerowy po Danii - do dostania w punktach informacji, bezpłatny. Przewodnik opisuje wszystkie drogi rowerowe klasy krajowej, podaje krótką charakterystykę każdej z nich: przebieg, nawierzchnie, odległości, najciekawsze miejsca, zabytki i atrakcje warte zwiedzenia. Zawiera małodokładne, raczej schematyczne mapy. Jednak oznakowanie dróg rowerowych w terenie jest na tyle dobre, że raczej nie mieliśmy problemów z orientacja. Generalnie ten przewodnik to całkiem przydatna rzecz, jedynym jego mankamentem jest to, że występuje tylko w wersji duńskojęzycznej
  3. Przewodnik "Dania" firmy Pascal, wydanie z 2000 roku, kupiony w Polsce za 30 zł - na pewno ułatwił nam życie, ale sporo rzeczy musieliśmy odkryć we własnym zakresie. Nie ma porównania z przewodnikiem Lonely Planet, w którym na przykład zamieszczona jest mapa narodowych dróg rowerowych w Danii. Ten ostatni kosztuje jednak o 120 zł więcej niż nasz, co stanowi poważny mankament.
  4. Mapa samochodowa "Niemcy" (skala 1 :700 000) Shell'a


Wstęp  |   Sprzęt  |   Dania  |   Trasa  |   Jechanie  |   O nas