Kluczowe uwagi dotyczące pisania prac dyplomowych (w budowie)
- Nigdy nie stosować kropek po tytułach
- Należy porządnie sformatować pracę zgodnie z wytycznymi. Dla piszących w LaTeX jest to stosunkowo proste (np. http://home.agh.edu.pl/~mszpyrka/doku.php?id=lectures:latex:aghdpl v4 z drobnymi modyfikacjami takimi jak dodanie w preambule \usepackage{lmodern}). Dla używających MS Word trudniejsze (http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/jak-poprawnie-pisac-prace-naukowa-w-wordzie-poradnik-pawla-wimmera/ , https://lifehacker.com/beyond-the-basics-six-tips-for-better-formatting-in-mi-1546090595 )
- Unikać skrótów myślowych np. "zbieżność siatki",
- Unikać wyrażeń potocznych lub "slangowych" jak np. "geometria" lub "model CAD" zamiast "model geometryczny", "całkowanie" równań różniczkowych zamiast "rozwiązywanie"
- Nie pisać co "należy zrobić", "można zrobić" itp. tylko co "zostało zrobione"
- Unikać nieprecyzyjnych określeń jak "nieco", "sporo", "kilka", "powyższe", "poniższe", ...
- Każdy wzór powinien być ponumerowany z prawej (najwygodniej zgodnie z numerem rozdziału np. (4.1), (4.2) )
- Jeżeli na rysunku występuje wiele podrysunków to każdy powinien być oznaczony i podpisany w opisie np. a), b), c), d)
- Tabele podpisuje się przed tabelą a rysunki za rysunkami zawsze jako rysunki. Do każdego rysunku lub tabeli powinien być odnośnik w tekście
- Unikać nagłówków rysunków umieszczonych w oknie graficznym. Podpisy rysunków powinny być krótkie i konkretne a w tekście wyjaśnienie co dokładnie na nich jest
- Każdy akapit powinien zawierać więcej niż trzy zdania. Każdy podrozdział powinien być dłuższy niż pół strony. Każdy rozdział (oprócz podsumowania) powinien być dłuższy niż dwie strony
- Wszystkie oznaczenia wykorzystane we wzorach powinny być wyjaśnione w tekście. Jeżeli w pracy jest dużo wzorów to lepiej opis oznaczeń jest umieścić w pojedynczej linii zamiast wypunktowania
- Z fragmentów zaburzających strukturę pracy (komplet rysunków zawierających wyniki, karty katalogowe, arkusze obliczeń itp.) warto pozostawić najciekawsze w treści pracy a całość umieścić w załącznikach. Załączniki to nienumerowane rozdziały o tytułach np. Załącznik 1, Załącznik 2, których miejsce jest za spisem literatury
- Wstęp (wprowadzenie) jest pierwszym rozdziałem pracy, w którym musi być jasno sformułowany cel pracy (jeden a nie wiele celów) i zawarty zakres pracy (najlepiej w osobnym podrozdziale o tytule "Cel i zakres pracy")
- Podsumowanie jest ostatnim numerowanym rozdziałem pracy, który musi zawierać informacje o zrealizowanym celu i zakresie pracy z konkretnymi, najważniejszymi wynikami (także liczbowymi). Dodatkowo warto umieścić opis wszelkich niedoskonałości prowadzonych badań z propozycjami ich udoskonalenia. Na koniec zawrzeć możliwości wykorzystania wyników i dalsze kierunki rozwojowe
- Nigdy nie stosować kropek po tytułach
Kluczowe uwagi dotyczące prezentacji na obronie (w budowie)
- Prezentacja powinna trwać 7 min
- Najlepiej stosować oficjalny szablon AGH. Wykorzystać stopkę (zielone pole na dole) do dodania tytułu pracy i numeru slajdu (ułatwia to zadawanie pytań)
- Na jednym z pierwszych slajdów zapisać cel pracy
- Zrezygnować ze slajdu z planem prezentacji, zamiast niego lepiej jest wypunktować najważniejsze elementy zakresu pracy
- Pomimo, że skrótowo to model (przynajmniej pierwszy) musi być dokładnie opisany. Np. przy wykorzystaniu MES zawsze przedstawić:
- model geometryczny i założone parametry materiałowe
- dyskretyzację modelu geometrycznego, wykorzystane elementy skończone
- założone warunki brzegowe
- Przedstawić tylko najważniejsze wyniki nie pomijając kluczowych. Np. dla analizy wytrzymałościowej rozkłady przemieszczeń i naprężeń zredukowanych.
- Zamiast tabel lepiej jest stosować wykresy (np. słupkowe). Jeśli pozostaje tabela to wyróżnić w niej najważniejsze fragmenty (np. najlepsze rozwiązanie)
- Na ostatnim slajdzie wypunktować najważniejsze elementy podsumowania
- Slajdy, które nie mieszczą się w czasie prezentacji a mogą być przydatne by dokładniej opisać zastosowane metody, model lub wyniki warto umieścić na końcu prezentacji by podeprzeć się nimi podczas odpowiedzi na pytania