Regulacja ta jest stosowana głównie przy silnikach klatkowych.
Podczas zmiany częstotliwości napięcia przyłożonego do silnika indukcyjnego , zmienia się prędkość obrotowa strumienia magn. wirującego jak również prędkość synchroniczna silnika. Zwiększając częstotliwość napięcia zwiększa się również prędkość, a maleje momentmaksymalny, w efekcie ciągłego zwiększania częstotliwości możemy doprowadzić do sytuacji, że moment maksymalny będzie niższy od momentu obciążenia, a silnik utknie. Taki przypadek można zaobserwować na rysunku poniżej przy częstotliwości f4 (na rysunku pokazany stan idealny - obwody nie nasycają się).
Rzeczą na którą należy zwrócić uwagę przy obniżaniu częstotliwości, jest zmniejszanie wartości napięcia, celem niedopuszczenia do nadmiernego nasycenia obwodu.
Wadą tego sposobu regulacji prędkości obrotowej jest możliwość nadmiernego nasycenia obwodu bądź utknięcia maszyny, dlatego w praktyce nie stosuje się tego rozwiązania.