Miary pozycyjne


Tomasz Bartuś




Kwantyle

Kwantyle - definiuje się jako wartości cechy badanej zbiorowości, przedstawionej w postaci szeregu statystycznego, które dzielą zbiorowość na określone części pod względem liczby jednostek, części te pozostają do siebie w określonych proporcjach.

Kwartyl pierwszy (Q1) dzieli zbiorowość na dwie części w ten sposób, że 25% jednostek zbiorowości ma wartości cechy niższe bądź równe kwartylowi pierwszemu Q1, a 75% równe bądź wyższe od tego kwartyla.

Kwartyl drugi (mediana) (Me) dzieli zbiorowość na dwie równe części; połowa jednostek ma wartości cechy mniejsze lub równe medianie, a połowa wartości cechy równe lub większe od Me; stąd nazwa wartość środkowa.

Kwartyl trzeci (Q3) dzieli zbiorowość na dwie części w ten sposób, że 75% jednostek zbiorowości ma wartości cechy niższe bądź równe kwartylowi pierwszemu Q3, a 25% równe bądź wyższe od tego kwartyla.

Decyle np. decyl pierwszy oznacza, że 10% jednostek ma wartości cechy mniejsze bądź równe od decyla pierwszego, a 90% jednostek wartości cechy równe lub większe od decyla pirwszego.

Kwartyl drugi (mediana Me)

Dla szeregu szczegółowego:

Dla szeregu rozdzielczego (graficznie lub analitycznie):

gdzie:
m - numer przedziału (klasy), w które występuje mediana,
- dolna granica przedziału, w którym występuje mediana
nm - liczebność przedziału mediany, tzn. klasy o numerze m,
- suma liczebności przedziałów poprzedzających przedział mediany, czyli liczebność skumulowana,
hm - rozpiętość przedziału klasowego, w którym jest mediana,
NMe - pozycja mediany, czyli:

Kwartyl pierwszy Q1 i trzeci Q3

Dla szeregu szczegółowego kwartyl pierwszy i trzeci wyznacza się w ten sposób, że w dwóch częściach zbiorowości, które powstały po wyznaczeniu mediany, ponownie wyznacza się medianę; mediana w pierwszej części odpowiada kwartylowi pierwszemu, a w drugiej kwartylowi trzeciemu.

Dla szeregu rozdzielczego wyznaczenie kwartyli poprzedza się ustaleniem ich pozycji:

Kwartyl pierwszy Q1

Kwartyl trzeci Q3

gdzie:
m - numer przedziału (klasy), w którym występuje odpowiadający mu kwartyl,
- dolna granica tego przedziału,
nm - liczebność przedziału, w którym występuje odpowiedni kwartyl,
- liczebność skumulowana do przedziału poprzedzającego kwartyl,
hm - rozpiętość przedziału klasowego, w którym jest odpowiedni kwartyl.

 
 

Wstęp:

 
 
 
 

Badanie jednej zmiennej

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Badanie postaci rozkładów

 
 
 
 
 
 
 
 

Testowanie zgodności rozkładów z rozkładem N(0, 1)

 
 
 
 
 
 

Współzależność dwóch cech

 
 
 
 
 
 

Analiza wariancji

 
 
 
 
Analiza wariancji (obliczenia)
 
 
Testy jednorodności wariancji w grupach (testowanie założeń ANOVA)
 
 
 
 
 
 

Analiza danych kierunkowych

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dodatki

 
 
 
 

Dane

Dane do ćwiczeń,
UWAGA!:

Dostępnych jest 60 zestawów danych. Każdy zestaw składa się z dwóch dokumentów (.doc) oznaczonych odpowiednio w nazwie pliku litermi "A" lub "B" oraz jednym dokumentem .sta (Statistica 5.0) (Sz. cz. A). W pliku: instrukcja_ST_5.doc zamieszczono szczegółową instrukcję do ćwiczeń autorstwa dr inż. Wojciecha Masteja, a w pliku: Sz-srf.xls dane do wykreślenia map.

Zadania

z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki

Zestaw zadań 1 (1-10)
Zestaw zadań 2 (11-16)
Zestaw zadań 3 (17-27)
Zestaw zadań 4 (28-32)
Zestaw zadań 5 (33-43)
Zestaw zadań 6 (44-56)
Zestaw zadań 7 (57-63)
Zestaw zadań 8 (64-69)
Cały zestaw (1-69)
Cały zestaw (1-69)

Dystrybuanty znanych rozkładów

 
 
Rozkład Normalny
 
Rozkład Χ2 (chi kwadrat)
 
Rozkład t-Studenta
 

Kalkulatory dystrybuant

 
 
Rozkład Normalny
 
Rozkład F (Fischera-Snedecora)
 
Rozkład t - Studenta
 
Rozkład Χ2 (chi kwadrat)
 

Inne

 
 
II rok - Metryczka teczki z ćwiczeniami ze statystyki
 

Linki

 
 
Wielojęzyczny słownik statystyczny
 
 
polska wersja Elektronicznego Podręcznika Statystyki - Serwis oprogramowania Statistica
 
 

Wyniki kolokwium

 
 
 
(30.06.08)
 
(26.01.08)
 
(26.01.08)
 
(15.12.07)