Maszyna Indukcyjna
menu      Budowa
menu      Stany pracy
menu      Regulacja prędk.
menu      obrotowej
menu      Sterowanie
menu      falownikowe
menu      Wzbudzanie SEIG
menu      Wizualizacje


Regulacja poprzez zmianę par biegunów

Takie sterowanie stosuje się wtedy, kiedy zachodzi potrzeba pracy tylko w kilku stopniach prędkości, a płynna regulacja nie jest wymagana. Silniki wielobiegowe - bo o tych tu mowa to najczęściej silniki klatkowe, ze względu na zaletę uzwojenia klatkowego wirnika, mianowicie - możliwość pracy przy dowolnej liczbie biegunów w stojanie. Aby regulować tą metodą prędkość w silnikach pierścieniowych musiałyby one posiadać specjalnie wykonane nie tylko uzwojenie stojana ale również wirnika. Silniki wielobiegowe dzieli się na:

Silniki z przełączanymi uzwojeniami
Silniki z oddzielnymi uzwojeniami


Bardziej popularną grupę stanowią silniki z przełączanymi uzwojeniami, ze względu na lepsze wykorzystanie uzwojeń stojana, wyższą sprawność i mniejszą pracochłonność produkcji. Zmiany prędkości dokonuje się poprzez przełączanie końcówek na tabliczce znamionowej.


zmiana par biegunów

Ch-ki mech. silnika indukcyjnego przy zmianie par biegunów.